Gå til innhold

Diskriminerende med krydderserien "Black Boy" !!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke rart det blir krig i verden ..... :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

saken står på bt.no

Skrevet

Skulle tro noen bevisst satt og lette etter saker som de kunne kalle for diskriminerende. Blir det mer riktig og kalle det white boy da, like diskriminerende det.

Skrevet

Jeg er helt enig, synes "black boy" krydderserien er diskrimerende! Det som ble sagt over meg, om white boy er jeg helt uenig i. En svart person har hatt en tøff historie, med en bakgrunn som de har, kan noe som bare forumuleringen "black boy" føles veldig diskrimerende. Og dessuten henviser "black boy"til slavetiden i England, der overklassen pleide å ha slaver, og "black boys" som tjenestefolk, og ble ansett på som noe luksuriøst. Har dere forresten sett den tidligere logoen til Black boy krydderserien ?? med svart gutt på som logo som serverer ? Hvorfor kan de ikke bare forandre navnet til.. Black spice eller noe.. Så var det populært å få inn krydder fra afrika før og sånnt, og dermed ble krydder noe like eksotisk som å ha svarte tjenestefolk.

Skrevet

applauderer mars prinsessen som fremstår som reflektert! :o)

kunne ikke vært mer enig

Skrevet

Helt enig med HI. Synes det tar helt av, og tror det skaper mer fordommer enn mindre.

Skrevet

tror også at det letes etter ting man kan kalles rasistisk eller diskriminerende....

Herregud, det er KRYDDER det er snakk om!

Det trenger ikke å være synd på utlendinger eller mørkhudede hele tiden. mange har det helt fint. og ALT man sier og gjør handler ikke om at man ikke liker dem.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er diskriminerende. Jeg er ganske engasjert i antirasisme, men syns noe blir å bare lage krig. Alt fokuset på at ting kanskje kan oppfattes rasistisk og politisk ukorrekt fører jo bare til silkebehandling, og det kan snu andre veien.

Blir det samme som at negerlandsbyen på kvamskogen nå skal hete egerlandsbyen. Skal man slutte å kalle ting for svarte? Kan vi ikke kalle mørkhudede for noen ting lenger, fordi nordmenn skriker opp om at neger/svart/mørk/farget er rasistiske ord? Jeg har forresten aldri møtt en mørkhudet som bryr seg om han blir kalt neger/svart/mørk. Vi kaller jo oss hvite, men det er jo ingen som bryr seg om det, og kaller det rasistisk. Ting blir rasistiske fordi vi fokuserer sånn på det. Hadde alle negrene løpt rundt og sagt at "hvit" var et rasistisk ord hadde vi vel til slutt blitt såra når folk kalte oss hvite...

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Forresten, litt om diskriminering og rasisme - syns ikke noen av disse ordene passer inn her:

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper. Eksempler på forskjellsbehandling er diskriminering av personer på grunn av etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orientering, alder, funksjonsevne eller kjønn.

Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Ordet black boy betyr jo ikke annet enn "sort gutt", og selv om det historisk sett har blitt brukt som et negativt uttrykk, har jeg ikke oppfatningen av at dette lenger er sånn. Afrikanere kaller jo hverandre black boy i hytt og pine selv.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at dette kan være diskriminerende, men...lurer på om det er noen mørkhudede som føler det? Ikke vet jeg...men altså negerlandsbyen på kvamskogen, haha!!!!Det blir for dumt!!!Jeg skal nå kalle den negerlandsbyen fremdeles! Eller hva med torbjørn egners vise om negergutten. Denne teksten er jo forandret på!!!

Skrevet

Ja, jeg synes de kan forandre navnet..

Ingen grunn til å beholde et navn som mange vil finne diskriminerende. Synes forresten det er flott om vi som ikke diskrimineres er de som reagerer på slike ting. Det er vel slike reaksjoner som forandrer fordommer. hadde jeg hatt en liten mørk gutt, hadde jeg ikke klart å glemme at han egentlig kunne vært slave på krydder boksen:-)

Heia forandring, om enn så små de må virke i den store sammenheng.

Skrevet

Ja, jeg syns de kan finne på noe annet. Gir dårlige assosiasjoner til slaveri for min del...

Skrevet

Sauen og dingsen:

Det blir noe ganske annet når de bruker det selv, og når vi bruker det.

F eks: og og venninnene dine kaller hverandre "bitch" på tull. Ville nok reagert hvis en ukjent mann kalte deg det...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...