Gå til innhold

er jeg urimelig (i fht foreldre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma insisterer på at vi skal rine med engang vil skal på føden, noe jeg har sagt at jeg ikke ønsker. Dette synes mamma er helt forferdelig.... Jeg veit at mamma kommer til å stresse voldsomt om hun da ikke får svar på sms eller telefon. På en helt vanlig kveld kan hun ringe 5-6ganger på en kveld hvis hun ikke får tak i meg, -for da blir hun SÅ bekymret for at noe er galt. -Dette er et stress jeg ikke ønsker når jeg skal føde....

-Hun kommer på besøk 14dager før termin og blir en uke, og skal komme når ungen er født.....

Er jeg urimelig mot henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm..jeg ville kanskje sagt til henne at du skal sende en sms når du er på vei til føden..å at du skal ta kontakt så fort babyen er ute..

kanskje hu roer seg bedre med at hu vet at du gjør d..så slipper hu å mase hele tiden?

Skrevet

Nei, det er du vel ikke..

Men, jeg tenker at du kan vel sende henne en sms når du reiser til føden...

Så skru av telefonen og la det være med det...

Jeg vet om flere som har skaffet seg telefonsvarer mot slutten av svangerskapet og lagt inn en beskjed om at barnet ikke er født ennå men at dem tar kontakt når fødselen er overstått...

Men, på en annen måte, er hun jo moren din og ønsker det det beste og er vel veldig redd for deg,,

Så hun mener det nok bare godt ,,,

Skrevet

Jeg har tenkt det samme, vil ikke gi beskjed til mange, for da blir det sikkert mas.. Men har kommet frem til at de som gjerne vil vite det, skal få det dersom det er tid og rom for å gi beskjed, samtidig vil jeg gjøre de oppmerksom på at JEG tar kontakt når lillegull er født, skal ikke ha noe mas og kommer til å ha telefonen på lydløs. :)

Kanskje du kan si det samme til moren din? men da må hun være inneforstått med at det er du som tar kontakt igjen når den lille er født.

Lykke til, er ikke like enkle disse kommende bestemødrene... :)

Skrevet

Jeg hadde blitt sprø, hadde dette vært min mamma =)

Hvis dette hadde vært her, ville jeg sagt at fra og med i kveld kommer jeg til å skru av ringelyden på mobilen(/dra ut kontakta på hustelefonen.) Si at det holder å ringe en gang, du ser anropet og ringer opp igjen. Respekterer hun ikke dette, skrur du av mobilen på kveldene også. Hun må respektere at du blir sliten av alt maset hennes.. Si også at du kan ringe når dere drar på sykehuset, men DERE ringer når alt er overstått. Er ingen vits i å mase på dere på sykehuset, men hun kan få beskjed når dere drar, om hun ønsker det..

.. eller noe i den duren.................

Skrevet

Hmmm må tenke på dette...

- Hvis vi sier fra at vi drar på føden, er jeg 100%sikker på at hun kommer til å ringe/sende sms x antall ganger de neste timene. Hører hun da ikke noe hvis det er gått et døgn regner jeg med at hun blir ganske hysterisk.

- Problemet med telefonsvarer'n er at hun legger igjen masse beskjeder der, ikke fordi hun har noe å si men bare "hei, skulle bare høre hvordan det gikk med dere"... etter ørten slike meldinger blir man lei... Lurer faktisk på om jeg skal "pause" hele telefonsvar'n rundt fødsel (er pålagt å ha det av arbeidsgiver, -eneste betingelsen han setter for at vi får betalt også privat bruk av mobil)

En fordel med å ikke ringe/sms'e før fødsel er ferdig et at da får jeg en liten pause før hun står i døra (de bor 50mil unna). - Hun vil jo se ham med engang, som hun sier. -Nå har jeg iallefall lyst til å få litte grann tid å komme meg på, prøve meg litt på amminga i ro og fred, og kanskje sove litt, FØR jeg får besøk. -Hun er av den typen som ikke spør om det er greit at de kommer på besøk, men erklærer at "vi kommer!", også til vanlig.

Skrevet

Hvis moren din vil se han med en gang,,

Kan du vel ta et bilde av han med mobilen din, blir jo ikke som å se han i virkeligheten, men da har hun jo på en måtte sett han "litt"...

Du kan jo si at du er sliten, og at du vil "kose" deg litt med gutten din først før du får besøk, bli litt kjent med hverandre..

Så kan hun vel evt komme noen dager etter at du har kommet hjem fra sykehuset,

Og kan du ikke si på en "pen" måte, at du er sliten om dagen og ikke orker alle telefoner og mld hun legger igjen.

Det er ikke vondt ment, men slik føler jeg det nå om dagen,

Hun blir vel ikke sur for det, og skulle hun bli furten, er det nok glemt til hun kommer på besøk..

Ha en fin dag videre:)

Skrevet

Ser du har fått en del svar og jeg har vel ikke mye nytt å komme med, men jeg kjenner meg litt igjen, samtidig så tenker jeg;

Mine foreldre bor også 50 mil unna, og har allerede pakket egen "fødebag" hehe, de er klare til å hive seg i bilen så fort noe skjer. Dette er første barnebarnet og de er heeeeelt i ekstase!!!

Jeg har 9 dager igjen til termin og vi har nå en løpende avtale om at jeg avgir "morgenrapport" hver morgen på sms om åssen formen er og at natten har gått fint, så ringes vi utover dagen. Allikevel blir hun litt lettere hysterisk om jeg bruker lang tid å svare på en sms eller ikke tar tlf om hun ringer, så de gangene j ikke har tlf med meg eller noe, så gir j beskjed på frhånd, så hun slipper å mase.

Jeg forstår at du ikke orker så mye mas, jeg tenker ikke så mye over dette, for selv om hun ringer ofte, vet jeg at det er godt ment. Og de har selv sagt at når de kommer når nurket blir føst, skal de ikke være til bryderi, kan sove på hotell osv osv, men vil være i nærheten. Kanskje dette er et alternativ for dere også? Jeg tenker på det å få tid til amming og bli kjent med den lille osv....

Lykke til, og selv om det kanskje ikke hjelper så mye, men husk det er bedre med foreldre som maser og virkelig ønsker delaktighet, enn noen som ikke bryr seg... men som sagt, skjønner at du kan bli lei av maset da :)

Skrevet

Å si at hun kan få komme noen dager etter at jeg har kommet hjem fra sykehuset tror jeg jeg bare kan GLEMME, hun kommer om jeg vil eller ei. Det er vist hennes "rett" som mormor mener hun...

Skrevet

Vi ga beskjed første gang at INGEN kom til å få vite noe før det var over. Folk måtte gjerne mase, men ingen svar før det var over. Nå gikk jeg jo 14 dager på overtid så det ble ENDEL meldinger i dagene før termin og etter. På dagen hun kom så var vi på overtidskontroll, og sendte melding hjemover at alt stod bra til, og at ungen sikkert var ute i løpet av 2 dager, så slo vi av, og på kvelden kom jentungen.

Da var det 12 ubesvarte anrop fra svigermor. hehe

Synes ikke du er urimelig. Hadde vært litt mer stressa over at hun skal bo hos dere rett etter fødselen. DET kan være tungt altså.

Masse lykke til forresten.

Skrevet

Ja, vel...

Det er vel ingen som har "rett" på noe som helst når det gjelder å komme på besøk hos andre..

Selv ikke besteforeldre.

Men, jeg har prøvd å snu litt på det og tenke at det er min datter som venter barn, og da hadde jeg sikkert tatt helt av selv.

Men..... jeg ville vært lydhør ovenfor henne og sagt at jeg kommer når du vil at jeg skal komme..

Så jeg håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Hun har heldigvis skjønt såppas at hun ikke tenker å bo hos oss. Har bare et ekstra rom og vi har overnattings"gjester" (kanskjej kalt slave?) som bor hos oss når vi er på føden, som passer bikkja, og fikser litt i huset. Hundepasser'n (+ kjæresten) er de eneste vi har tenkt til å si noe til før ungen er ute. Men det hjelper jo lite at hun ikke skal bo her, om hun kommer til frokost og går til kvelds....

-Tror jeg holder på mitt å ikke ringer før vi drar, så får hun bare bli sur og synes jeg er urimelig...

Skrevet

min mamma gleder seg også kjempemasse til å bli bestemor og jeg har forstått at dette er noe veldig stor for henne. Derfor prøver jeg å prøver jeg å ha det i bakhodet når hun begynner å snakke om når hun skal komme å se den lille.

Jeg har sagt at jeg ringer/sender melding når vi blir sendt til sykehuset, så får de beskjed når det er over. Dette har hun godtatt :)

Skrevet

hei

nå begynner jeg å få store barn :) min eldste er 15 år, og løsriver seg skikkelig.

lite jeg får vite om hennes liv, men det må jeg bare finne meg i.

jeg håper at den dagen hun skal bli mor at vi har kommet litt nærmere hverandre igjen, og at hun den dagen hun reiser til føden sender en sms.

da kan jeg slippe å gå å lure på om fødselen er i gang eller ikke, da vet jeg at beskjeden kommer så sant de får til å gi den :)

når du får ditt lille gull så skal du se at livet blir mer bekymringsfylt enn hva det var før vi fikk barna hehe...

når jeg reiste på føden for å få min første fødte var det ganske dramatisk. hun ble forløst med hastekeisersnitt en mnd før tiden.

husker ansiktsutrykket til mamma den dag i dag.... hun visste hvor alvorlig situasjonen var, noe jeg ikke forsto der og da... huff stakkars mamma... hun var helt rolig, men hun har sagt i ettertid at dette var hennes værste timer i livet...

lykke til med din sønn, og en mor som elsker deg :-)

Skrevet

Bare si at du sender en sms når dere er igang, og en ny når babyen er ute. Gi beskjed om at du ikke ønsker noe mas mens du er på føden.

Min svigermor ringte fødeavd x antall ganger under fødselen, da jeg ventet mine. Når det ble lov med mobil på føden, ringte hun og sendte sms hele tiden. Hun skulle også absolutt snakke med meg også. Med nr 2 var jeg på føden i 2 timer før han ble født. Kom inn med åpning på 8 og han ble tatt med vakuum fordi han var stor, og satte seg fast. På den tiden tror jeg hun ringta 3-4 ganger, siste gang under pressriene. Jeg nektet å ta imot alle samtalene. Slår vi av mobilen ringer hun føden og blir satt over.

Dette er utrolig stress. Man har egentlig nok med seg selv under en fødsel om man ikke skal ha en haug med telefoner og sp.m hver halvtime om hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...