Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert ikke noe fasitsvar, men når er det vanelig å slutte med bleie? Er det uvanlig å fortsatt bruke bleie hele tiden når 3-årsdagen er passert?

Lurer også ang. smokk, hvis noen har noe synspunkter på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jenta vår ble 3 i februar, og sluttet med bleie å dagtid sist sommer. Da ville hun ha truse slik som oss voksne, og da benyttet vi sjansen! Det ble raskt innkjøp av noen små truser, og av med bleien! Lurt å gjøre dette på sommeren! Fungerte veldig fint, noen små uhell ble det selvfølgelig, og vi hadde jo drevet pottetrening en stund før hun kom på dette med truse selv.

Hun bluker fortsatt bleie om natten, men har nevnt det selv at hun vil ha truse da også. Vi ser det litt an, men mange netter er hun tørr.

Ang smokk vet jeg ikke så mye, i og med at hun aldri har brukt smokk, nektet rett og slett. Men kjenner flere som etter en viss tid bare har smokken i senga - den BOR der, brukes aldri ellers. 3åringer med smokk på butikken er jo ikke særlig lekkert... Ei venninne har en gutt på 2 som mer og mindre bruker smokken på natta, og hun vurderer å stikke hull i den sier hun, for å få han til å slutte ...

Skrevet

Takk for svar. Helt enig i at treåringer med smokk ikke ser bra ut. Problemet er at ungen ikke er min, men min samboer sin. Og både mor og far lar han få smokken hele tide, til og med plasserer den i munnen hans uten at han ber om det. så han går med smokken i munnen nesten hele tiden, natt og dag. Dette irriterer meg veldig!! Han får den aldri av meg. Synes faktisk så store unger med smokk er nesten litt ekkelt.

Bleier har det hele tiden vært snakk om å slutte med i sommer, men det blir bare med praten på dem. Han har fått truser, men disse brukes bare utenpå bleiene. Jeg synes han er alt for stor både til smokk og bleier, men det er dessverre ikke opp til meg å bestemme.... Men han kommer jo ikke til å slutte helt av seg selv.

Skrevet

Dette kommer veeeldig an på barnets modenhet.

Smokk kan man slutte med når som helst.

Men ikke samtidig med slutt av bleie. Ta e ting av gangen.

Selv sluttet jeg med bleie sommeren FØR jeg ble 2 år mens sønnen min som nærmer seg 3 år ikke har lyktes i sommer. Han var rett og slett ikke klar. Vi tok på truser og kun det under bukser og shorts men etter 2 uker med bare uhell hele tiden enda vi minnet på og minnet på og satte han på do osv så valgte vi å ta det med ro. Vi tar han på do hver morgen før ny bleie og før vi går ut, etter mat osv....før legging. Men han bruker bleie..Ikke stress så det blir pes og press på barnet.

Her tisser han ofte på do men skjønner ikke at han kan gå dit å bæsje...Og merker heller ikke forskjell på å tisse eller bæsje så bra.

Her har han fortsatt smokk også, men kun ved sovning og i bil, evt er syk skal slappe av.

Dette er også fordi han har lillesøster på 16 mnd som bruker smokk så vi har latt han ha den litt lenger. Han skal slutte etter vi har klart å kutte bleiene og da slutter vi samtidig med minstejenta.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...