Bonnie & Clyde Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Det er jammen ikke lett og finne et guttenavn vi begge liker. Nå trenger jeg andres meninger om Iben... Vet at det er registrert som navn for begge kjønn. Det er flest jenter som heter det, men synes dere det er feil å kalle en guttepjokk dette???
Pysjen Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Iben forbinder jeg med jente ja! Visste ikke at det også ble brukt på gutter..
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Iben er eit namn som blir brukt til begge kjønn ja. Men så kjem det litt an på kva folk er vant til å høyre det som. Eg hadde ikkje ragert om eg møtte ein gut som heitte det (har aldri møtt noken som heiter det). Men er litt sånn som namnet Eli. Det forbinde eg med søstra mi, medan andre forbinder det med eit gutenamn. Om de likar namnet, så bruk det! Andre tilpassar seg;) Det er ikkje namnet som formar personen, men personen som formar namnet:)
Trollkatt Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Datteren min heter Iben, så jeg synes naturligvis det er veldig rart at gutter også kan hete det. Men vi har bodd i Telemark, og da ble alle forvirret fordi hun var jente. Da vi flytta tilbake til Oslo var det helt naturlig at det er jentenavn, og ingen reagerte på det. Så det er tydeligvis litt avhengig av hvor dere bor. Men for meg vil det alltid være like rart å treffe en gutt som heter Iben, som det ville vært om han het Marianne. En gang hørte jeg noen rope på sønnen sin som het Iben Roger. Det er den sykeste kombinasjonen jeg har vært borti, hehe.
Promp Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Iben er et fint guttenavn det! Men det er nesten litt sånn som Alex, det kan jo også jenter hete så vel som gutter.-) Syntes det var et flott navn jeg!
temine Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 Vi har og Iben på guttelista vår. Er en gutt til i bygda som heter det har jeg hørt, men ingen jenter. Forbinder det hverken med gutter eller jenter egentlig. Synes navnet er nydelig, om dere er usikre kan dere jo sette ett mer vanlig guttenavn som mellomnavn?!
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Jeg synes Iben er er kjempefint navn på en gutt )
Edelweis Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 jeg har Iben Elise på lista mi her, så syntes det ble litt rart meg Iben på en gutt. men det er jo forskjellig hva vi mener.
Hviteseil Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Iben er et jentenavn, men ville ikke hatt det navnet på mitt barn.
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Aldri hørt navnet Iben før, men jeg syns det høres ut som et guttenavn.
nr.4 i oktober Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Vi hadde det på lista vår over jentenavn (dvs vi hadde det,og jeg trodde det var litt spesielt og uvanlig, inntil jeg så grafen på ssb, der det ser ut til at statistikken på det navnet går rett til værs. Jeg er (dessverre vil man kanskje si) litt sånn at jeg ikke orker navn som tegner til å bli motenavn som stadig flere nå fremover kommer til å hete. Så derfor utgikk det for vår del.. Men- ja absolutt- Fint navn. (Og ikke et guttenavn for meg, blir liksom jentete.)
mei&mi + marcus :) Skrevet 16. juli 2008 #13 Skrevet 16. juli 2008 For meg er det et kjempefint guttenavn. Synes ikke det passer som jentenavn, men det er nok pga at jeg vet bare om en gutt som heter det. Ble litt sjokket når jeg fikk høre at det var både gutte og jentenavn. Merkelig..
Promp Skrevet 16. juli 2008 #16 Skrevet 16. juli 2008 http://www.barnimagen.com/felles/navneguiden/jentenavn?s=f&search=iben&o=Alle+opprinnelser Og denne: http://www.barnimagen.com/felles/navneguiden/guttenavn?s=m&search=iben&o=Alle+opprinnelse Så at det kan brukes av både jenter og gutter er det vel ingen tvil om:-) Hva hver enkelt mener er igjen opp til hver enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå