Makko med to små gutter Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Har vært plaget av mye kynnere i endel uker nå (så mye at jeg periodevis har fått beskjed om å ligge på sofa'n). I hele natt har jeg hatt hatt smerter i symfysen samtidig. -Smertene kommer først, og kjenner egentlig lite til at magen strammer seg (har flere ganger måtte ta på magen for å bekrefte at dette faktisk er tilfelle). De kommer rel. hyppig, ca 5-7min mellom hver, men er ikke så veldig lange (30sek kanskje? -kynnerne mine bruker å vare mye lenger) og ikke veldig smertefulle... Er det rier, eller bare "andre kynnere"? Er litt i tidligste laget da, er 35+5....
Meg, J & L Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Hei hei!! Fant dette på nettet. Tror du br ringe jm. Så får du ihvertfall et svar. Hvis du har så mye kynnere, er ikke det så bra heller. Håper ikke du er i jobb? Hva er forskjellen på kynnere og rier? Det ikke alltid like lett for den gravide å vite hva som er kynnere og hva som er fødselsrier. Det er dessuten individuelt hvor mye kynneraktivitet man har. Kynnere kan oppleves som rier for noen, men kynnere blir ikke sterkere og sterkere. De kommer heller ikke hyppigere og hyppigere, men avtar etter en stund. Den gravide kjenner kynnerne når hun er oppe og går og er i bevegelse. Kynnerne avtar dersom den gravide setter seg ned og hviler, eller eventuelt tar et varmt bad. Rier starter derimot ofte som svake sammentrekninger. Etterhvert blir de sterkere og går over til å bli regelmessige. Oppholdet mellom riene blir gradvis mindre fra for eksempel et kvarter i begynnelsen, til ti minutter, fem minutter og så videre til tre og to minutter. Riene forsvinner dessuten ikke, uansett om man står oppreist, hviler seg eller er i bevegelse. Dette er fødselsrier. Er man i tvil, er det best å ringe til jordmor eller lege for å få en vurdering om fødselen er igang. Eventuelt kan man bli undersøkt ved fødeavdelingen, for blant annet å vurdere om mormunnen har begynt å åpne seg eller ikke. Dersom det fastsettes at fødselen er i sin "spede begynnelse" og at alt ellers er normalt, blir kvinnen gjerne oppfordret til å dra hjem og vente. For noen kan dette oppleves som frustrerende, men det er det beste for alle å unngå et altfor langt fødselsforløp. En annen versjon: Symptomer ved kynnere • Magen blir hard og stram, deretter gir det seg og magen blir myk igen. • Dette kommer tilbake igjen ofte i intervallkarakter • De kan oppleves smertefulle • De forsvinner ved hvile eller varmt bad. Symptomer ved rier • vedvarende sammentrekkninger som varer mer enn 45 sekunder. • regelmessige sammentrekkninger; ca 5-10 minutters intervall. • Smerte nederst i livmoren som sterk menssmerte, eller vondt i ryggen og ned mot lyskene.
Makko med to små gutter Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2008 Hmm er ennå egentlig ikke noe klokere. Status er egentlig som i natt, men er det egentlig noe vits i å få jm eller lege (som dog begge har ferie, og legevikaren greier ikke engang skrive en sm) til å bekrefte om det er noe pågang? Alternativet er vel reelt sett å ringe føden.... Ang. kynnere har dette blitt tatt opp både med lege og jm, fikk beskjed om å holde meg i ro til jeg bikket uke 34, så kunne jeg få være litt mer i aktivitet uavhening av "kynnerne sa", så lenge det ikke var smertefult.
Meg, J & L Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Tror jeg ville ring føden jeg, i tilfelle det er rier.. Og du er så "kort" på vei. Ikke det, det går jo helt fint nå.. men kan jo være de gir en lungemodning eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå