Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Jeg var på kontroll på KK i dag, og nå har hun endelig snudd seg. Håper hun blir liggende med hodet ned de siste dagene også :} Hun har sittet i seteleie ihvertfall siden uke 33 (er i uke 39 nå). Vet at dersom barn blir født i sete er det større sjanse for HD. Men gjelder det også dersom hun har sittet så lenge i sete som det hun i magen har gjort til nå? Har et hoftebarn fra før, hun brukte pute i totalt 12 måneder. Så vi er mentalt forberedt på et HD barn :{ Dersom hun blir født med HD: Er det noen som vet om man kan få Drevelin-pute til nyfødte, eller er det bare Freykas?
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Er det noen som har erfaring med HD i det hele tatt, eller snakker jeg "gresk" for mange? Dersom du er førstegangs og lurer på hva HD er for noe, er det bare å spørre
yasmina Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Jeg kan ikke svare paa spm dine , men har dere andre i familien som har hatt det ? For det er visstnok arvelig ! Dessuten er vel i utgangspunktet jenter mer disponerte. Har en venninne med putebarn og mini her var inne paa UL etter at de fant tegn til HD paa legesjekken paa sykehsuet.Hoftene hans var fine da, men han satt ogsaa lenge i sete. Snudde seg vel rundt uke 37. Men min venninne som hadde HD selv som liten har 3 barn og kun et putebarn da. Uansett saa faar dere ha lykke til !!! Og du kan evt legge ut innlegget ditt paa DiB , er flere putebarn der. Baade paa skravle og paa et av de andre forumene.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Det er større sjanse for at jenter har HD enn gutter. Har du eller mora di hatt HD? Jeg hadde det,og jenta mi også. Jeg hadde Frejkas pute i 3-4 mnd og jenta mi hadde den i ca 4 mnd. Gutten min hadde ikke tegn til HD. Håper neste gutt ikke heller har det. Har også hørt at seteleie kan gi HD,men vet ikke om det er selve fødselen eller seteleie i dager/mnd før fødsel som gir HD.... Jeg innbiller meg det er fødslen jeg da men.....
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Takk for innspill. Vi vet lite om HD historien i familien. Det kan være at min bestemor hadde det. Mitt søskenbarns barn hadde HD, og vår eldste datter. Vår andre datter, som p.t. er yngst, har ikke HD. Vi snakker her om en umoden hofte. Da tror jeg det er seteleiet som gjør at hoften ikke får utviklet seg riktig, og at fødselen i seg selv ikke har så mye med utfallet å gjøre. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
NormaJean Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 nå har ikke lillegutten min ligget i sete, men er veldig bekymret for HD. er selv født med HD og lå gipset i 6 måneder før det ble skiftet til pute. Har fortsatt hofteproblemer som voksen. Lillesøster hadde også HD, men ble "kun" putebehandlet. Derfor kommer babyen min til å automatisk ble screenet rett etter fødsel og etter 6 uker av ortoped på Riksen. Nevøen min ble og screenet etter fødsel. Hvis man er "arvelig" belastet skal dette gjøres automatisk, men man må ofte huske å oppgi det på føden.
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 For min del står det i papirene mine at barnet skal til UL rett etter fødsel. Dersom den lille i magen får HD, vet jeg at det går veldig fint Det som bekymrer meg er puten i seg selv. Hun kommer til å bli født i løpet av neste uke, og det er lenge igjen av sommeren. Hvis hun får en Frejkas vil det bli altfor klamt og varmt og ubehagelig for henne. Drevelin er bedre, for der slipper vi selene. Men jeg lurer fælt på om de gir Drevelin til nyfødte. Min eldste var 6 måneder før hun fikk Drevelin-pute.
Santi og gjengen Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Mener at vi fikk beskjed om at nr 3 godt kunne ha HD da hun satt i seteleie igjennom hele svangerskapet, så det er nok som du sier at det har noe å si med leiet, ikke nødvendigvis bare fødselen. Vår andre datter (grei setefødsel)brukte Freikas i 5 mnd, og vår tredje, som snudde seg på termindato som de sa kunne ha HD på tross av vanlig fødsel, viste seg å ikke ha HD. Så det kan jo gå begge veier. Gratulerer med å slippe setefødsel,og lykke til videre! :-)
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Takk for oppmuntrende ord Santi Jeg er så innstilt på å få et hoftebarn, at jeg nesten ikke vurderer muligheten for at hun ikke har HD. Håper inderlig at jeg tar feil
annesmil Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Jeg er førstegangs fødende og lurer på hva er HD er? Forstår litt ut fra hva som er skrevet... Men, ikke mye. Kan man se dette på Ultralyd?
Gurine Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Vet ikke så mye om dette, men førstefødte hos oss lå leenge i seteleie før fødselen. Derfor valgte jeg keisersnitt. Hun måtte ligge med pute i to måneder etter fødselen. Jeg har bare en tante på min fars side som har hofteproblemer, så ikke mye av det i slekta. Så tror nok det ofte er seteleiet, og ikke fødselen som skaper problemer. Det ble automatisk kontroll av neste barna for å sjekke hoftene.
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Hei Annesmil, HD er som nevnt en umoden hofte. Dvs at hofteskålen ikke har vokst seg ferdig rundt hoftekulen. Derfor får disse barna en pute mellom bena som gjør at hoftene holder en vinkel utover på 60 grader. Da får hoften de mest optimale forhold til å vokse seg ferdig uten at det blir "slakk" i leddet. Uten behandling kan hoften lett vippe ut av ledd. Håper dette var oppklarende.
lykketreff:-) Skrevet 16. juli 2008 #13 Skrevet 16. juli 2008 For en nyttig tråd for meg! Jeg er født med hofteleddsdysplasi og rakk å luksere før det ble oppdaget. Har hatt mye problemer med hofta mi, ja.. Jeg er født i seteleie, så sånn sett skulle det være sammenheng. Men - søstra mi har også HD og hun er født i hodeleie. Jeg har derfor konkludert med at det er genetisk, selv om jeg er den første og søstra mi den siste i familien som har HD. Hun har tre barn som ikke har det. Da jenta jeg venter snudde seg med hodet ned i uke 31, syns jeg det var en lettelse fordi jeg tenkte mye på at selve leiet ville øke risikoen for HD - noe jeg ser flere her er inne på. Bare det at det er ei jente, øker jo risikoen... Kjenner at jeg burde ha satt meg mer inn i dette med puter, skinner og gips, men jeg venter og ser. Kan jeg notere meg nicket ditt, HI, i tillfelle jeg skulle trenge råd fra en erfaren "HD-mor" om bare noen uker?
jurgita&runa&trym Skrevet 16. juli 2008 #14 Skrevet 16. juli 2008 Jeg ble født sjøl med HD, det var hodefødselen,men jeg satt veldig lenge i seteleie og legen mente det var derfor fikk jeg HD. Så tror det har veldig mye å si om baby ligger med hodet ned eller ikke. Nå venter jeg ei lite pike og hun får HD mest sannsynlig. Legen på UL sa at de kommer til å undersøke henne rett etter fødselen... Men det med putter,så har jeg ingen erfaring, jeg lå i gips i 9 mnd, men nå gjør man ikke det lenger,så håper alt skal gå greit. Er det noen plass man kan se på de puttene?Er litt nyskjerrig
lykketreff:-) Skrevet 16. juli 2008 #15 Skrevet 16. juli 2008 Dårlig med bilder her, men denne siden kan sikkert bli nyttig uansett: http://www.behandlingshjelpemidler.no/article.php?id=37
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 16. juli 2008 #16 Skrevet 16. juli 2008 Spennende tråd! Jeg har en del setefødsler i familien, men ingen av oss har HD. Selv fikk jeg ha den berømte "puta mellom bena" de 3 første mnd av mitt liv, fødselslegen ville ikke ta noen sjanse. I følge moren min var det antakelig ikke slik at jeg hadde HD. Selv er hun født i seteleie og fikk aldri noen pute, og har heller ikke hofteproblem. Gutten jeg venter nå (termin fredag!) han har sittet i sete i et par måneder i allefall. Jeg håper at han er lik mor og mormor og slipper pute han også, men jeg skal være påpasselig med at de sjekker ham godt, både klinisk og med UL.
Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar* Skrevet 16. juli 2008 #17 Skrevet 16. juli 2008 Selvfølgelig lykketreff, Det er bare å ta kontakt Det er nok endel HD-mødre her, og vi vil nok alle hjelpe med råd så godt vi kan. Det er jo derfor vi er her, får å gi og få gode råd
lykketreff:-) Skrevet 16. juli 2008 #18 Skrevet 16. juli 2008 Fine greier - på forhånd takk! Jeg har jo min egen mor også, men veldig mye er forandret siden 70-tallet da søstra mi og jeg lå i gips i flere år, grøss... Har ikke satt meg inn i hvilke rutiner de har ang HD ved sykehuset her, men jeg kommer såklart til å stresse at datteren min blir grundig undersøkt. Er det noe jeg skal takle, er det å få et barn med dysplasi!
Gjest Mamsen t 3 jenter *har født* Skrevet 17. juli 2008 #19 Skrevet 17. juli 2008 Nå har vi nettopp kommet fra UL kontroll, og jenten vår er frisk! c",) Sitter nå her på rommet og gråter mine modige barsels(lykke)tårer
løveprinsen <3 Skrevet 17. juli 2008 #20 Skrevet 17. juli 2008 Det var jo gode nyheter mamsen. Var unødige bekymringer c",) Håper du er i fin form etter fødselen. Kos dere masse i tiden fremover. Jeg og vil treffe lillegutt nå. (han har nå heldigvis festet seg med hode ned)
lykketreff:-) Skrevet 17. juli 2008 #21 Skrevet 17. juli 2008 Så bra! Bedre blir det vel ikke?! Må ha vært ulidelig spennende/skummelt å vente på resultatet... (Jeg skal psyke meg opp, ja..) Lykke til videre og kos dere glugg i hjel :-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå