Gå til innhold

oster med pasturisert melk...f.eks chevre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ok å spise det når det er laget av pasturisert melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Man skal ikke spise noen mykoster uansett om den er pasturisert eller ikke.

Skrevet

det har jeg gjort. tror man kan det om den er nyåpnet

Skrevet

Osten kan få tilført Listeria-bakterier underveis i tilvirkingsprosessen, slik at det at den er laget av pasteurisert melk ikke nødvendigvis gjør den "trygg". Jf Listeriose-saken på riksen - den osten (brie? husker ikke helt) var laget av pasteurisert melk. Selvsagt vil det bli mer og mer bakterier jo nærmere man kommer siste forbruksdag-dato, men osten har allerede modnet ganske lenge før den kommer i butikkene - så jeg holder meg unna alle myke oster.

Skrevet

Se på www.matportalen.no

Råd for spesielle grupper --> gravide.

("Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.")

Skrevet

jeg har spist mykoster hele svangerskapet jeg... jordmor sa til meg at d var helt greit så lenge di var ny åpnet..

jeg kommer til å fortsette å spise mykoster, d er jo så godt...

Skrevet

Samme her. Da kvalmen stod på som verst, var knekkebrød og mykost det eneste næringsrike jeg kunne få i meg, så jeg har spist det MASSE. Spiser ostekake og tubeoster og myke og faste.. Men tubeoster er vel uansett greit?

Skrevet

Hva med tubeost og Tine sine kremoster da? Er det å skummelt?

Skrevet

Tubeoster og kremoster regnes ikke som mykoster så det er helt trygt. Det heter noe annet, men husker ikke hva. Mykoster er slikt som Brie og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...