Gå til innhold

Reise i svangerskapsperm uten stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å reise på ferie 3 uker i svangerskapsperm. Min førstefødte. Min mann har en gutt og en jente fra før som begge går småtrinn på barneskolen. Vi har samvær annan hver helg, så dette vil da føre til at de blir hos besteforledrene (evt hos mor) den ene samværshelgen. Reisen er tenkt mellom jul og påske. Hans barn har vært med oss på ferie i år og skal være med oss på ferie neste sommer, begge feriene til utlandet. Har mest lyst å reise bare med mannen min og babyen, men har litt samvittighetskvaler. Synspunkter? Burde vi ta dem med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kun en baby dere skal ta med?

Joda forsåvidt greit å reise på tur uten de. Jeg er igrunn av den oppfatning at man skal tilby alle mine,dine våre barn å være med på ferie.

Men de kan heller ikke ta seg fri 3 uker for å være med heller.

Men blir ikke 3 uker lenge for barna å være vekke fra sin pappa?

Jeg har to særkulsbarn selv, og mine hadde ikke likt visst pappan skulle være vekke 3 uker uten de. Når de er vant med å se han annen hver helg og en dag i uka.

Skrevet

Jeg har full forståelse for den problemstillingen. Har tenkt tanken mange ganger. Kvaler.. Tenkte som så; jeg, far og baby skal bruke den tiden sammen til å bli kjent uten stebarna. Men de er jo en like stor del av familien. Men egoisten i meg, tenkte at mitt barn skal også få mulighet til å bli kjent med sin far alene, slik særkullsbarnet fikk.. ego var det som slo meg..

3 uker er ikke så lenge for barna. Det er vanlig hos oss. 3 uker hos mor 1 hos oss. pga turnus på jobb. Mange som har det slik.

Vi har også 3 uker ferie, så barnet er fra mor tre uker om sommeren og vice versa. Har aldri bydd på problemer (men vidunderbarnet ( ;) ) vårt er ikke som alle andre) så kan jo kanskje ikke sammenlignes.

Men har bestemt meg for at vi reiser oss tre. Barnet skal være med på mange kjekke turer senere. Og for oss som sjelden ser hverandre pga hans jobb. Så er dette ekstra etterlengtet. Så vi har bestemt oss for det. Gnager litt. Men barnet har ikke reagert på det. (6år) og så lenge det (i vårt tilfelle) er i den perioden hvor barnet ikke er her. Så fant vi ut at det gikk greit.

Skrevet

Så lenge dere har annen ferie gjennomført/planlagt med særkullsbarna ser jeg ikke noe problem. De får jo sin del de også, bare ikke akkurat da.

Reis og kos dere. Alle kan ikke alltid være med på alt. Så lenge alle blir hensyntatt over tid er det vel greit!

:o)

Skrevet

Takker for svar. Det blir bare jeg, mannen min og babyen dersom vi reiser uten hans barn, ja.

Det som fortsatt gnager, er at vi mest sannsynlig blir å reise et sted hvor jeg vet at barna hans har lyst å dra og hvor vi har snakket om at vi skal ta dem med en gang.. Men det kommer flere turer. Hm, ikke lett dette. Skulle gjerne hatt dem med også, men det blir jo en helt annen ferie med 3 små med ulike behov enn oss to voksne med et spedbarn.. Økonomisk sett blir det jo i en annen liga også så klart. Men er usikker på om vi klarer å reise med god samvittighet uansett om vi går for å reise alene. Ikke minst så vet jeg (dessverre) at biomor kommer til å gni det inn så det svir overfor hans unger :(

Skrevet

å reise med kun baby i permisjonstiden er like akseptabelt som å reise på kun voksen ferie. ikke feil fordeler en ferie uker, ikke skeivfordeler en penger for baby reiser jo gratis, ikke er baby særlig i veien for voksen ting, dessuten må jo baby være med om baby ammes.

det er svært mange av de jeg kjenner som reiser i permisjonstiden, og lar sine egne større barn være igjen hjemme. har selv gjort det, størstebarnet protesterte, men det var mest med en gang, ikke noe som gnager i lang tid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan skal dere få tatt de med? I småskolen er det utrolig viktig å få med seg mest mulig av undervisningen og det er ikke mye ferie mellom jul og påske.

Jeg reiser på langhelgferier til utlandet uten min datter (biologisk) de helgene hun er hos far. Og før jeg fikk baby.

Synes ikke dere skal sitte hjemme og tvinne tommeltotter når dere kan reise bort i 2-3 uker. De fleste foreldre reiser som regel på en "kjærlighetstur" ila et år, så hvorfor skal samvittigheten komme fordi man ikke har med stebarna? Hadde far til min datter tatt med ny dame og ny baby på ferie, kunne jeg hatt henne her den tiden han er borte og tiden kunne han tatt igjen ved feks å ha henne i vinterferien og gjøre noe der. Jeg ser ikke hva min datter skal i syden å gjøre midt på vinteren heller.

Reis med god samvittighet og vel vitende om at de får med seg det de skal på skolen:-) Jeg som biomor hadde ikke brydd meg mye med det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...