Gå til innhold

nesespray for utdrivningsrefleks... hjelper dette også sent i puppemåltidet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Melka mi kommer fort til å begynne med, men har erfart ved pumping at det kommer en utdrivningsrefleks til hvis jeg pumper lenge nok. Ofte gir jeg opp før den kommer. Kan jeg få den til å komme raskere ved bruk av nesespray... Kan det være litt tette melkeganger. Etter den andre refleksen føles brystene iallefall mye tommere

Blir takknemmelig for svar (:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mente jeg hadde lest noe om dette på nettet et sted. Søkte litt og fant det igjen: utdrag fra da Gro Nylander stillte på Nettprat: (tok med spørsmålet også jeg...)

Hei, jeg trenger en ekspert! Er 3.gangs mor, har hatt samme problem hver gang: Melken kommer greit først, men etter en stund (ca 2-5 min) stopper den opp og da tar det laang tid (5-10 min) før den kommer igang igjen. En gang jeg glemte meg bort ved pumpa, oppdaget jeg at det kom mer etter en lang pause. Har fått beskjed om at det sikkert er stress, og har prøvd akupunktur, syntocinon, og div avslapningsteknikker uten resultat. Ble utredet for stoffskiftesykdom pga mange symptomer, men verdiene var innenfor normalen. Trange melkeganger ble nemnt. Føler selv at barna har hatt problem med å få skikkelig godt tak, brystvorten er stor og blir gjerne litt skjev og hvit, selv nå ved 1 års alder, men uten smerter. men ammehjelper sier det ser riktig ut. Trenger 3 slike "runder" med inntil 10 min pause for å få tømt brystet, ellers går prod veldig ned, altså tils min 30 min på hver side. Barnet gidder som regel ikke så lenge, eller sovner, så jeg må som regel pumpe. Hva er dette for noe?

Anna, Ålesund

Gro Nylander: Livet er urettferdig, noen er lett-melket, andre mer tung-melket. Det er normalt at det kommer flere utdrivingsreflekser under hver amming. Bruken av Syntocinnon-spray (kunstig oksytosin) angis feil i Felleskatalogen. Du skal ta det like før du ammer, og eventuelt ta flere sprayer ila ammingen, fordi det nedbrytes i løpet av få minutter. Men først ville jeg prøvd å øke det naturlige oksytosinet ditt ved å stimuler det andre brystet under ammingen. Du kan også gjøre en del annet for å få melken lettere frem til barnet. Se det i den nye "Bryst er best". ylander svarte på spm på Nettprat:

Skrevet

Hva slags nesespray er dette? må man ha resept? og hva er det den er for?

Skrevet

Ja denne er reseptbelagt. Den hjelper til med utdrivingsrefleksen. Effektiv hvis feks barnet må suge lenge før melken begynner å strømme (treg utdrivingsrefleks). Mange som pumper bruker denne også, da pumping ikke stimulerer brystet like effektivt som et barn som suger...

Sikkert ikke noe problem å få resept bare ved å ringe legen. Mitt inntrykk er at man er ganske liberal med å dele ut denne. Jeg har fått tilbud om denne på barsel begge gangene jeg har født pga litt ammestartproblemer. Fikk resept av legen også bare ved å ta en telefon..

Skrevet

takker for svar, skal prøve dette jeg altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...