en av hver! Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Sist jeg var gravid var jeg student, og papirmølla gikk av seg selv. Men nå synes jeg det bare er rot. Får noe fra arbeidsgiver og noe fra NAV i lønn fordi jeg er sykemld. Er dette vanlig? Dessuten må jeg søke om permisjonspenger? Til NAV eller arbgiver? Og når må jeg gjøre det? Er uke 29 nå...Noen som har tid til å hjelpe meg?
Trollkatt Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Du skal vel sende permisjonssøknaden til NAV, men arbeidsgiveren din skal også fylle ut et skjema om lønnen din. Jeg tror NAV sender skjemaene til arbeidsgiveren din når de har mottatt søknaden. Det gjorde de i hvert fall den gangen jeg hadde fast jobb og søkte om fødselspermisjon.
Shining Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Når du er sykemeldt så skal arbeidsgiver betale vanlig lønn til deg for de første 16 virkedagene hvis du er 100% sykemeldt. Hvis du er f. eks 50% sykemeldt så får du 50% lønn fra arbeidsgiver og 50% sykemepnger fra NAV. Arbeidsgiver skal sende inntekts- og skatteopplysningsskjema til NAV både i forhold til sykepengene og permisjonspengene. Søknad om permisjonspenger sender du til NAV. Denne søknaden kan du sende så snart du har passert 28 uker, og det har du jo Du må legge ved terminbekreftelse fra lege eller jordmor. (Ikke ta kopi av helsekortet ditt slik enkelte gjør, det inneholder en rekke personopplysninger som tullingene hos NAV absolutt ikke bør ha tilgang til).
Makko med to små gutter Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Du kan prøve å være selvstendig næringsdrivene ved siden av å være i full jobb du, da skal du se papirmølle! Men til saken. - På noen arbeidsplasser må du formelt søke permisjon fra jobben og levere bekreftelse på termin (dette får du av lege el jm) til arbeidsgiver. - Arbeidsgiver skal fylle ut et skjema som de enten sender til nav eller som du får med deg i din papirbunke. Dette bekrefter din lønn. -Dette må barnefar også gjøre. - Til nav leverer du "søknad om foreldrepenger" (elns). Ved den skal du legge ved terminbekreftelse, og siste lønnslipp både for deg og far. -Er du usikker ta med deg lønnslipper, og terminbekreftelse og gå ned på NAV, de hjelper deg med det du trenger. -Men tenk igjennom fordeling av permisjon mellom deg og bf og hvordan dere vil gjøre det med ferier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå