line_n & sara Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 søsteren min sin celleprøve viste celledeling.. ..skal ta biopsi når den sommerstengte avdelingen på sykehuset åpner igjen. veit ikke helt hva dette betyr, sett litt på livmorhalskreft.com, men blir ikke så klok på dette. hvordan tokler dere dette: "Hva skjer hvis celleprøven viser celleforandringer? Dersom resultatet av celleprøven viser celleforandringer, kan legen anbefale følgende undersøkelser1: • En ny celleprøve for å kontrollere om det faktisk eller fremdeles finnes celleforandringer. • En kolposkopi for å undersøke livmorhalsen nærmere for unormale celler • En biopsi for å se om det finnes forstadier til kreftceller" hun skal ta denne biopsien, betyr dette at det ikke nødvendigvis er kreft? eller betyr det at det kan være forstadiet? kan det være også ingenting? hmm..er det kreft eller ikke?
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Hei:-) Det trenger absolutt ikke å være kreft. Det er forholdshvis mange kvinner som har celledeling uten at det er kreft. Når det tas biopsi er det for å se hvilke celler det er, om det evt KAN være kreftceller.
line_n & sara Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2008 åå! det var et betryggende svar! takk! *puster letta ut*
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Det er forresten også flere grader av celledeling. Noen ganger må det fjernes litt vev fra livmorhalsen, evt fjerne hele livmorhalsen. Selv om det ikke er kreft.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Jeg hadde celleforandringer i livmorhalsen, som viste forstadiet til kreft. Fikk utført en ikonisering, ved at dem fjernet en del av livmorhalsen med laser. Var da helt våken, men fikk lokalbedøvelse. Dette er vel 7 år siden, og det er per idag, ingen ytterligere forandringer
line_n & sara Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2008 når man fjerner vev fra livmorhalsen, kan man fortsatt få barn?
line_n & sara Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2008 og masy, så godt å høre at det gikk så bra med deg!
You can do it! Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Jeg hadde celleforandring grad 3, dvs forstadie til kreft. Jeg har fjernet en del av livmorhalsen og fikk beskjed om at dette ikke skulle ha noe å si i forhold til å få flere barn. Det eneste legen sa var at man kan ha noe større risk for å føde for tidlig, men dette vil de jo evt følge med på.
Lilletrollogmamma Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Dette er veldig vanlig!! En kan få celleforandringer grad 1, 2 eller 3 av HPV viruset. Dette er det samme viruset som gir kjønnsvorter, og er med andre ord seksuelt overførbart. Celleforandringer kan gå tilbake av seg selv, og viss de ikke gjør det må en koniseres. Dette betyr at man fjerner ytterste tuppen på livmorhalsen. En konisering er et lite inngrep med lokalbedøvelse eller narkose, og gir ikke smerter etterpå. En kan fint bli gravid etterpå. Celleforandringer er som sagt vanlig, og det er ikke det samme som kreft. Grove celleforandringer kan utvikle seg til kreft dersom det ikke behandles. Dette vil da ta 10-15 år. Det er derfor ingen fare dersom følger rutineundersøkelsene på hvert 3. år. (hvert år dersom man har hatt forandringer) Livmorhalsen vå er slik at det kan fjernes av den flere ganger uten at det vil påvirke muligheten til å bli gravid. Håper dette var litt oppklarende...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Takk for det line_n & sara =) Jeg har fått 2 barn etter inngrepet, så det går fint det Dersom de må ta veldig mye, kan de "snurpe" livmorhalsen sammen, slik at ikke fødselen starter for tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå