Gå til innhold

Dere som har hatt svangerskapsforgiftning kan dere se hit litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på litt ang svangerskapsforgiftning.. Har lest litt på lommelegen, og det virker som det er vanligst at det starter med høyt blodtrykk og at man så får andre tegn som hodepine etc.

Jeg har jernmangel og begynte på jerntabletter på søndag. I går var jeg dårlig. Slapp, kvalm, kastet opp og hadde vondt i hodet. Var på kontroll hos lege tidlig i går, før jeg ble dårlig, og alt så fint ut. Blodtrykk på 110/65, fin urinprøve. Lav hb (9,5). I dag har jeg ikke vært kvalm og sånn, men har hatt vondt i hodet, og fikk synsforstyrrelser på øya som varte i ca en halvtime. Har ingen hevelser i kroppen.. Kan dette være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning, eller bare en reaksjon på jerntablettene jeg tar? Tar foressten Duroferon (eller no sånt) noe som skal ha den sterkeste dosen av jern...

Er foressten 38+5 i dag.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med min første og jeg kjente meg ikke helt igjen.

Vondt i hodet hadde jeg på grunn av høyt blodtrykk,men jeg hadde og eggehvite i urinen og este ut som en ballong....Jeg fikk skikkelig mye vann i kroppen.

Jeg ble lagt inn når jeg 6 og en halv mnd på vei og god gutten min ble tatt med keisersnitt 5 og en halv uke før tiden for da turde de ikke å vente lenger!

Men alt gikk no bra med oss begge...Visst det er dette du sitter og tenker på ville jeg ha snakket med legen din!

Bedre med en gang for mye synest no jeg!

Skrevet

Har ikke peiling jeg,men jeg foreslår at du ringer føden og forteller det du nettopp skrev her,så kan de hjelpe deg!!

Vær så snill og ring føden du:-)

Skrevet

hos meg startet det med ødemer og etterhvert også proteiner i urinen og høyere blodtrykk. Blodtrykket ble ikke veldig høyt med det samme for det var ganske lavt i utgangspunktet. Ble satt i gang fødsel når nivået på protein og blodtrykket steg skikkelig. Men tror det må være minst to av disse symptomene. Men det skader ikke å ta en telefon. Synsforstyrrelser kan man jo få av migrene eller spenningshodepine. Det pleier i hvert fall jeg å få....

Skrevet

Hodepinen ved svangerskapsforgiftning kommer av det høye blodtrykket. Ettersom blodtrykket ditt er så lavt og fint er det nok ganske sikkert ikke det du har. Ettersom du heller ikke har proteiner i urin eller ødemer føler jeg meg ganske sikker.

Uansett, hodepine, kvalme, oppkast og synsforstyrrelser er jo ikke så behagelig. Men det kan komme av lav Hb, man blir gjerne litt uvel da. Om du føler deg slik i morgen og ville jeg kontaktet lege eller føden for å være helt sikker:)

Skrevet

Takk for svar jenter! :) Så bra å ha et sånt forum som dette :)

Ser an formen jeg, og er jeg sånn her i morra også så tar jeg en tlf tenker jeg. Det er nok bare bivirkninger av de jerntablettene tenker jeg, men greit å få det sjekket om jeg er dårlig i morra og.

Ha en fortsatt fin kveld :)

Mvh

Skrevet

Kanskje du kan prøve ferromax istedet, de er litt snillere enn de tablettene du tar nå... Det er min erfaring ihvertfall...

Hvis du har jernmangel, så er det viktig å ta c-vitaminer i tillegg, og drikke appelsinjus, spise leverpostei, brunost og brokkoli og sånn.. :o)

Er du flink og drikke vann?? Viktig det også, jeg får vondt i hodet hvis jeg ikke er flink nok til det.

Har forresten en kollega som ble dårlig av jerntabletter, så det er ikke uvanlig...

Floradix er jo også snillt, det får du kjøpt på dagligvarebutikken.

Skrevet

Jeg har problem med opptak av jern i tynntarmen så jeg har så og si absolutt heeeelt tomt jernlager. Før legene visste om dette og bare målte lav hb satte de meg på kur med duroferon. Dette er 6 år siden og jeg husker det som det var igår. Jeg har aldri vært så dårlig i heeeele mitt liv!!!!! Det er det aller værste jeg har vært med på!!! Synsforstyrrelser, høy feber, dundrende hodepine, kastet opp som en gris og hadde svart diare (sorry ekle detaljer) Symptomene kom som lyn fra klar himmel dagen jeg begynte på pillene. Nå har jo jeg en sykdom som gjør at kroppen min ikke vil ha jern, men ser vi hadde samme type symptomer så jeg vil sette en finger på tablettene.

Når jeg fikk svangerskapsforgiftning så merket de det på urinprøve og blodtrykket før jeg merket symptomer selv. Men det jeg da merket selv etterhvert var dundrende hodepine....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...