Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Noen andre som har hatt det i flere svangerskap somkan fotelle meg litt hvordan handlingsforløpet går med nr 2 hadde alvorlig truende preklampsi sist...hvorav jeg ble blind på begge øyne om måtte laseroperere etterpå pga mye mye trykk i kroppen hold både jeg og min sønn på å dø, så er litt bekymret når dette skjer også med nr 2
edvina har fått en gutt Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Jeg forstår godt at du er beskymret i dette svangerskapet:) Heldigviser det langt fra alle som får preeclampsia i svangerskap nummer to. Man har derimot en økt sjangse for å få det. Men husk at prosentvis er det mer sannsynlig at det går helt fint denne gangen. Når fikk du preeclampsia sist, var det mange mnd før termin, dette har nemlig noe å si. Uannsett skal du ha tett oppfølgning denne gangen, krev også en ekstra UL f.eks i uke 26 for å se på blodstrømmen gjennom morkaken, dette gir en god indikasjon på hvordan alt står til. Ellers er det dessverre lite forskning gjort på hva en kan gjøre for å forhindre at det skjer. Men en vet at overvektige samt diabetikere har større risiko, så et fornuftig kosthold og unngå for mye vektøkning er sikker ikke å fraråde. Stress kan det også være lurt å unngå, ettersom dette også ofte bidrar til å øke blodtrykket. Mye gammel info på nettet om dette, alt er ikke like bra. F.eks stemmer det ikke å risikoen er mindre for svangerskapsforgiftning for andregangsfødende, dette gjelder bare de som ikke hadde det i første svangerskap. Legger med en link om noen er intressert:) http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/02/21/tiden-avgj-r-risikoen/index.xml Dersom du lurer på noe mer, er det bare å spørre, dette er noe jeg kan ganske mye om:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå