Gå til innhold

Til dere som venter på OS på 1,97 G..

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det er fremmet en proposisjon som så er godkjent av regjeringen betyr ikke annet enn at det fra regjeringens side er lagt frem et forslag til lovendring. Det er IKKE vedtatt noen lov enda, siden regjeringen ikke kan skape og godkjenne lover alene- dette kan kun skje i Stortinget. Prosessen er vel nå på trinn 2 av 6-7, så det vil vel kanskje ta 1/2 eller 1 år før loven er vedtatt.

Her ser dere gangen i lovendring/skaping:

http://www.tinget.no/oppgaver/lover.aspx

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det var jo det jeg også trodde. For hadde det blitt vedtaksendring ville det nok kommet enten en stortingsmelding og/eller kommet på nyhetene.

Akkurat hvor den er i prosessen bør ikke, og skal ikke gjettes på av meg og deg. Lover blir vedtatt ofte, og kan derfor ikke funderes i. Kanskje den blir vedtatt imårra, eller om 2 år. Ingen vet, og derfor bør man ikke spekulere i slikt.

Skrevet

Ha ha, du tuller med det siste du skrev håper jeg.. ? Hvis ikke er det noen som har fulgt dårlig med i samfunnsfagtimene.

Slik er gangen i et lovforslag, dette er et faktum og ikke diskutabelt (kopiert fra infoside om sanfunnspolitikk for ungdom- som jeg la linke til i innlegget øverst). Og utfra regjeringen sider fremgår det ikke at det har blitt tatt videre skritt etter slutten av juni foreløpig:

Etter at en lov er foreslått av en instans (ledd 1) og eventuelt blitt støttet av regjeringen (ledd 2), skjer følgende:

"Odelstinget og Lagtinget

Når Stortinget behandler lover, deler det seg i to avdelinger: Lagtinget og Odelstinget. Når et nytt storting trer sammen etter et valg, velges en fjerdedel av de 169 representantene (42) til Lagtinget. De resterende tre fjerdedelene (127) danner så Odelstinget.

Regjeringen sender lovforslaget til Stortinget, som fordeler forslaget videre til en av fagkomiteene. Medlemmene av komiteen forhandler seg så frem til et forslag som flertallet i komiteen kan være enige i.

Etter at komiteen er ferdig med lovsaken, skal saken til debatt og votering i Odelstinget før den sendes videre til Lagtinget for endelig vedtak."

Skulle ha sett dette skje i løpet av 24 timer midt i fellesferien, ha ha :D.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...