Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har dette setet som kan komme med pluss og minus? Vi har ikke Isofix-fester i bilen, så det må festes med vanlig sikkerhetssele.

Jeg har lest litt, og det virker som om dette setet kommer veldig godt ut av diverse sikkerhetstester... BeSafe har jo også seter som kan brukes i høyere vektklasser (0-18kg etc), men Izi Sleep ser umiddelbart ut (for meg, som ikke har peiling:) som om det er bedre egnet til nyfødte. Vi skal kjøre ganske mye&langt med den lille i ung alder. Ser for meg at det er like greit å kjøpe et helt nytt sete når barnet når 13 kg eller blir for langt for Izi Sleep?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi vurderte å kjøpe dette setet, pga at det kan legges ned i ryggen når man ikke kjører. Så dersom man skal på besøk og babyen sovner i bilen, så kan man i prinsippet bare ta med bilsetet inn og legge ryggen flat, så kan babyen fortsette å sove.

Prinsippet er genialt, men det er dessverre ikke setet. Det veier nemlig 14-15 kg. Med baby og tepper etc, blir det et sted mellom 20 og 25 kg, og altfor tungt for meg hvertfall. Vi har et vennepar som har setet til sin datter på 6mnd. Datteren elsker setet, men moren klarer nesten ikke å bære setet selv. Vi kommer derfor til å gå for Maxi-cosi cabriofix i steden.

Men dersom setet bare skal brukes i bilen, så gjør det jo ikke noe om det er tungt.

Skrevet

Cabriofix er dessverre bare for biler med isofix-feste, etter det jeg forstår, og det har ikke bilen vår... Jeg tipper setet for det meste kommer til å stå i bilen, så det at det er tungt er ikke krise, selv om det hadde vært kjekt hvis det var litt lettere.

Skrevet

cabriofix kan også brukes med base, eller man kan feste setet direkte i bilbeltet. Men det kan man jo med de fleste bilseter.

Base skal være veldig praktisk dersom man ikke har isofix. Basen festes i bilbeltet, og blir stående der. Setet klikkes av og på basen når man skal ha det med seg ut.

Men Izi-sleep ser jo ut som et veldig bra sete da, så lenge man slipper å bære det.

Skrevet

Dette setet veier en del, så d blir jo tungt når du skal bære det med babyen oppi i tillegg.. Vi hadde tenkt oss dette setet med base, men ble nesten "frarådet" av hu i butikken iom det var så tungt. Hun anbefalte heller britax røhmer sitt med isofix base, så vi kjøpte heller d..

hvilket sete som er best og uten base d vet jeg ikke.. jeg har ikke noen stor peiling på seter..men syntes BeSafe sitt var tungt, og jeg som har tenkt å bruke setet istedenfor bærebag syntes d var litt upraktisk med et så tungt sete..

Skrevet

Hei!

Vi har det bilsetet, etter at vi ble anbefalt å kjøpe det av en venn av svigers som jobber med barneutstyr. Jeg prøvde å løfte det nå etter å last innlegget over her hvor det står at det veier 14-15kg. Det veier garantert IKKE så mye for da hadde jeg aldri klart å løfte det slik jeg gjorde. Har ikke tatt setet i bruk enda, så vet ikke hvordan det er å bruke, og vi må også bruke vanlig belte, men det skal visstnok være lett som bare det å feste.

Syns det er fint at man kan bøye setet slik at bebisen kan ligge i det.

Mvh

Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt dette bilsetet, og er så langt fornøyd:)

Fikk anbefalt det på det sterkeste i butikken (og av en kamerat som er bilforhandler) - FORDI det er så tungt, og dermed står mye mer stabilt enn mange andre superlette seter i bilen, og dermed vil være sikrere i en kollisjon. Men 15kg. veier det ikke!! Synes å huske at det står 6 kg på hjemmesiden deres. Det var tungt ja, og putter du en baby oppi der er det ikke noe særlig å bære rundt på det i kjøpesenter osv.

Men, et bilsete har man jo for at babyen skal sitte tryggest mulig i bilen da... Ser ikke for meg at jeg kommer til å fly rundt med bilsetet på armen uansett jeg, så for oss var det ingen big deal.

Matbutikken har jeg rett rundt hjørnet, og skal jeg på et kjøpesenter så tar jeg med vogna! Blir jo uansett ganske tungt å bære på, og babyen skal jo ikke sitte så lenge i setet om gangen når de er så små. Og når de blir større, ja da blir det tungt uansett...

Og det var veldig lett å monetere det i bilen(uten isofix), fikk prøve i butikken... Uansett kommer nok setet til å stå i bilen stort sett.

Skrevet

Takk for fine svar, alle sammen! Jeg kommer nok til å bruke setet mye som deg, Ina25 - som så mye annet, kommer nok også valg av barnesete mye an på hvordan man har tenkt å bruke det. Jeg kommer ikke til å ta med meg setet inn på kjøpesenter, for meg holder det at jeg klarer å bære det med meg inn med en sovende baby, og det burde gå greit. Jeg tror også det sto at setet veide 6kg på hjemmesiden deres...

På den andre siden har man jo også Maxi cosi cabriofix, som dere nevnte - de kom veldig godt ut av forbrukerrådets tester. Argh, alle disse testene! Hvem skal man stole på?! Jeg må få sjekket ordentlig hvordan det funker i en bil uten isofix. På hjemmesiden deres sto det bare om isofix-fester, ikke noe annet... Det var derfor jeg gikk ut fra at det var nødvendig med isofix i bilen for å bruke det.

Skrevet

Har 2 venninner som har dette setet, synes også det er tungt, men det jeg synes er verre er at det etter en tid er vanskelig å justere håndtaket slik en må hver gang en skal ut og inn av en bil... Utrolig irriterende. Så blir nok maxi cosi på oss likevel... Blir en del bæring selv om en ikke har beregnet det på forhånd, vi må opp en litt smal trapp for å komme opp i huset vårt - og det er jammen bare så vidt jeg greier å få opp izi sleep setet uten baby... Tenker: Med baby, stelleveske, 2 poser fra butikken og en 3 åring på slep... Nei takk. Men sikkert fint for styrketrening om en varierer på hvilken arm en bruker ;)

Skrevet

Vi har heller ikke isofix i bilen dessverre, så vi bruker basen uten isofix til maxi cosi setet..

Skrevet

Jeg har kikket på Maxi cosi cabriofix nå - hvordan synes du det fungerer med basen uten isofix, JordbærMamma? Er du fornøyd med maxi cosi-setet? Er det tungt? Det kommer jo vesentlig bedre ut av testen til forbrukerrådet enn iZi sleep, men det virker som om iZi sleep er testet UTEN base, mens cabriofix er testet MED base. Det kan gjøre det litt vanskelig å sammenligne.

Jeg begynner nesten å helle mer og mer mot cabriofix, jeg...

Skrevet

jeg veit ikke om det stemmer, men har hørt at izi zleep kun kan legges helt ned om det ikke står i bil?? at når det er montert i bilen så står det som "vanlig" sete. og da er nesten hele piontet borte spør du meg..

Skrevet

Hvis man kunne lagt det ned i ryggen mens det står montert i bilen hadde det jo vært direkte farlig! ( HALLO!!! )

Pointet med at det legges ned i ryggen er at babyen kan fortsette å sove i det når setet tas ut av bilen . Babyer skal jo helst ikke sitte for lenge i "sittestilling" .

Vi har kjøpt izi sleep med base - og jeg synes det er litt tungt - men som skrevet over her : er det tungt , er det tryggere!

Også tar vi jo med vogna på kjøpesenter o.l.

Skrevet

HALLO!! åssen kan det være en selvfølge for alle at det er farlig å ha setet i liggende stilling i bilen? det ekke alle som har erfaring med barneseter fra før vettu.

Skrevet

Maxi cosi har 2 baser

1) Maxi cosi Easybase For montering bilens 3-pkt. sele. Ikke for ISOFIX!

2) Maxi cosi Easyfix base For montering med IsoFix ELLER bilens 3-pkt. sele

Så begge basene til maxi cosi cabriofix kan festes med bilens 3-punktssele.

Jeg anbefaler deg virkelig dette setet. Vekta har veldig mye og si for du kommer sansynligvis så og si alltid til å bære babyen med deg i setet og ikke la det stå igjen i bilen. Å lirke babyen ut av sete mens en står med hodet inn i bilen er ikke særlig behagelig eller komfortabelt når babyen er så liten at man må holde den under nakken. I tillegg har man ofte med seg varer, stelleveske, skal låse opp døra, sette fra seg ting, henge fra seg ytterklær osv, og da er det fint å slippe å måtte legge babyen fra seg på gulvet. I tillegg sitter babyen mye tryggere i et sete når man skal gå gjennom dører eller langs bilen og veggen i en trang garasje, enn om man bærer den samtidig som man skal lukke diverse dører.

Det samme gjelder vurderingen om dere skal ha base eller ikke. Det er så mye raskere, enklere og tryggere å klikke setet fast i basen enn å sette setebelte på for hver gang.Så kjøp et sete som veier lite og leveres med base som kan festes i bilens belter.

Et annet alternativ for sete som har base for montering med bilens belter er setet fra Akta Graco, men dette er ikke så lett og nett som Maxi cosi, men en god billigere fordi basen er inkludert i prisen.

Her kan du se basene til maxi cosi setet

http://www.lilleprinsen.no/subcategory/9279/9279.html

Skrevet

Takk for svar! Jo mer jeg leser, jo mer havner jeg på Maxi cosi, faktisk. Kanskje like greit å kjøpe Easyfix base, siden den kan brukes både med og uten isofix... Hvis man nå skulle flytte over hele greia i en bil som har isofix-fester... Hmmm...

Skrevet

Synes basen uten isofix fungerer veldig fint, visste faktisk ikke at en kunne feste isofixbasen med vanlig 3 punktsbelte jeg! Men har jo ikke noe å si siden vi har to biler uten isofix... Tror ikke maxi cosi har LIKE bra testresultater uten base, men det er nok et sikkert sete uansett - og du halverer jo prisen da... Kan vel bruke basen senere også, når en bytter til et større sete, da er det i alle fall litt mer verdt prisen!

Skrevet

1500kr fra eller til har ikke så mye å si i den store sammenhengen, så vi kommer nok til å kjøpe med base uansett. Det sto ikke noe om Maxi cosi spesifikt når det gjaldt base vs ikke base i den testen, men generelt virker det som om sikkerheten er bedre med base. Året etter (2008) hadde forbrukerrådet testet samme type stoler både med og uten base, og stolene kom bedre ut med base enn uten.

Skrevet

I 2008 testet de verken Maxi Cosi eller BeSafe Izi Sleep... Syns det er litt underlig at de ikke tar med den bilstolen som har vært testvinner tidligere... En svensk test på smartson.se hadde begge disse stolene, men den testen var også utført i 2007... Der var forsåvidt ikke Maxi Cosi testvinner... Syns også det er rart at de ikke har med Emmaljunga bilstolen i 2008, siden mange kjøper Emmaljunga vogn hvor den stolen kan klikkes fast...

Skrevet

jeg har arvet et maxi cosi sete hos min søster..det er noen år nå men tror dere de basene i butikken passer til dette? Formen har ikke endret seg så veldig?

Skrevet

De som kan festes i base heter maxi cosi cabriofix. Står kanskje på stolen hva som er det fulle navnet. Kom det før basens tid tviler jeg på at den har de rette festene under for å klikke den ned i stolen. Men jeg bare tipper.

Skrevet

ok, aner ikke når det ble laget nei...hadde vert så praktiskt med en base altså:D

Skrevet

Ja, jeg synes også det var rart at de ikke testet hverken Maxi cose eller Izi sleep i 2008, da de plutselig begynte å teste de andre stolene både med og uten base.

Skrevet

Vi har vært å tittet litt på seter nå i helga.. hadde i utgangspunktet bestemt meg for maxi cosi.. men tenkte jeg skulle være åpen for andre muligheter.. hehe..

Besafe izi sleep syns jeg var tungt og klumpete.. og det som en nevner over her at det står bedre enn andre seter.. tja.. kanskje mulig.. men det står ikke bedre enn de med isofix.. isofix er jo helt klart best.. Men har man ikke isofix går det også ann å feste setet/basen med belte..

Tittet også på graco.. men den er ganske bratt.. og hodet detter framover på babyen.. det gjorde det på nr 1.. Hadde graco da.. men solgte det etter 4 mnd... og lånte maxi cosi..

Så her blir det helt klart maxi cosi med isofix base..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...