Gå til innhold

Tannlege og helsesøster er helt uenig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tannlegen sier jeg skal begynne å gi mini fluortabletter, Søster fikk når hun fikk tenner. Helsesøster sier jeg ikke skal gi, og slutte å gi til storesøster også, det holder med fluor tannkrem. Tannlegen sier dette er tull, skal bruke nesten usynlig dose med tannkrem itilegg til fluor tabletter.

Gir dere fluor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ja, men det er visstnok uenighet om dette blandt tannleger også

Skrevet

Jeg gir fluortabletter, fikk dette av helsesøster på 15 mnd kontroll.

Skrevet

jeg fikk også fluortabletter på helsestasjonen. tannkrem mengden er, like mye som størrelsen på lillefingerneglen på barnet.. når de er små.

Skrevet

Ja. Ville nok hørt på tannlegen i dette tilfellet, for det er jo h*n som er fagpersonen.

Skrevet

men er det farlig med litt for store doser av fluor da?

Skrevet

Jeg tror egentlig at det skal mer til for å få for store doser fluor. Ville hørt på tannlegen der.

Skrevet

Ja jeg hører på tannlegen, men ville høre om det ar vanlig å gi barna fluor, siden helsesøster der jeg går, er så imot dette.

Skrevet

Statens helsetilsyn anbefaler bruk av fluortannkrem med 0,1 % fluor til barn to ganger daglig og mener dette er nok til vanlige friske barn med normalt kosthold. Begynne med knapt synlig mengde og økende til ertestor størrelse ved 6 års alder. Dersom barnet har hatt hull eller har sykdommer/bruker medisiner som øker risikoen for hull så bør de få fluortabletter i tillegg.

Man kan få i seg for mye fluor, særlig gjelder dette de helt minste, det er jo avhengig av vekt. Ved for mye fluor over tid kan man få et spesielt utseende på tennene, dental fluorose (dette er ikke vanlig ved normalt inntak av fluor v tabletter eller tannkrem, men gjelder særlig de som har høyt inntak av fluor i drikkevannet) Ved svært store doser kan det oppstå skader på skjelett og akutte forgiftninger. Dette betyr at det er viktig å oppbevare fluortabletter utenfor barns rekkevidde. Har hørt om flere som var så glad i tannkrem at de åt tannkrem og tabletter når foreldrene ikke visste om det. Dette kan være uheldig.

Hør på tannlegen du, det er som tidligere sagt han som er fagpersonellet her.

Jeg kommer nok til å gi fluor når jenta har fått alle melketennene sine

Skrevet

De av dere som har barn som hater smaken av tannkrem og derfor skyller masse med vann etter tannpussen bør også vurdere fluortabletter (dette gjelder selvsagt ikke de helt minste, de kan jo ikke skylle)

Tannkremen skal spyttes ut, men ideelt ikke skylles. Det beste kan være å ta vann i munnen før man spytter ut og så "blande" godt med tannkremen, spytte og ferdig. For både voksne og barn...

Skrevet

Begge mine får fluor, stoler mye mer på tannlegen ang. tannstell enn helsesøster, det sier seg selv;)

Skrevet

Vi gir fluor, men hos oss er tannlege og helsesøster enige om anbefalingen!

Skrevet

Jeg har også hørt begge deler. Noen sier det er nødvendig andre sier det er unødvendig. Jeg begynte ikke å gi snuppa fluor før hun var nesten to år. Snakket med en tannlegesekretær (eller hva de heter) på åpen dag på hs da snuppa var ett, og hun sa det ikke var nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...