saltogpepper Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Hei På utstyrslister osv til nyfødte anbefales det at man kjøper bodyer o.a i ull hvis man venter en vinterbaby. Jeg synes dette er rart. Selv får jeg helt frysninger ved tanken på å gå med ull rett på kroppen - da klør og stikker det jo over alt, huden blir rosa og får utslett. En babyhud må da være enda sartere enn min voksne hud? Har ikke noe lyst til å kle den i ull fra innerst til ytterst jeg...
Trollkatt Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Ullen som brukes i bodyer er veldig myk og god, og klør nok ikke. Jeg har veldig sart hud selv, og kan ikke engang gå med ull/silke, men barna mine reagerer ikke i det hele tatt på ullundertøy. Det du må være nøye med, er å vaske dem etter anvisningen. Hvis de vaskes på for høy temperatur eller med feil vaskemiddel, blir fibrene ødelagt, og de begynner å stikke og klø. Et alternativ, hvis du fremdeles er skeptisk, er å bruke ullfrotté. Det er helt mykt inni. Ulempene er at det er tykkere enn vanlig ullundertøy, også blir det nuppete og ikke så pent etter litt bruk og vask, men jeg synes det er helt genialt. Har hele ullfrottédresser til ungene mine, som brukes både som pysj og undertøy, og som utenpådress.
Babyønske �� Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Undertøy av ull er som oftest laget av fin ull, som ikke klør. Og det er så forskjellig hvordan man reagerer, hva man er vant til har også mye å si. Tror nok vi som er voksne tror det er grusomt fordi vi har vært vant til den grovere ulla fra vi vokste opp. Men liker du ikke tanken kan du bruke merinoull, den er naturlig kløfri. Mye av ull til baby er laget av nettopp det også. Ellers får man også ull med bomull på innsiden, som også kan være et alternativ. Det er ikke så bra hvis man blir klam, for da kan det kjennes litt kaldt ut. Men en nyfødt blir jo sjelden klam, så det er jo ikke noe problem.
Mrs. Bouquet Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Jeg kjøpte inn ullklær på nøstebarn til førstefødte, både vanlig merinoull og ull/silke-blanding. Kjøpte også noe i merket Janus både vanlig og ullfrotte. Svigermor strikket klær i babyull osv. men alt oppleves utrolig stikkete og ubehagelig av meg, så det ble ikke sjans for at jeg vil kle en baby som ikke kan uttale seg skikkelig om hvordan det oppleves. Lammeskinnet fra nøstebarn ligger også så og si ubrukt, unntatt som isloasjon i et leketelt. Så syns du ull er stikkete selv så ser jeg ingen grunn for å kle babyen i det, tenk om den er like sensitiv som en selv, vi har så mange andre gode alternativer alikevel. De som sier det ikke klør opplever det nok slik, men samme hvor kløfri ulla skal være, så hjelper ikke det når man reagerer motsatt alikevel. Foruten at ull stikker så blir jeg rød, får hetetokter, kaldsvetter og får ståpels av det. Gir enten ubehagelig varme eller frysninger. Kanskje det er slik for de som er allergisk.
saltogpepper Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2008 Haha Gudsbestebarn, kjenner meg helt igjen i hetetokter og ståpels :-) Skjønner at det finnes "mildere" varianter enn den gammeldagse lammeullen men selv kan jeg ikke f.eks gå med skiundertøy fra Ullvang o.l uten noe annet under - da stikker og klør det noe grusomt. Mange jeg kjenner synes dette er helt problemfritt, så det er nok veldig individuelt. Skal sjekke ut hva som kommer av babytøy utover høsten - kanskje det er som noen av dere skriver - at det er veldig mykt. Men jeg må si jeg er litt skeptisk... En baby kan jo ikke si fra.
2 gutter og 1 jente Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 jeg har brukt kjempemye ullundertøy på førstemann, og syns det er helt supert. Har en veldig blid og glad gutt, og er helt sikker på at han ikke har noe ubehag med ull mot kroppen. Han har alltid da hatt en fin temperatur og er aldri klam og ekkel slik man ofte blir i bomull. Skal garantert bruke ull på nestemann også. Jeg er selv glad i å bruke ull og bruker gjerne det samme som ungen min, nemmelig ullundertøy nærmest kroppen og en skikkelig god tykk ullgenser over! da er vi varme og gode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå