Gå til innhold

påvist streptokok b infeksjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

og gynekologen trodde ikke jeg vill gå mere en 2-3- uker til...det var som pokker. hadde virkelig håpet å nå terminen,hvertfall oppimot.

skummelt med infeksjonen,men akkuret nå ser det ut som knøttet har det fint. estimert til ca 1600 gram. har tett oppfølging pga tidligere premature fødsler,i ca uke 33. så vet hva som er i vente. satser på det beste,men forbereder noen uker oppe i tromsø på nyfødt intensiven...er 31uker og 2 dager i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk prematurrier da jeg var 29+4, dette pga av gbs ..gruppe strebtokok b..men hvorfor får du ikke penicillin?? Jeg gikk på selexid en periode, og de ble bedre..Men har riene har allerede påvirket livmorhalsen slik at det ikke er mye å gå på nå...forberder oss på prematur vi og..er 33+3 idag..Du skriver at du har erfaring fra uke 33 før- hvordan var det å føde prematur??? Min er normal vekst, fått lungemodning- men er likevell redd for å føde, redd for at jeg ikke skal få han på bryste osv!!!

Skrevet

Jeg har ogsaa denne infeksjonen, jeg har det som en del av normalfloraen i skjeden (30%) har det og da faar jeg antibiotika intravenoest under foedsel. Jeg jeg bare glad de har funnet det ut for da kan de behandle det.

Jeg har det ogsaa i urinveiene og dette fant de ut i ca uke 34. Da fikk jeg raskt en antibiotikakur som dempet men ikke tok knekken paa det. Tett oppfoelging og urin sendes til dyrking annenhver uke. Saa fikk jeg en annen mer spesifikk antibiotikakur til og den skal vi finne ut om har tatt knekken paa det hele naa. Urinproeve skal sendes til dyrking i morgen og vi faar svar paa det i midten av neste uke.

Jeg er i uke 39, formen er fin og babyen har det bra.

Ville bare fortelle at man ogsaa fint kan gaa til termin om man har dette. Foeler med dere som har opplevelser rundt premature barn og annet relatert til GBS streptokokk type B infeksjon.

Jeg foeler meg i trygge hender saa lenge jeg behandles underveis i svangerskapet etter at det ble oppdaget og at det er planlagt intravenoes antibiotikakur underveis i foedselsforloepet.

Har forresten ikke hatt kynnere, ikke hatt noen symptomer annet enn voldsom utflod og diverse utslag paa Leucocytter i skjede/urin. Det var dette som gjorde at man begynte aa sende inn proevene mine, noe jeg jo er veldig glad for.

Lykke til alle, haaper dere kommer dere langt ut i svangerskapet foer det skjer noe.

Jeg lever helt som normalt, trener og staar i, men holder meg maks en halv time fra sykehuset, det skal innroemmes.... ;o)) 2 dager til menstermin og 11 dager til UL termin.

Skrevet

Glemte aa si at jeg ogsaa lurer paa hvorfor ikke du HI faar antibiotika, som jo innlysende demper oppblomstringen av infeksjonen, som de saa pent kaller det paa legekontoret der jeg gaar.

Jeg mente ogsaa at ca 30% av alle damer har jo dette som en naturlig del av bakteriefloraen sin, av og paa da, og at det ikke er alle som det gaar videre til urinveiene paa.

Mitt barn er forresten estimert til 3200 for 12 dager siden og er helt sikkert stoerre naa, saa jeg ser jo at jeg er heldig da.

Det gaar nok fint for dere andre som er under oppfoelging, men jeg tror HI at jeg ville pushet litt paa for aa faa en antibiotika. Det skal nemlig i henhold til Helsedirektoratets sine nye retningslinjer fra 2006 vaere ren rutine. Man noen henger alltid etter.... Jeg hoerer til paa Rikshospitalet og har sjekket og faatt inn i journalen min at jeg skal ha intravenoes antibiotika under hele foedselsforloepet, saa jeg ikke maa forklare og forhandle meg til dette naar jeg kommer inn i foedsel.

Masse lykke til dere som er tidlig i 3. trim og klem fra en som det gaar fint med, til tross for denne infeksjonen baade her og der.

Skrevet

gynekologen sa at behandling før en eventuell fødsel ikke er bevist å hjelpe,men starter likevel med pencilin på mandag og to uker frem for det skader ikke(som g, sa) og for og se om de klarer å utsette fødselen til uke 34.

det er greit å føde i uke 33, som en normal fødsl,men de er umodne og trenger ekstra hjelp,noen med pusten. fikk de ikke på magen etterpå og det er jo trist,men bedre de får hjelp.

var på sykehuset kun to uker så det er ikke så lenge,man venter liksom på at de skal orke og spise selv.

Skrevet

jeg kjenner godt til infeksjonen, har mye vondt nederst i magen og sterke kynnere. rikelig utflod som ofte er rosa farget. er veldig sliten,men det er sikkert pga smertene og bekymringen over at jeg vet hvor det bærer henne...

Skrevet

De iskalde fakta her er foelgende:

1. Har man streptokokkene i skjeden og bare der, saa SKAL man ha antibiotika intravenoest under hele foedselsforloepet. Ref. nye retningslinjer fra Helsedirektoratet av 2006.

2. Har man streptokokkene ogsaa i urinveiene, saa SKAL man ha antibiotika under foedsel, og man SKAL HA antibiotika under svangerskapet, ref samme direktorat.

Dersom din lege sier at det ikke er bevist at dette fungerer, saa er det selvsagt fordi forskriftene er fra 2006 og vi er bare i 2008. Dessverre er Norge litt treg paa dette og dessverre er det saann noen ganger i helsevesenet at man er litt blind paa hva som er vitenskapelig bevist og hvor lang tid det tar aa finne ut av ting, men har vi foedekvinner tid til aa vente paa det? Ikke jeg i hvert fall.... =o)

Flott at du faar en kur naa, veldig bra.

I Sverige sjekkes alle gravide for dette i uke 12, absolutt alle. I Tyskland sjekkes man 4 ganger i svangerskapet. I USA enda oftere.

Det er bare "Norge er best, ingen protest" som henger litt etter.

Henvis til offentlig skriv (3 A4sier, fikk det av legen min) til din lege og be om en kopi av dette. Han har i sine systemer dette liggende og vet utmerket godt at du SKAL ha antibiotika, slik din diagnose er naa.

Masse klemmer og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...