Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 På human.no står det: "Human-Etisk Forbunds hovedstyre har vedtatt retningslinjer for hvordan seremonien skal gjennomføres, og seremonien utformes i samarbeid mellom vigsler og par innenfor disse rammene." Hva ligger i disse retningslinjene og rammene?
pink1254788 Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 tja... vi har fått se på noen andres kjøreplaner (programmer), og hun har forklart hva som er vanlig, og hva hun anbefaler. Det som MÅ være med, er tale til brudeparet og selve vielsen. Mest sansynlig har vigsleren noen synspunkter og meninger for hvordan dere skal sitte/stå i forhold til han/henne og publikum. Utenom dette har man ganske fritt spillerom, men det kan lønne seg å ikke lage det altfor komlplisert og omfattende, 20-30 minutter tilsammen er optimalt
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Takk for svar! :-) Den talen, hva går den ut på? Blir humanetisk forbund nevnt f.eks. Min kommende ektemann har av en eller grunn litt dårlig tro på HEF.. Vet ikke hvorfor.. Mulig han tror at det er en slags anti-krist-sekt av noe slag. Eneste erfaring han har med de er en konfirmasjon, og da var han utenfor ca halve seremonien pga at minstebarnet sutret og var urolig. Ingen av oss ønsker å gifte oss i kirka. Han "liker ikke" HEF. Begge har lyst å gifte oss her vi bor, men her fins ikke noe tinghus, dommer etc. Dette er ikke enkelt...
pink1254788 Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 hehe... vi har ikke gjort det ennå (skal 26 juli), så vet ikke åssen det er med den talen... Ville tro at dere kan bli enige med vigsleren hvis det er ting dere vil at han/ hun ikke skal si lissom:) Jeg synes ihvertfall dette er et strålende alternativ for oss som ikke vil lyve i kirken ;P
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 :-) Kanskje du orker å komme inne her og fortelle om talen etter den 26.juli da? Er jo temmelig snart det! Lykke til hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 vi giftet oss gjennom sosialhumanistene.enkel og gei seremoni.vi bestemte det meste selv.Og de reiser rundt dit du øn sker det.Trenger heller ikke å være medlemmer. www.sosialhumanistene.no
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 Var i humanetisk bryllup den 12.07! Det var på mange måter som en vanlig sermoni, uten Gud. Det var en tale til brudeparet om det å ta valget om å leve i sammen, kjærlighet osv. Så var det "vil du ta ....osv". De skrev under papirene rett etter at de hadde gitt hverandre sitt ja, noe som gjorde det mere høytidlig, synes jeg! En kjempefin måte å gifte seg seg på for de som ikke vil gjøre det i kirken.Vigsleren kom også ut til brudeparet, så du kan jo gifte deg hvor du vil.
Maud Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har giftet meg med vielse i regi av HEF. Jeg tror at det eneste som de krever at vielsen skal inneholde er tale for dagen, det at man svarer ja og underskrivelse av ekteskapsprotokoll. Utover det bestemmer man innholdet i vielsen selv. Når det gjelder tale for dagen, fikk vi den tilsendt på mail noen dager før og kunne rette opp hvis noe ikke stemte. Den var basert på det vi hadde fortalt vigsleren om oss selv og noen ord fra henne om ekteskap og selve handlingen å gifte oss. Ingenting om livssyn eller HEF, men det å fortsatt være to (i motsetning til kirkens syn at to blir ett ved ekteskap). De ønsker ikke ekteskapsløfter på amerikansk vis. Vår vigsler hadde tips til hvordan vi kunne sette sammen en fin seremoni, med musikk, en av gjestene leste noe, solist, allsang osv.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 vi brukte human etisk for to år siden. talen handlet bare om oss, human etisk forbund ble ikke nevnt... den var veldig fin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå