Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hei jenter! Trenger litt hjelp her... Jeg hater leger å prøver å innstille meg mentalt på førte legetimen min. Men hva gjør legen på aller første time? Hva må jeg igjennom? Kanskje mange som syns jeg er teit som lurer på dette, men vil ikke gå å gru meg unødvendig....derfor vil jeg vite hva jeg kan forvente meg. Takk for alle svar:)
Bic&Bac Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 De veier deg, sjekker urinprøven din (ha med morgenurin), tar blodprøve av deg, alt avhengig av hvor langt på vei du er måler de kanskje symfysemålet ditt (magen), og sjekker kanskje hjertelyden til fosteret. Det jeg kommer på akkurat nå iallfall
Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Ok, og takk for svar!! Når de sjekker hjertelyden, er det med ultralyd innvendig eller utvendig? Når pleier man å gå til 1. legetime da??
Maysan81<3+gutta<3 Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Takk som tok opp denne tråden. lurer veldig på det samme. Har fått legetime den 25.juli....men ingen der sa no om at jeg skulle ha med urinrpøve.....?? Bør jeg ta med en for sikkerhets skyld=?
Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Jeg har ikke bestillt timen enda, ettersom jeg kun er 6 uker på ve i dag.. Men du kan vel ringe å høre? Eller ta med for å være på den sikkre siden. Sa nettopp til mannen min at jeg trenger en plastkopp til "den dagen".. Lurer fælt på det med hjertet til bebien..er det utenpå eller inni deg de sjekker det??
Bic&Bac Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Hjertelyden sjekkes enten med et jordmorstetoskop (et lang avlangt "rør", som legen lytter via. Da hører ikke du noe) eller en doppler (da hører du også hjertelyden - vanligste, tror jeg). Ultralyd brukes ikke til å sjekke hjertelyden, det brukes til å se fosteret. Men man kan også sjekke hjertelyden samtidig, hvis man først får ultralyd. Om det er innvendig eller utvendig kommer an på hvor langt på vei man er. Når jeg var på ul 7+1, måtte han ha innvendig ul for å se noe - klarte ikke å se på utvendig. I går, 10+1, så de fint på utvendig ul. Det som regnes som vanlig, er å ha 1. legetime rundt uke 12. Maysay81, de burde sagt fra, men sikkert mange som får for lite info. De tenker nok ikke over at langt fra alle vet hva som skjer på 1. kontroll. Du bør ta med urinprøve, ja. Hvis du skulle glemme det, går det an å ta urinprøve der. Men det beste er å bruke morgenurin, som blir tatt før du spiser og drikker noe den dagen.
Bic&Bac Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 Kan tillegge forøvrig at både jordmorstetoskop og doppler brukes utenpå magen. Altså skjer ingenting innvendig. Før i tiden var det også vanlig med gynekologisk undersøkelse på 1. kontroll, men det er maaange år siden. Det har så og si alle leger sluttet med nå, så det trenger du ikke.
Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Å tusen takk for alle svarene:) Jeg hater gu tester etter en ubehagelig episod som tenåring.... Kommer til å nekte han innsn i høna mi...han er vel bare en fastlege tenker jeg meg..
Bic&Bac Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Jeg var hos fastlegen min i forrige svangerskap, og det var aldri snakk om å ha noen gu. Så tror ikke du trenger å bekymre deg for det i det hele tatt Slapp av, og nyt svangerskapet i stedet. PS: De målte symfysemålet mitt og sjekket hjertelyden første gang på 2. kontroll i mitt forrige svangerskap. Så vær forberedt på at det ikke er sikkert de gjør det på din første kontroll.
Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Ok. Jeg fikk beskjed om at det blir endel informasjon ved første time pga at jeg bor i Spania. Vi må finne en engelsktalende jordmor til meg...Blir spenende da!!
Bic&Bac Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Ja, en del informasjon blir det også. Hvis det er ting du lurer på, kan det være greit å skrive de ned på forhånd, så du husker de når du kommer på kontrollen. Blir nok veldig spennende! Skal du hjem til Norge før fødselen, eller skal du få barnet i Spania?
Gjest Tina-Mari Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Det kan hende jeg skal hjem til norge å hente litt flere møbler, men jeg skal føde her i Spania:) Bor jo her fast:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå