Sessa ruger igjen... Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 For det er deg, kjære gartner vennen min, ikke sant? Lurte på den store hageboken som de selger på plantasjen, står det der alt man trenger å vite om beplantning, beskjæring osv av hageplanter? Skulle så gjerne hatt en bok som jeg kunne slå opp i for å finne ut hva slags planter jeg har i hagen og hvordan de skal behandles osv...
Sessa ruger igjen... Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #2 Skrevet 15. juli 2008 dytter, så deg her nå.... har liksom ikke sett i boka, skjønner du...
Sessa ruger igjen... Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2008 dytter igjen, jeg... Er ikke så viktig altså, men kan like gjerne bruke litt tid på å finne ut av dette som å føde liksom!
Sessa ruger igjen... Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2008 dytter i dag igjen, jeg!
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 har faktisk ikke sett så mye i den selv om jeg jobber på plantasjen, men kan virkelig anbefale gyldendals store hagebok! Ellers er Hageselskapets sortsliste bibelen for gartnere, den får du kjøpt hos hageselskapet eller norsk hagetidend... Der kan du slå opp på hver enkelt plante, og der står det hvordan den skal behandles (beskæring, lysforhold, jord osv osv osv...)
Sessa ruger igjen... Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2008 Hadde liksom vært kjekt å ha noe sånt utover høsten for å se hva som bør gjøres før kulda setter inn. Takker! Da får jeg i hvert fall titte på boka til gyldendal, føler kanskje ikke at jeg er verdig nok en gartnerbibel!
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Hehe=) den er utrolig grei, den hageselskapets sortsliste altså... Det er et leksikon over plantene som er vanlige i norge da, med alle sorter og greier... Tror det står ca 20 sorter georginer inni der! =) På epletrærne f.eks står det hvilke sorter man bruker til å bestøve den spesifikke sorten. Det står også når de skal beskjæres, norsk navn, botanisk navn, herdighetssone and so on... Brukte den daglig når jeg gikk på gartnerskolen, og bruker den fremdeles mye i jobben. Men gyldendals store hagebok er også helt fantastisk, der står det jo mer om HVORDAN beskjære en plante, mer om plantefysiologi og planters "oppførsel", konkrete forslag osv, mens sortslisten er mer et oppslagsverk når man allerede vet de tingene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå