Gå til innhold

Hva er best ang plassering i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferietur med to små. Storesøster på 2,5 år sitter forovervendt (skyt meg for den..), mens lillebror på snart 1 sitter bakovervendt. Problemet er når vi skal kjøre langt. Det er vanskelig å hjelpe lillebror når han sitter baklengs bak meg.. Så det vi vurderer er å sette lillebror bakovervendt i framsetet. Da kan jeg sitte bak og ha full oversikt over begge barna. Eller at vi snur lillebror i baksetet, så jeg lettere kan ordne med han bak.

Hva er verst??? Alt er jo så farlig atte...

Vi har store besafe ixi seter. Det tar jo jammen all oversikten til høyre for sjåføren hvis han sitter foran. Er i grunn litt greit om sjåføren ser den veien også..:) I tillegg til at vi da må koble ut airbagen.. Hm.. Kjøpe stor bil tru jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er veldig enkelt!!!! Barna sitter bak, og du stopper bilen når du skal ordne med han. Du skal ikke gjøre noe annet enn å konsentrere deg om bil og vei når du kjører bil. Det finnes ingen unnskyldning for å drive med noe annet. Og ja, jeg snakker av meget dårlig erfaring med store konsekvenser!!

Skrevet

Er ikke jeg som skal kjøre da! Det skrev jeg kanskje ikke. Og å stoppe 17 ganger på tur til sverige det vet jeg ikke om jeg gidder.. :)

Skrevet

Ville satt han bakovervendt foran og hun rett bak han. Det gjør vi når hele familien kjører langt sammen.

Skrevet

Jamen er du alene som voksen (sjåfør) i bilen? Viss det er DU som kjører,så må du selvflgelig stoppe viss det er noe..Men jeg ville hatt begge barna i baksetet.

Har dere dvd i bilen?..Det er ivertfall en VELDIG god invstering her...

Skrevet

åja...da blir det noe annet. jeg trodde du skulle kjøre med de alene. Jeg ville ikke hatt min på 1 år foran, men han er glad i å kjøre bil og sitter fint bak. Du kan jo ha han foran viss du kobler ut airbagen. Men jeg ville nå valgt det tryggeste stedet, som er bak. For meg kommer sikkerhet foran alt annet...

Skrevet

er dere 2 voksene i bilen? da kan du vel bare snu deg hvis det trengs? eller skjønte jeg ikke helt?

synes ikke man kan si at man ikke gidder stoppe mange ganger.... bedre å gjøre det og at alle sitter sikkert. og at sjåføren ikke blir ukonsentrert.

men kanskje jeg ikke helt skjønte innlegget ditt.

Skrevet

men siden dere har så store seter til begge ville jeg nok satt dem bak.

Skrevet

Tar imot flere synspunkter. Dvd har vi ikke. Hjelper nok for hun på 2 år, men henne er det sjeldent problemer med i bil. Verre med han på snart 1. Hjelper lite med dvd på han kanskje.. hehe.

Skrevet

Vet ikke hvor trygt det er når ungen hyler og jeg henger bakover med ræva i været jeg.. :) Blir ingen koselig ferietur for mor og far da tror jeg. Og å stoppe hvor som helst langs E6 kan også lage mange farlige situasjoner..

Jeg skjønner det med at ungene selvfølgelig skal sitte på de tryggeste plassene. Men man må være praktiske, og gjøre ting på en slik måte at det fungerer!

Og det er faktisk ikke ulovlig noe av det.

Skrevet

Sett ungene bak på hver side, og sitt selv i midten.

Skrevet

Det som er problemet.. Barnesetene er for store, bilen for smal, og jeg har for stor rompe:)

Skrevet

He, he. Ok, da er det verre. Da ville jeg sittet fremme og heller tatt av meg beltet for å kunne lene meg godt bakover. Dvs aller helst hadde jeg nok stoppet, men ser at det er vanskelig av og til.

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor trygt det er? Og det er jo faktisk ulovlig å kjøre bil uten sele.. Og å henge bakover slik da gitt.. :)

Skrevet

Ja, det er ulovlig, og mer viktig: farlig, derfor det er lurt å stoppe;). Men for egen del vil jeg heller være i fare selv enn å plassere barna mine mindre trygt. Mannen da, er ikke plass til ham bak heller?:) Neida, vet ikke hva som er best da. Er jo viktig for sjåføren å ha god sikt også. Dere gjør selvfølgelig det dere tror er tryggest og best for dere.

Skrevet

mamma2006og2007... Du virka litt negativ på alle forslagan her,det æ trur du vil hør e om du kan snu han på ett år sånn at han sitt forovervendt... Det ser du selvfølgelig sjøl....

Skrevet

Negativ og negativ.. Har bare ike fått noen forslag som hjelper noe særlig:) Og jeg har ikke tenkt å høre at jeg kan snu lillebror.

Spørsmålet mitt var hva som er best/verst av å sitte bakovervendt i framsetet eller forovervendt i baksetet.

Jeg kommer jo til å gjøre det som er best for oss uansett. Ville bare ha noen synspunkter.

Skrevet

Sikkerhetsmessig sett så er det udiskutabelt bedre å sitte bakovervendt i framsetet enn å sitte framovervendt i baksetet for så små. Jeg har selv eldsta på 3 bakovervendt i framsetet (selvsagt med utkoblet airbag) da alternativet var å snu henne framovervendt.

Se f.eks svar fra Trygg Trafikk på tilsvarende spm.:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...