Gjest Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Eg har snakka med mamma og søstra mi om at vi planlegge å bruke tøybleier. Dette meiner dei er tungvindt og unødvendig, då eingongsbleiene i dag visstnok er så miljøvennlege og blir kasta i matavfallet og blir komposterte etter bruk. Er det virkeleg dette som skjer med eingongsbleier etter bruk? Dei består jo blant anna av plastikk? I denne artikkelen står det noko anna: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6139797 Noken som veit kva som skjer med dagens eingongsbleier? Blir dei brendt, nedgravd, kompostert eller..? *sukk* er blir så forvirra...
Mrs. Bouquet Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 I vår kommune leverer vi bleiene i egne bleieposer og setter ved siden av søppeldunken, dette for at de med bleieunger ikke skal måtte fylle dunken sin opp med bleier. Vil tro det hadde vært et annet system om de ble tatt som kompost, blant annet at vi ikke leverte dem i plastposer, men kastet dem rett i biologisk avfall. Så konklusjon, restavfall.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 I vår kommune leveres bleier sammen med organisk avfall...
Makko med to små gutter Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Trondheim blir de brent sammen med annet restavfall...
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Bor også i Rogaland men en annen kommune enn Stavanger. Før kastet vi bleiene i matavfallet. Men nå skal de kastes i rest avfallet. Får ekstra poser siden vi har bleie barn siden det går mer søppel da. Fikk iallefall det sist gang det var i 2004, og skal spørre om det denne gangen også..
hm24 Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 i vår kommune i hedmark (Løten) kastes bleier i matavfallet eller våtorganisk avfall som det så fint heter. De som har bleie barn får større dunk uten og måtte betale for det.
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Tusen takk for svar!! Så sleppe eg i alle fall å få argumentet om at dei blir komposterte dradd fram heile tida. Ha ein fin kveld!
<3 coccinelle Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 hos oss kastes også bleier sammen med bioavfall (matavfall, organisk avfall) Men får ikke større dunk så vidt jeg vet. Skal jammen sjekke opp det! Vet ikke hva som skjer videre med dette. Tror plasten i bleiene er nedbrytbar i hvert fall.
<3 coccinelle Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Fant på hjemmesidene til renovasjonsselskapet at de faktisk blir til matjord og biogass.... Så da blir de vel komposterte.
<3 coccinelle Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 kommer vel an på hvor du bor - sjekk med selskapet der.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 Vi har egen bleiedunk her i kommunen, men aner ikke hva som skjer med bleiene etterpå...
C@milla *EMIL* Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Leste akkurat på sidene her i kommuen(Haugesund) her skal de kastes i restavfallet..
trollmamma Skrevet 16. juli 2008 #15 Skrevet 16. juli 2008 Kan aldri i verden tenke meg at eingongsbleier blir kompostert. Er jo fulle av plastikk og kjemikalier. Meiner at det som regel ender i forbrenning. Men bruker enormt med resurser for å brenne bleier, dei er jo fullstappa med fuktighet og designet for å beholde på fuktigheten. Uansett vil alltid tøybleier være meir miljøvennlig. Pga måten dei blir laga på, meir gjennbruk=mindre transport, mindre søpper etc. Nå er eg ikkje tøybleie fanatiker altså, men bruker begge deler -ja til barna altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå