Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hvordan ble det tilrettelagt for dere på jobb? Jeg skal mest sannsynlig gå mye natt, og da kreves det jo litt siden man bare er to (tenker på forflytning, løft osv). Hva gjorde dere i forhold til det? og er det andre ting jeg bør tenke på ? Skal jeg ikke blande antibiotika???
Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #2 Skrevet 16. juli 2008 øøøhhm.. glemte en liten detalj.. hihi.. ... tilrettelegging i forbindelse med graviditet.. såklart ;-)
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Hei:-) det anbefales strengt tatt ikke å jobbe natt da, men hvis det går greit for deg er det vel i orden. Jeg fikk gå over på andre vakter enn natt. Bør jo være litt forsiktig med å løfte tungt. Du kan blande antibiotika, men ikke cymvene. Hvis du har pasienter som har cmv-infeksjon bør du ta en blodprøve for å se om du har hatt det selv. Hvis du ikke har hatt det, bør du ikke gå til den pasienten. Ellers holde deg unna spesielle virussykdommer, f.eks parovirus. Meget sjelden da. Også må du holde deg unna cellegift. Lykke til:-)
kokosyklus Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 jeg hadde kun dag og kveldsstiling og bar lite tungt. Har ikke natt i turnusen min, men hadde nok byttet til dag hvis jeg hadde hatt det...på grunn av kvalmen. På min jobb er det en generell regel at gravide skal holde seg unna smittepasienter. Vi har noen som er utsatt for MRSA, hepatitt b og c, samt hiv. Jobber endel med blod, så "stor fare" for å stikke seg.. Ellers kan du gjøre det meste:) Lykke til!
Piken på landet Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Heisann! Gratulerer med graviditeten :-) Første gang jeg var gravid, jobbet jeg D/A i hjemmesykepleien. Det var ikke greit å stå opp kl 6 og begynne med masse stell akkurat den tiden på døgnet når kvalmen var på det verste. Denne gangen jobbet jeg natt, og trodde at det skulle gå bra. Rolig tempo og lite stell. Men så feil kan man ta.... Det som ble det største problemet med å jobbe natt, var jo trettheten. Jeg hadde ikke sjans til å holde meg våken, var ukonsentrert, og var redd meg selv når jeg holdt på med medisiner. Var også redd for om jeg i det hele tatt skulle klare å takle en eventuell akkuttsituasjon når jeg var så trett og fjern. Dessuten ble kvalmen ble bare verre når jeg ikke sov tilstrekkelig. Jeg måtte begynne på postafen for å forsøke å holde kvalmen i sjakk, men den gjorde meg jo bare enda trettere. Jeg måtte, etter noen mnd med sykemelding, be om tilrettelegging. De foreslo jo D/A, men det var jeg ikke giret på etter sist graviditet. Dessuten blir det fryktelig tungt med alle de tunge stellene etterhvert som en vokser, så jeg så for meg at jeg ikke kom til å holde ut lenge. Så det endte rett og slett med at de leide inn en assistent ekstra på mine nattevakter. På den måten slapp jeg å være med på tunge ting, og jeg kunne gå å legge meg når det begynnte å røyne på. Så vekket de meg bare viss det var noe de trengte sykepleier til. Fungerte nesten bare som bakvakt med andre ord. Sikkert ikke alle som vil tilrettelegge slik, men jeg har en kjempegrei arbeidsgiver. Ikke alle steder det er mulig å unnvære sykepleieren i mer enn korte perioder av gangen heller, så det kommer jo veldig ann på hvordan det er der du jobber. Lykke til både med jobb og graviditet:-)
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Skal man holde seg unna alle smittepasienter på din avdeling? På vår er det bare spesielle virussykdommer. Som kan være skadelig for fosteret. Hva med clostridiesmitte? Syntes det var litt ubehagelig å ha disse pasientene da jeg var gravid.
Sassy. Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Jobben er pliktet til å tilrettelegge for deg under svangerskap. Du kan risikere å bli flyttet over på feks annen avdeling, annen arbeidstid midlertidig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå