Gjest Tale30 Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hei Lurte på om noen vet hvordan dette skal gjøres. Jeg var til privat UL uke 13, og da sa hun som tok UL helt uten at jeg spurte at nakkefolden så veldig fin ut, og at dette betydde at det ikke var tegn til kromosomfeil eller hjertefeil. For det første trodde jeg at man måtte overtale legene til å måle denne nakkefolden, og for det andre trodde jeg at det var litt mer innviklet enn at de bare så på den på bildet. Noen som vet hvordan en skikkelig måling skal foregå? Kan jeg stole på denne legen? Hun virket ganske spesiell i utgangspunktet.
Trollkatt Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Neida, målingen av nakkefolden er veldig fort gjort. Husker ikke nøyaktig cm, siden det er fem år siden jeg målte på min førstefødte, men det var bare å sjekke at den ikke var så og så lang, for da hadde det vært fare for kromosomfeil. Siden den var x antall cm var det trygt. Grunnen til at hun målte det uten at du spurte, er antagelig fordi veldig mange tar ul akkurat rundt uke 13 fordi det da er enklest å måle nakkefolden. Når man er kommet til ordinær ul er det for sent. Så hun regnet vel kanskje med at det var grunnen til at dere ville ha undersøkelse.
Gjest Tale30 Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Ok, tusen takk for svar Betyr det at man med sikkerhet kan si at det ikke er kromosomfeil, eller er det mer usikkert enn som så? Vi har en del tilfeller av "feil" på bestefaren min sin side, selv om ingen har sagt at dette er genetisk betinget.. man snakket ikke så mye om dette før..men jeg hadde ikke lyst til å ta en slik test siden jeg da hadde måttet tatt et ganske umenneskelig valg.. jeg ville heller bare håpe på det beste. Hvis dette med nakkefolden likevel er en ganske sikker sak så er jeg jo litt lettet innerst inne
Fire småtroll Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Jeg tok privat UL i uke 14 forrige svangerskap, og da målte også gynekologen nakkefolden uten at jeg hadde bedt om det, den var helt fin... Men det er ikke helt så enkelt, hvis det hadde vært et avvik, er det ikke sikkert det hadde vært kromosomfeil likevel, men du hadde fått tilbud om en fostervannsprøve for å få et sikkert svar. Om de kan "garantere" at det ikke er kromosomfeil når målingen var fin vet jeg ikke, men mest sannsynlig er jo da alt bra.
kozz Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Hei. Jeg var inne å målte nakkefolden i uke 13 ca. Jeg er 39 år og 1.gangs fødende. Dette er en test som blir tilbudt alle kvinner over 38 ved termin.Denne testen kalles DUO test og består av en blodprøve og UL. Dette gjør de fordi risikoen for å føde et barn med kromosomfeil er strørre, jo eldre man er. Det sjekkes for Down Syndrom, trisomi 13 og 18. Blodprøven tas fra uke 10-13 uker og 6 dager, UL tas mellom uke 11- 13 uker og 6 dager. Sammtidig som det tas blodprøve får man genetisk veileding og infomasjon. Vi var på riskhospitalet og hadde UL. Slik jeg skjønte det så måler de tykkelsen og lengden- størrelsen- på nakkefolden og sammen med resultatene de får på blodprøven regnes det ut noen tall som skal angi om det er liten eller stor grad av risiko for kromosomfeil. skulle det være høy grad av risoko får man tilbud om en fortervannsprøve. I følge den informasjonen vi fikk kan de anslå med 80-90 % sikkerhet. 100% blir det bare ved forstervannsprøve - for de nevnte kromosomfeilene. Jeg håper du ikke nå ble enda mer usikker og forvirret, jeg ville bare informere om hva vi var igjennom og i grovetrekk hva som skjer. Skulle du ha flere spørsmål ta kontakt med lege/jordmor eller fødestedet ditt, de vil helst sikkert forklare deg dette. Lykke til og kos deg masse med barnet når det kommer
Gjest Tale30 Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Igjen takk for svar Kozz: Jeg hadde mistanke om at det burde være mer omfattende enn som så med tanke på denne undersøkelsen for at man skulle kunne konkludere med stor sikkerhet.. Men det er i alle fall fint at nakkefolden i utgangspunktet var fin. Med tanke på utvidet UL, slik jeg hører man kan få på ordinær UL, så er jeg veldig usikker altså. Jeg har jo som sagt en del tilfeller i familien i morfars generasjon, men det kan være andre ting enn genetiske ting. Jeg har også hørt at dersom man er genetik disponert for å få barn med kromosomfeil ol. så må man møte en person som har det samme.. På en måte hadde det jo vært fint å kunne sjekke om alt var som det skulle slik at jeg slapp å engste meg mot slutten, man vet jo aldri hvilke tanker man får med disse hormonene.. Men samtidig så vet jeg ikke om dette er informasjon jeg ønsker å få. Er det noe galt vil jeg jo finne det ut ved fødsel, men det hadde kanskje vært greit å være forberedt.. Vanskelig valg altså..
*bubbs* Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Til Tale30 En vanlig gyn-lege har ikke lov til å måle nakkefolden. Det er av politiske årsaker bestemt at KUN spesialister på regionalsykehus med ansvar for fosterdiagnostikk kan utføre slik måling. For å kunne få utført dette skal det være medisinsk grunn; f.eks. at du er i en alder med risiko for å få barn med kromosomfeil eller har tilfeller av Downs Syndrom i familien. (Du kan også mase deg til det og bli henvist på psykiatrisk grunnlag..) Mange som utfører tidlig UL "sveiper" likevel over dette forbudte området ved en tidlig UL for å se om det virker som om nakkefolden er unormalt stor selv om de strengt tatt ikke har lov til dette. Loven åpner nemlig for at den som utfører UL og "tilfeldigvis" ser/mistenker forstørret nakkefold kan henvise videre til videre undersøkelse hos spesialist. (Jepp, loven er ganske bakvendt og uklar). På tidlig UL er det egentlig 4 ting som er interessant: Lever fosteret? Er det fler enn en der inne? Er nakkefolden forstørret? Dette er også den tiden der man mest eksakt kan fastslå termin. I mange land er det rutine med UL i uke 12 som inkluderer måling av nakkefold (og blodprøver), men dette har de altså bestemt at ikke skal være lov i Norge dersom du får eller betaler for tidlig UL.
Alle gode ting er 3:) Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 Så man kan ikke gå til privat gynekolog og ta UL å få sjekket nakkefolden da? Hadde tenkt til om noen få uker jeg da.. Ikke at jeg er spesielt bekymret for det, men er jo fint om man kan få det sjekket opp for å være på den siste siden syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå