Gå til innhold

Noen erfaringer med underbitt/kryssbitt/regulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har underbitt og kryssbitt men har fortsatt melketenner. Det er ikke et kraftig underbitt, det er ikke sånn at hun drukner i regnvær. ;o) Men jeg bekymrer meg jo for henne allikevel da, stakkars jenta som må ha regulering osv. Jeg hadde jo regulering selv da jeg var ung, men jeg hadde "bare" kryssbitt og litt annet snacks, kan man "regulere" bort underbitt? Man kan jo ikke ha regulering før man har mistet melketennene, men da har jo bittet hennes fått god til til å "sette" seg også tenker jeg da. Er det mulig å begynne med noe mens de enda er små for å rette opp mens de vokser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Bruker hun smokk eller fingeren? I så tilfelle er det viktig å slutte med en gang. Ellers går det an å få bort i alle fall kryssbitt mens de fremdeles har melketenner ved hjelp av plate som forstørrer kjeven gradvis, hvis det er forskjellig størrelse på kjeven som er problemet.

Mange kjeveortopeder (reguleringstannleger ) venter likevel med behandlingen, særlig dersom det er mulig at hun må ha vanlig regulering i tillegg, for det kan bli mange år med behandling til sammen..

Spør tannlegen neste gang eller be om å få time hos tannlegen til kontroll.

Skrevet

Hun er 2 år og har aldri brukt smokk eller "tott". Har ikke hatt henne hos tannlege enda, blir de kalt inn til det før de begynner på skolen?

Det er helt tåpelig å bekymre meg for dette nå, det er jo ingen krise om hun har litt underbitt. Men så tenker jeg at hun sikkert kommer til å få komplekser for det når hun blir større osv. Hønemor!!!

Skrevet

De blir kallt inn det året de fyller 3 vanligvis. Og det er uansett alt for tidlig å gjøre noe med enda. Hun skal vokse mye enda så det er mye som kan gå seg til. Så får dere se etterhvert.

Mye som kan gjøres i dag vet du :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...