Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn om 5 uker og har vært på ultralyd pga seteleie idag. Der oppdaget de at nyrene er forstørret, sa bare at det SKULLE tas ultralyd av babyens nyrer etter fødselen og at det ikke var farlig.

Men hva kan forstørrede nyrer tyde på?? Har gjort noen søk på nettet, men finner lite info om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sa de at hele nyrene var forstørret, eller forstørret nyrebekken? Datteren vår er født med forstørret nyrebekken nemlig, og hun er operert for det. Men det trenger ikke bety noe som helst, og som oftest gjør det ikke det heller.. Forstørret nyrebekken kalles hydronefrose, så kan du søke på det om det var det det var..

Skrevet

Min lille hadde forstørret nyrebekken ved rutine ul og vi var til ny sjekk ved 28 uker. Da sa jordmor at det såg normalt ut. Det er sikkert det de mente.Hvis det er slik så nærme fødsel blir ungen fulgt opp etter fødsel. Det kan være tette urinledere mellom nyrene og urinblæra slik at urinen samler seg opp i nyrebekkenet. Oftest tror jeg det retter seg enten før eller etter fødsel, men hvis ikke må det visst en operasjon til. Kan være at den ene nyren fungerer og den andre ikke men en greier seg visst bra med bare en nyre. Men ikke bli for engstelig. Tror det er veldig få av de som har det i svangerskapet som må opereres.

Skrevet

En lege jeg snakket med på ultralyd, snakket om at forstørret nyrebekken i livmoren er helt normalt. Fordi babyen ligger oppned osv....

Skrevet

Er utvidet nyrebekken det samme? Det hadde gutten vår i forrige svangerskap. Ble fulgt tett opp av UL for de ville ta han ut hvis han viste tegn på å ikke trives der inne. Var både på det lokale sykehuset og Rikshospitalet for div. UL'er. Men da han var født, funket alt greit. UL etter fødsel viste at alt hadde normalisert seg, så det gikk mye bedre enn de trodde. Må følge med i forhold til mage/urinsmerter når han nå vokser opp, men det har ikke vært noe enda.

Hvis de ikke skal følge opp med flere UL, så er det kanskje ikke så forstørret/utvidet?

Søk på nettet på utvidet nyrebekken istedet for forstørrede nyrer hvis det er det samme (ikke sikker på det...), så kanskje det står mer?

Skrevet

hmm, jeg vet sannelig ikke om det er snakk om forstørrede nyrer eller forstørret nyrebekken fordi legen var utenlandsk og snakket begrenset norsk. Men han pekte på begge nyrene på ultralydbildene etter undersøkelsen og sa at begge var over det som var normale mål (max mål skulle være 10, mens vår gutt hadde 11 og 12). Jeg skal tilbake på ultralyd til uka for å avgjøre om det blir setefødsel eller ikke så jeg skal spørre nærmere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...