Gå til innhold

Ang jordbær og amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at jeg bør være forsiktig med jordbær, men hvordan er det med feks jordbærsyltetøy, jordbær youghurt osv??? Kan jeg spise det som er "behandlet"? Fikk en liten for en uke siden og føler meg så fersk på alt igjen, at jeg må bare spørre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varierer veldig fra baby til baby. En venninne av meg kunne spise så mye jordbær hun ville, mens jeg kunne ikke spise noe. Ikke en gang jordbærsyltetøy eller jordbæryoughurt.

Skrevet

Gratulerer så mye med baby:))))

Tenker du på feks allergi? De går mer og mer bort fra at det er ting du bør holde deg unna, men babyen kan nok reagere på en del ting, feks sterk mat, løk, kål. Eller som i mitt tilfelle, epler/eplejuice!

Men du må nesten prøve deg frem, for du kan i utgangspuktet spise hva du vil.

Hvis du søker på google(jeg søkte på amming+jordbæs) og da kom feks det her opp:

Du kan egentlig spise nesten alt mulig. Før var det slik at man trodde babyen ble allergisk om du spiste jordbær eller reker, men det er motbevist av vitenskapelige undersøkelser. Heldigvis. Det er ikke holdepunkter per i dag, for at barnet ditt blir mer allergisk hvis du spiser jordbær, for eksempel.

Skrevet

Da jeg fikkmin eldste sa de til meg på sykehuset at syltetøy gikk som regel helt fint, men det må være kokt da og ikke rørt.

Men som hun skriver over her så er det individuelt, jeg kunne spise syltetøy, men prøvde meg ikke på bærene.

Skrevet

Hei og gratulerer med liten!

Med tanke på allergi er det ikke nødvendig å holde seg borte fra f.eks jordbær med mindre det er allergier for disse matvarene i familien.

Med tanke på luft i magen som følge av matvarer må du nesten bare prøve deg frem, for barna reagerer så forskjellig.

Dersom du lurer på noe rundt mat og amming anbefaler jeg

www.matportalen.no

gå inn på mat for spesielle grupper og videre inn på ammende.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...