Gå til innhold

Urinveisinfeksjon: Noe som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og hadde indikasjon på urinveisinfeksjon. 500 uvi tror jeg det stod. Men har ikke noen andre symptomer, med unntak av at jeg må mye på do, og muligens har jeg litt vondt i blæra.

Har aldri hatt urinveisinfeksjon før, men basert på det jeg leser på nette får jeg inntrykk av at alle gravide skal behandles? Legen mumlet noe om å dyrke etter bakterier - men jeg er litt usikker på hva det betyr? Fikk ikke noen time til oppfølging eller noen forståelse for om de ville kontakte meg ved ulike svar.

Noen andre som har hatt indikasjon uten å få noen form for behandling? Eller som tverdt i mot har fått behandling på tilsvarende symptomer. Skal på ferie om ikke så lenge så det hadde vært greit å vite...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp tranebærtabletter og tranebærjus, det hjelper!

Ellers vet jeg ikke noe om behandling.. kanskje du ikke har "nok" urinveisinfeksjon? Det kan nemlig fikse seg selv hvis det bare er en begynnelse. Og drikk mye, så blæra renses. Appelsinjus også, det er litt vanndrivende.

Skrevet

De pleier ikke bare gi antibiotika til gravide ved tegn til uiv, men sender til dyrkning først. Du må ringe legekontoret innen 3 dager og få svar på prøven din. Så ring de og hør. :)

Jeg får alltid utslag på leucocytter i urinen på hver svangerskapskonroll. Bare en gang ble det urinveisinfeksjon av det. Ergo trengte jeg ikke antibiotika de andre gangene, så bare bra at de sender til dyrking først. Ellers hadde jo jeg gått på mange mange kurer.

Venter nå på svar på fredag, håper ikke jeg trenger medisin nå heller.

Skrevet

Ville bare si at legen sender inn en urinprøve til dyrking for å få svar på om det virkelig er en urinveisinfeksjon. De får det ikke så detaljert opp på sine egene aparater. Etter dyrking får de også svar på hvilke bakterier som befinner seg der, og de kan velge hvilken type antibiotika som er best. Siden du er i 2 trimester kan du bruke begge typene, og du får en resept på den som passer best. Det er ikke farlig med urinveisinfeksjon under svangerskapet, men det bør behandles. Håper det ordner seg:)

Skrevet

Stemmer det damene sier ovenfor om dyrkning og da får du riktig medikament som tar styggdommen. Sist svangerskap merket je itte at je fekk uvi og hadde tilsammen 6 kurer i løpet av de 9mnd!. Og to ganger var det utslag, men det var forurenset urin viste det seg etter dyrkning så de to gongene slapp je. Men går man med ubehandlet uvi over lang tid når man er gravid kan dette sette igang en fortidlig fødsel, derfor er de på deg og vil behandle så fort som mulig:) Men så lenge det blir behandlet så er det ingen fare:)

Skrevet

Tusen takk for flotte svar. Det virker jo logisk, jeg har bare en lege som bruker ca 5 minutter på hele kontrollen, så han "glemte" å forklare hva indikasjonen innebar og hva som ville skje videre.

Men da vet jeg at de følger vanlig prosedyre og at jeg må ringe legekontoret for å få et svar :)

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...