Des-10 Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hei. I går var det noen som fortalte meg at spedbarn kun skal sitte i bilsete 20 min av gangen, pga belastningen på ryggen deres. Noen som vet om dette stemmer? Hva gjør man i tilfelle hvis man skal kjøre litt lenger..., holder det å ta en liten pause underveis?
Glad tobarnsmamma Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Vi bor 45 min. fra sykehuset, så da må i tilfelle vi ta pauser på heimvegen..
anneli84 Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 stemmer ikke. setet er laget tilpasset kroppen deres. kan fint kjøre flere timer. så lenge baby sover er det ikke noe stress. er baby våken og urolig bør du ta en pause
Shining Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Bruk sunn fornuft. Babyen sier i fra når den vil opp fra stolen. Ikke nødvendig å stoppe for å vekke babyen hvert 20 minutt hvis den sover og har det fint
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Man skal helst ikke ha baby i bilsete mer enn 1 t når den er så liten, pga ryggen deres har ikke godt av det. Mange some r rundt på shoppingsenter osv. og bærer på baby i flere timer, og dette er bare helt feil, da bruker man heller vogn synes jeg..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Både fysioterapauten min og manuellterapauten min sier max 30 min,strekke godt ut ryggen i 5-10 min for så å kjøre videre. Dette gjorde jeg med gullgutten. Jeg er livredd for at noe skal skje med ryggen,dette merkes ikke med en gang,ungen kan bli voksen før de merker at ryggen er ødelagt Det at babyen sover,da har de det bra,mener de to nevnte personen at er tull. Vi kan stå/sitte/ligge i posisjoner som ikke er bra for ryggen,men det trenger ikke å gjøre vondt. Nå ser jeg jo at det er enkelte som mener at dette er gammeldags og at en trygt kan kjøre nærmere to timer før en stopper,men da MÅ en også stoppe å ta en pause,for barnet siger sammen i stolen. Jeg for min del,stoler vel mest på de som er utdannet innen sjelett,så jeg kommer nok ikke til å kjøre så langt som to timer før stopp.
**paradis;) Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article249059.ece Fin og informativ artikkel - max 20 min av gangen er en myte
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Ja,det er den jeg også har lest,men det er ikke folk som er utdannet på sjellet og musklatur som uttaler seg her,men vanlige leger og som sagt jeg velger heller å høre på manuellterapauten min,som faktisk er ganske nyutdannet,enn hva en vanlig lege mener om akkurat det. trygg trafikk er eksperter på hva som er trygg under kjøreturen,ikke hva som er best for kroppen.
MammaKos Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Men så er spørsmålet - hvor lenge kalles en baby "nyfødt"? Altså, når skal man slutte å ta hensyn til denne "regelen"..?
**paradis;) Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Kan du vise til noe forskning som sier at det er skadelig for ryggen til babyen å sitte mer enn 20-30 min i bilstol av gangen - evt fakta artikkel? Hadde vært interessant å lese!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 En skal gradvis bygge opp tiden,når barnet begynner å bli noen månder så kan en begynne med 5-10 minutter ekstra. Det kommer også ann på hvor sterk barnet er i ryggen,det varierer mye fra baby til baby. Når barnet ruller fra rygg til mage er det ganske sterkt i ryggen og kan i alle fall sitte 10 min ekstra,så bygge enn det slik opp. Når barnet kan sitte selv,altså setter seg opp i sittende stilling uten at noen hjelper det,kan en kjøre lange turer med babyen uten stopp,hvis det da ikke gråter. en skal aldri hjelpe en baby opp i sittende stilling,hverken i høystol,vippestol eller på gulvet,eller på fanget eller sette det på siden av det i sofaen. Først når babyen klarer å sitte selv,kan du sette det i sittende stilling. Var detet svar på det du lurte på pinsesse i magen?
**paradis;) Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Jeg lurer fortsatt på om du kan vise til noe forskning som underbygger det du skriver i innleggene dine...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. juli 2008 #13 Skrevet 16. juli 2008 Hei paradis. Som sagt jeg har kun det jeg har hørt fra min fysoterapaut og manuelterapaut,som begge er utdannet innen det med sjelette og hva som er bra og ikke bra for rygg og hele sjelette. Skal se om jeg finner noe etterhvert. Må også legge til at det er ikke eldre fysio og manuellterapauter jeg bruker,de er unge og ganke nyutdannet.
**paradis;) Skrevet 16. juli 2008 #14 Skrevet 16. juli 2008 Heisann Mamma tiL 1stor. Ok. Alt jeg finner på nettet av forsknig/artikler sier at man bør ta pauser annenhver time, samt ta hensyn til om babyen virker utilpass/skriker og ta pauser i så tilfelle. Så om du kan gjøre bildet mer nyansert med forskning/fag artikler som støtter ditt syn er det flott. Skjønner at disse du har snakket med er nyutdannet og bør vite hva de prater om, men når det jeg finner på nettet (uttalelser av fagpersonell og forskning) sier noe annet enn det din fysio/m.terapaut gjør så er jeg av natur skeptisk
oo00oo Skrevet 16. juli 2008 #15 Skrevet 16. juli 2008 Da min sønn var baby (er 1. år nå) var jeg veldig nøye på at han ikke skulle sitte før han hadde satt seg opp selv, fordi det er hva jeg har lest at fagpersoner sier er det beste pga at det er først når de selv setter seg opp at kroppen er sterk nok til å tåle belastningen. MEN vi bodde da 3timers kjøretur fra resten av familien og når vi skulle hjem kjørte vi i et strekk så lenge baby sov og var rolig tok pause hvis han ble utilpass. Jeg mener at det er forskjell på en lang biltur i ny og ne, og at en som noen over her nevner bruker bilstolen som vogn rundt i byen og på kjøpesenter. Hvis en er konsekvent på at blistol brukes i bilen og baby ligger resten av tiden tror jeg ikke det er noe problem med en lang biltur noen ganger. Vi brukte besafe easy sleep og var veldig fornøyd med den stolen, støttet godt opp under baby og rundt hodet. Første lange biltur var hjem fra sykehus 3timer i strekk. Jeg har lest utdrag fra en nyere forskningsrapport som sa at de nå heller bort fra at det er skadelig for baby å sitte lenge i bilstol noen ganger fordi de bilstolene som er på marked i dag er svært bra tilpasset spedbarn sin anatomi. Skal legge ut link hvis jeg finner igjen rapporten.
Makko med to små gutter Skrevet 16. juli 2008 #16 Skrevet 16. juli 2008 Dama vi kjøpte bilsetet av hadde en gangske logisk "regel". Så lenge ungen er helt liten ("geleklump"). Prøv å begrens de daglige turene i setet til max 20-30min, og det er jo ikke noe problem for oss vil kjører jo sjelden lenger. -Saken er at da skal du også ta ut ungen og legge den i f.eks. vogna når vi kommer fram. Det er de daglige turene som skaper belastningen, ikke den ene langturen man eventuelt tar når ungen er liten... -Sover ungen stopper man ikke, -vekker den, "strekker" den for å så putte den i setet igjen. -Men passer på å stoppe når ungen er våken... Du ser jo også på helt små barn at de lett faller med hodet i en litt rar posisjon selv med disse hodestøtte sakene.... -Jeg hadde iallefall fått vondt i nakken selvom jeg nok hadde greid å sove.
Tinamor22 Skrevet 16. juli 2008 #17 Skrevet 16. juli 2008 hvorfor ikke gjøre sånn som meg? når jeg skal hjem fra sykehuset så skal jeg bruke bærebaggen fra vognen, med sikkerhetsnett rundt, da kan baby min ligge trygt uten å få vondt i ryggen =) alle gjorde jo dette før nesten, så hvorfor plage baby med å sette dem i bilstol fra dag 1 =)
oo00oo Skrevet 16. juli 2008 #18 Skrevet 16. juli 2008 Sånne nett er ikke godkjent i sverige lenger og er omdiskutert her hjemme. Tenk hva for en belastning det er for baby og ligge i en slik ved kolisjon... Da vil baby bli slengt rundt oppi bagen, sitter ikke fast i det heletatt. Hvis jeg var deg ville jeg heller ha lånt en boxit på helsestasjon det er tryggere og anbefalt isteden for nett. Da ligger babyen også på ryggen men er i tillegg bundet fast med tre punkt sele.
Makko med to små gutter Skrevet 16. juli 2008 #20 Skrevet 16. juli 2008 Tinamor22, hvorfor ikke? Jo fordi det er farlig! I ganske mange land er dette forbudt, og bla. trygg traffikk jobber med å få det forbudt her også. -Har du sett kræsjtester av unger i bærebag og nett? -Går heller hjem fra sykehuset enn å putte ungen i bil uten skikkelig sikring....
Trulte76 Skrevet 16. juli 2008 #21 Skrevet 16. juli 2008 ja jeg goså har hørt det, men ta små pauser der h*n kan ligge og få strekt ut ryggen, så kan du kjøre videre. Iallfall det jeg har hørt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. juli 2008 #22 Skrevet 16. juli 2008 hei paradis. Det skjønner jeg at du blir. Du kan jo ikke ha tilitt til personer du ikke kjenner og vet om har sagt disse tingene. Det jeg ville ha frem med den artikkelen som ble lagt ut link til her,er at det er ikke fagpersoner på skjellet som har uttalt seg,men vanlige leger som går på kropp og ikke skjellett om du skjønner hva du mener. Blir det lagt ut linker til artikler der det er forsket på at folk som er spesialister på skjellete,sier det samme,skal jeg begynne å vudere mine kilder på en annen måte.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 16. juli 2008 #23 Skrevet 16. juli 2008 Tinamor Boxette er en liggeløsning med fempunkts sele. Står mer på linken ovenfor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå