Gjest Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Var til (ny) jordmor 3.juni, ho har ferie no, så eg har neste time 19.august. Er ikkje dette veldig lang tid mellom kvar skjekk? Er jo nesten 7veker mellom. Før hadde eg kontroll ein gong i månaden(budde ein anna plass med anna jordmor), men ca same dato kvar gong. I og med at eg no er så langt ut i svangerskapet, burde ikkje kontrollane vere omtrent like tett no? Og skal ein ikkje ta ei ny blodprøve seint i svangerskapet? Mi forrige jordmor sa noko om det, men hugsa ikkje kva veke ho sa det var vaneleg å ta denne blodprøva i (trur det var etter veke 28.) No er eg 29+4, og på neste kontroll vil eg vere 34+3, burde ikkje blodprøva bli tatt tidlegare? Æsj, eg er forvirra. Ikkje har eg så lyst å ringe ei ukjendt jordmor midt i ferien hinna heller, så lenge eg ikkje faktisk veit om dette er normal eller unormal praksis.
Dægern døtte Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Jeg googlet på svangerskapskontroller og fant dette på nettdoktor.no: "Hvor ofte går man til svangerskapskontroll? I Norge anbefaler man at kvinnen går til 10-12 svangerskapskontroller i første svangerskap. Ved senere graviditeter går man 8-12 ganger til kontroll dersom alt er normalt. De første 32 ukene er det vanlig å gå til svangerskapskontroll én gang i måneden. Deretter en gang hver 14. dag frem til uke 36. Fra uke 36 går den gravide til kontroll én gang i uken frem til fødselen. Antall svangerskapskontroller tilpasses den enkeltes behov i størst mulig grad. Noen gravide vil ha behov for flere kontroller, andre for færre. Tid, trygghet og tillit er viktige, brobyggende forutsetninger for at den gravide skal føle at hennes behov i svangerskapet blir ivaretatt både når hun er hos jordmor og lege. Medisinsk sett er det trygt for mange kvinner å gå til færre kontroller enn det som er vanlig. Den gravide bør be om en individuell vurdering når antall kontroller skal fastsettes." Div. blodprøver blir tatt 1 svangerskapsktr. Blodprosenten din blir målt i uke 28, det var kanskje det hun mente...Denne kan du evt. ta på et legekontor i nærheten hvis du ønsker vil jeg tro?
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Ja, sikkert det med blodprosenten ho snakka om. Takk for svar i alle fall:) No vart eg litt klokare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå