Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hei! Jeg er litt forvirret over reglene for foreldrepenger. Det står at man må ha jobbet 6 av 10 mnd før stønadsperioden inntrer. Du får jo ikke foreldrepenger før 3 uker før fødsel, altså tenker jeg at stønadperioden begynner da? Men hørte noen mente at du må ha jobbet 6 av 10 mnd før evt graviditet? Skjønner ikke helt... Noen som VET? For hvis jeg da er 6 uker på vei, rekker jeg jo å jobbe 100% i litt over et halvt år før jeg må ut i permisjon, og utifra det jeg trodde, så ville jeg jo ha rett til foreldrepenger da.... Men det har jeg kanskje ikke? Vet jeg får engangstønad om ikke jeg opparbeider foreldrepenger, men skulle helst hatt det da. Mvh
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 som ansatt er det 6 av siste 10 mnd før du går ut i permisjon som du selv sier over ( det sies ofte før fødsel men det er strengt tatt litt unøyaktig da de tre ukene før fødsel er du pålagt å ta og kan derfor ikke velge å jobbe disse om du skulle være i "grenseland" for opptjent rettighet). 3 uker før fødsel regnes uansett.. også ved ev for tidlig fødsel ( urettferdig, men det er nå slik politikerne har vedtatt regelverket..). Du rekkr mao fint å tjene deg opp rett til foreldrepenger om du starter jobbe nå. Lykke til og gratulerer masse med graviditeten ! !!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Okej. Takk for svar. Da var det som jeg trodde. Har forstått det med fortidlig fødsel, men det er jo ikke noe man planlegger eller kan gjøre så mye med, så man får håpe på det beste:) Dette blir spennende:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå