m_n83 Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Ja da var liksom den store dagen kommet. Både jeg og min samboer har gledet oss lenge til den første ultralyden. Var på en i uke 17, men var for tidlig så fikk ikke sjekket noe annet enn at det var ett foster og at det var i live. Vi skulle komme tilbake for å se at tilstanden til fosteret var bra og for å sette termin. Ahus hadde ikke anledning de aktuelle ukene og jeg er på ferie, så vi fikk time på det lokal sykhuset her oppe i nord. Maken til skuffelse skal man lete lengre etter. Var inne på timen i 2minutter. Det eneste han gjorde var å måle hodet. Så sa jeg, skal du ikke sjekke hjertet å sånt.. Her har du hjertet sa han å viste oss det. Vi vet jo ikke hva vi skal se etter. Det banket, men det var det. Fy fan, var nesten på gråten da vi gikk der ifra. Ikke målte han lårbeinet, eller sjekket noe som helst. Kjønnet ante han ikke heller, men var ikke det som var viktig heller. Vi vil jo vite om alt er i orden med den lille. Noen som vet om jeg kan forlange ny ultalyd på Ahus når jeg kommer tilbake? Klarer liksom ikke slå meg til ro med den her. Dårlige greier.
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Ikke slå deg til ro med den undersøkelsen der. De skal sjekke at hjertet har fire kammer og slår som det skal, de skal lokalisere nyrene og urinblæren (og helst se at blæren enten tømmes eller fylles iløpet av kontrollen), de skal sjekke navlestrengen (at antallet blodårer i den stemmer (tror det skal være 3), de skal lokalisere hvor i livmoren morkaken er plassert. De skal måle hodeomkrets, lårbenet og hode-rumpe. Mener også å huske at hjernen ble nøye studert. KLAG!
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 også telle armer, bein, fingre, tær, ører, nese, øyne ..... og sikkert en hel masse som jeg ikke husker i farta.
m_n83 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2008 Nei, jeg snakket med en dame på Ahus. Selv om de har fullt hele juli og august så skulle dem prøve å skvise meg inn en plass! Sitter gjerne der å venter en hel dag så lenge de får sjekket alt. Hun syns hele opplegget virket fjærnt, så sa at jeg selvsagt måtte komme å få en skikkelig undersøkelese. På Ahus har dem også kjempe fint utsyr, slipper å titte på en knøttliten skjerm sammen med gyn/jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå