Gå til innhold

Er det riktig av polakkene å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540399.html

Gårdseieren har ikke plikt til å inlosjere dem, men gjør det likevel.

Og når jeg ser og leser dette her, så tenker jeg ;Hvorfor i alle dager reiser dere helt til Norge for å plukke jordbær, og klage på forholdene etterpå? De vet jo hvordan det er, og at arbeidet er hardt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk er at Polakkene begynner å bli godt vant i Norge og har helt andre krav enn tidligere. I distriktet jeg bor er det bl.a. et problem at de "låner" båter for å kunne fiske. De glemmer bare å spørre om lov først.... Verktøy har heller ikke alle, men da er det jo bare å raide en byggeplass så ordner det seg. I tillegg er jeg fortsatt forbannet på de 2 som stjal kameraet mitt med alle bursdagsbildene i samt pcen til mannen.... slik at vi ender opp med 1 uke ferie sammen. Og please spar meg for rasist debatten.

Skrevet

Det hadde virkelig aldri falt meg inn å dratt til Polen for å jobbe, helt frivillig, og deretter klaget over ting jeg på forhånd egentlig visste til avisene. Da hadde jeg nesten skjemtes, tror jeg....

Hun ene sier de blir behandlet som dyr.

Men ærlig talt...ikke reis til Norge, da!

Skrevet

Først nå har jeg lest artikkelen og tross alt er det jo minimum 2 sider av saken. Forholdene er vel ikke akkurat optimale og kanskje hadde de andre forventninger. Det mest sanne i artikkelen er at nordmenn vil ha billigst mulig bær.... og det fører jo til et press på kostnadene.

Skrevet

Så får de sette opp prisene ;o)

Legg merke til at noen klager over at de må ta seg fri hver 4.dag.

Mens de samtidlig klager over at det er så hardt arbeid..hvilket det også er (har plukket jordbær, og vet det er tungt, og hadde derfor heller vært fks dagmamma)

Skrevet

Hadde dette vært noen nordmenn hadde man klaget fra første dag.Hvorfor skal polakkene ha det noe værre enn oss? Arbeidsmoralen til nordmenn ikke videre noe å skryte av.

Skrevet

Men disse kommer frivillig fra et land der dette faktisk er veldig god lønn til sammenligning, men likevel klager de. Det er det jeg ikke skjønner. Moralen er jo ganskel laber når de går ut mot sin egen sjef.

De får slutte å komme på jordbærplukking...hvis det er så fælt.

Skrevet

De må da ha rett til å klage under de forholdene. Normenn klager jo over alt. Neste alle er jo snart uføretrygda i dette landet så vi får takke for att de i det hele tatt vil dra hit.

Skrevet

Så norther du har ikke rett til å klage over noe i Usa. Om du gjør det kan du flytte hjem igjen. Du vet jo fra før hvordan det er der ;0)

Skrevet

Det å gi polakkene dårligere forhold og lønn enn nordmenn er rett og slett slaveri, slik jeg ser det.

Etter min mening er det en helt horribel tanke, det at de skal ta til takke med det de får fordi "de har det så ille der de kommer fra". Antagelig var det slik de unnskyldte seg, de som holdt afrikanere som slaver i USA også: De kom jo fra et så simpelt liv!

Skrevet

Var det så fælt der da?

At dassen ikke var trukket opp var iallefall ikke sjefen deres sin feil.

De har vel blitt smittet av den jevne nordmann, da. Klag og sytiveikulturen har nådd ut til alle.

Hvis de ikke hadde blitt lovet steder å bo, så får de jo ta til takke med det som er der.

Men det mener nå jeg, og ikke nødvendigvis andres mening.

Jeg synes det er merkelig ting å si de blir behandlet som dyr. For det blir de da vitterligen ikke.

Skrevet

Vel, jeg syns i grunnen vi skal ha såpass respekt for dem at de får gode arbeidsforhold når de engang kommer. Jordbæråkrene hadde vel råtna på rot om vi ikke hadde hatt utlendinger til å ta seg av dem - men vi vi gidder ikke å gi dem skikkelig lønn og skikkelig boforhold. Jeg er klar over at at mange av dem tjener godt her oppe - men det er jo derfor de kommer! Og de jobber hardt for kronene sine!

vet om bønder som har de samme plukkerne år etter år. Disse får bo greit og bra (etter norsk standard), og blir godt tatt vare på. Og sånn mener jeg er et minimum av det vi skal gjøre for alle ansatte av samme "type"

Mange polakker gjør ulovelige ting, men Borge hadde jo gått på snørra uten dem og arbeidskraften deres, så vi kan vel egentlig være litt greie tilbake? Eller skal vi bare si at dere kommer fra et fattig land, dere får uansett mindre enn oss...

Skrevet

Ja, men jeg klager ikke heller ;o) Du skulle bare visst hva jeg tjente i fjor. Peanuts i forhold til det dere tjener hjemme i Norge.

Skulle tatt seg ut at jeg gikk til nyhetene og klaget, når jeg er her av egen fri vilje.

Derimot har jeg opplevd at en illegal innvandrer fra Mexico har stått på et offentlig kontor og klaga som bare det, fordi hun ikke fikk identitetspapirer med bilde!

Dere ser det ikke som jeg ser det, tydeligvis.

Jeg synes det er ufint å komme til et land, ta seg en jobb som er dårlig betalt, og deretter gå til nyhetene å klage.

Det er frivillig arbeid de gjør. De er ikke slaver.

Skrevet

Som mannen som eide gården sier: Nordmenn vil ha billig bær.

Da får dere betale mere pr kurv, så de tjener mer ;o)

Skrevet

jeg er helt enig med deg Northernlights.

De MÅ ikke hit for å jobbe....

Skrevet

Nei vet du hva...!!

Da får de dra hjem og plukke jordbær og se om det er så mye bedre...

Dette er på frivillig basis, de kan finne et annet sted og jobbe da om det er så forferdelig, det må alle andre gjøre.... Så nei, jeg mener de ikke kan klage på noe som helst. Vi er vår egen lykkes smed !!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, Northernlights.

Men det var godt det var deg, og ingen andre som skrev et sånt innlegg - for da hadde det blitt ramaskrik! :-)

Skrevet

Mener vel i utgangspunktet at man skal ta vare på sine ansatte uavhengig av hvilket land de kommer fra. Har vel vært ett problem at flere arbeidsgivere i Norge tenker "hver glad du har jobb" og ser sitt snitt til å utnytte uvitende østeuropeere. Kjenner,og har erfaring med flere østeuropeere som jobber i Norge, og de jeg vet om har i hvertfall ett godt rykte på seg. Hadde vært trist om de ble utnyttet av griske arbeidsgivere. Mange mener de skal ta til takke med dårligere vilkår enn nordmenn. Lurer egentlig på hvorfor. Her i landet er det snart kul umulig å få tak i folk (gode arbeidsomme arbeidere), og liker ikke tanken på at man skal utnytte utlendinger i stedet.

Skrevet

Det virker og som det har blitt en "trend" for polakkene å klage. Man har jo den saken med snekker Langemyhr, etter det har det jo stått om polakker som klager annenhver dag i avisen. For noen år siden bodde de jo rundt på rasteplassene hele sommeren mens de plukket bær. Mye vil ha mer sier bare jeg!

Skrevet

Norge er avhengig av importert arbeidskraft, og selv om polakkene hadde det kummerlig før, når de ikke var her lovlig, så skal de da ha akkurat de samme rettighetene som norske arbeidstakere. Det følger ikke rase eller nasjon, men ens stilling som arbeidstaker.

Hvorfor i svarte skal en polakk leve slik som de bl.a.gjorde i Tønsberg, fordi han er fra et relativt fattig land og må reise ut av landet for å forsørge familien sin på best måte?

I Norge er det flere uføre enn noensinne, og vi mangler arbeiskraft. Disse menneskene er vi avhenigig av, og de er ikke mindre verdt fordi de kommer fra et annet land.

Skrevet

Tror ikke HI mener at disse menneskene er mindre verdt, men at poenget er at de kommer hit frivillig. Er de ikke fornøyd, kan de jo jobbe et annet sted, akkurat som alle andre.

Og en polakk MÅ vel ikke reise ut av landet for å forsørge familien sin, men de tjener myyyyye mer penger her. Generelt har vel både lønn og arbeidsforhold økt betraktelig de siste årene.

Skrevet

I Polen er det mye fattigdom, de er også katolikker og amnge bruker derfor ikke prevensjon, dermed så ender de gjerne opp med en flokk å forsørge.

Poenget mitt er at det er helt irrelevant hvorfor en arbeidstaker jobber, her i Norge har arbeidstakere rettigheter uavnhegig om de kommer frivillig eller ei.

(Nordmenn er jo strengt tatt ikke tvunget til å arbeide de heller, det er jo bare å se på antall unge uføre.)

Skrevet

En helt annen debatt, er jo at Norge er avhengig av importert arbeidskraft fordi vi har så mange uføre - UNGE uføre - hvorfor?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, OsloMor - men allikevel ser jeg hva HI mener. :-)

Og jeg synes det er utrolig skremmende med antall unge uføre - et eller annet sted i systemet er det en "feil". :-)

Skrevet

Det er ikke en helt annen debatt, det er vel ikke utelukkende av den grunn vi trenger arb.kraft, landet går jo generelt godt også. Men det er jo en viktig faktor at disse polakkene sitter på en sårt etterspurt arbeidskraft som vi trenger.

(Norge har en stor økning i unge uføre, det er jo langt mer "naturlig" at eldre mennesker blir uføre, det som er bekymringsverdig er jo det stigende antall unge som går rett over på uførepensjon.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...