Gå til innhold

Til dere epidural damer:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor fort virker epiduralen?

når kan den settes?

hvordan "krevde" dere å få det?

jeg har etter to fødsler bestemt meg for at jeg SKAL ha epidural. ved siste fødsel sa jeg høyt etter at gutten har kommet ut: feeeeerdig!!!! jeg skal ALDRI glemme hvor vondt dette er!!!

var ferdig med mine fødsler trodde jeg;-)

men det at jeg sa det der gjør at hjernen min har klart å memoere hvor syyykt vondt det er å føde, klarer å mane fram smertefølelsen den dag i dag snart to år etter siste fødsel:-(

dette gjør at jeg gruer meg som en hund til fødselen...nesten litt angst føles det ut som.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-) Det er sikkert individuelt, men hos meg begynte den i alle fall å virke etter ca 20 minutter.

Når den kan settes.....du må jo ha mer og mindre enn et visst antall cm, men jeg husker desverre ikke. Jeg tror jeg hadde 7-8 cm da jeg fikk min, men klarer ikke huske helt her...

Jeg bare spurte om jeg kunne få epidural, for jeg hadde så inni granskauen vondt, så da fikk jeg det rett og slett :-)

Lykke til med fødselen! :-)

Skrevet

takker for info oktobernurket:-)

flere med erfaring?

Skrevet

Jordmor spurte om jeg ville ha.

Jeg takket ja, den ble satt, men hadde ingen virkning av den.

Aner ikke hvorfor.

Skrevet

Under min første fødsel ventet de på 4 cm åpning før epiduralen kunne settes...men det kom alri, så de satte den ved 3cm. Syns den begynte å virke ganske med en gang - fikk endelig tatt meg litt inn igjen og slappet av - men syns liksom ikke virkningen varte...

Under min siste fødsel fikk jeg i journalen min at jeg skulle få epiduralen med en gang jeg kom inn på føden selv om jeg ikke hadde fått de 4 cm - legen sa at de hadde kommet frem til at det ikke hadde noe for seg å vente på de cm. Pga litt ekstra styr med intravenøst antibiotika ol da jeg kom inn ble epiduralen ikke satt før ved 5-6cm. Virket fort, men gikk fort over også. Fikk pressetrang ved 6cm, så da var det jo liten vits med epidural...

Skrevet

jeg fikk epidural når jeg hadde ca 4 cm åpning. og den virket fort og veeeeeeldig bra for min del.

nesten litt for bra for jeg har blitt litt skremt av det nå. for jeg vet faktisk ikke hvor vondt det er å føde. for med en gang jeg syntes det ble vondt med rier fikk jeg den.

og den skal jo skrues av når man begynner å presse, men den satt så godt i at jeg kjente ikke pressriene. de måtte si til meg når jeg skulle presse. eneste jeg kjente var at det svei i åpningen når baby hadde hodet sitt der. så egentlig hadde jeg en ganske så smertefri fødsel hele veien, men gruer meg litt til denne gangen. for jeg er redd det skal bli fryktelig vondt hvis det går for fort til at jeg kan få noe bedøvelse eller noe.

men på en annen side har jeg lyst til å prøve uten også for å kunne være litt mere "med" på fødselen enn hva jeg var sist. klarte jo ikke gå skikkelig på en stund etter, og heller ikke tisse på do uten at de hjalp til.

Skrevet

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før epiduralen virket, men det høres fornuftig ut med 15-20 minutter.

Jeg var 17 dager på overtid og hadde hatt maseveer i 3 dager da jordmor kom og spurte om jeg var interssert i epidural, tror jeg hadde 4-5 cm på det tidspunktet. Jeg merket ingen verdens ting da han satte spiralen og det var en drøm å få slappe litt av. Fikk satt epiduralen ca 17.00, hadde det helt fram til snuppa ble født 01. Jordmor satte den litt ned da jeg skulle presse, men jeg kjente ikke mer enn et svært lett press når jeg hadde pressveer, måtte følge med på monitoren for å forsikre meg om at jeg faktisk hadde veer. Hadde absolutt ingen smerter under selve fødselen men fikk da heller ingen "drahjelp" fra pressveene. Trøkka henne ut med en jernvilje og kraft jeg ikke ante at jeg hadde!!

Hvis du kjenner at du er redd for neste fødsel så burde du absolutt snakke med jordmor om det. Det vil hjelpe for din egen del i tillegg til at de som skal hjelpe deg med fødselen kan backe deg opp ekstra. For det er dessverre ikke til å komme utenom, ungen må ut og da er det bare fødsel som hjelper. ;o)

Og husk at smertene går over så fort barnet er ute, det er ikke evigvarende. Ønsker deg masse lykke til uansett!!!! :o)

Skrevet

Jeg tror den virket etter ca 15-20 min på meg.Jeg fikk den ved 6-7cm åpning,jeg måtte ha epidural pga setefødsel.Så det var ikke jeg som valgte det..

Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med epiduralen..absolutt ikke meningen å skremme noen med dette innlegget altså!=)

da jeg kom på sykehuset sa jordmor at det ikke var tid til å sette noe smertestillende i det hele tatt for fødselen ville gå fort! men da det var vaktskifte sa neste jordmor at det var greit og legen kom og satte den. men skulle faktisk ønske jeg ikke hadde tatt den... for det var noe galt med den boksen, måtte vente leeenge på at legen kom for å skifte, så fort den var bytta ut ble det noe krøll med slangen - den var tett! og måtte på ny vente på legen som satte røret inn på nytt... da var riene mine forlengst borte! og fødselen som liksom skulle gå så fort varte i 23 timer med masse drypp... Vil nok ikke ta epidural neste gang. Men sjansen for at det skal gå sånn er jo rimelig liten da... det er min erfaring med epidural da, men har ikke hørt fler som har hatt så masse problemer med den.

Skrevet

Hei.

Ikke så gode svar men ...

Den virket nokså fort ... kjentes ut som bare noen få øyeblikk.

Frem til 8 cm eller så mener jeg det er.

Krevde ingenting, jm spurte gang på gang om ikke jeg ville ha ep. så jeg fikk lindret smertene litt. Neida, sa jeg, prøver litt til.

Men hvorfor vil du ikke ha ep. da?

Da kom det fra meg "Mamma kommer til å bli så skuffa"!

Så her ble jeg vel egentlig overtalt til epidural ;-)

Skrevet

Jeg hadde epidural. Hadde god virkning av den, men den gjorde gså at riene ble mindre effektive. Jeg hadde rier i 40 timer, med drypp på slutten, endte med ks. Kan godt være at det hadde endt slik uansett, men en bieffekt av epidural er jo at riene kan bli mindre effektive og at fødselen tar lenger tid enn nødvendig.

Jeg ble tilbudt epidural for å få litt hvile etter en evighet uten full åpning.

Synes den virket ganske raskt. Kjente med en gang at bena ble litt tunge og "kalde".

Lykke til!

Gjest MaJo0812
Skrevet

Ikke for å være negativ, men ikke sats alt på epidural..på meg greide de ikke sette den, fordi jeg var for trang i ryggen (?). Etter 7 stikk ga legen opp og jeg måtte ta til takke med en morfin sprøyte...akkurat som det kan sammenlignes... :(

Men og be om det var ikkeno problem, jeg bare sa at jeg syns dette gjør mer enn vondt nok så jeg vil gjerne ha epidural!

De setter den fra 4 cm åpning.

Skrevet

Jordmor anbefalte meg å ta epidural siden jeg hadde styrtrier og kroppen jobbet i mot så jeg fikk ikke åpning.

Synes å huske at den virket med en gang jeg, og åpningen kom fort etter det.

Men pressriene og alt det, var vannvittig vondt, da hadde de skrudd av epiduralen en stund tidligere.

Vil nok absolutt ha epidural neste gang også hvis muligheten byr seg.

Hadde en fødsel som varte 10 timer fra første rie til snuppa var ute.

Hun ble riktig nok tatt med vakum, men det var pga av andre ting en epiduralen.

Skrevet

Hei!

Første gangen virket den etter 10-15 min tror jeg. Den tok absolutt ikke alt smerten, men nok til at jeg klarte å kommunisere imellom riene. Så det var absolutt verdt det. Andre gangen fikk jeg epidural kun 45 min før ungen var ute, så da merket jeg absolutt ingen virkning.

Tror det ideelle er at den blir satt mellom 4-6 cm. Aner ikke hvorfor. Hos meg har den blitt satt ved 5-6 cm.

Første gangen spurte de om jeg ville ha, andre gangen spurte jeg etter selv.

Lykke til :-)

Skrevet

Det er viktig å få med at man ikke blir totalt smertelindret av epidural. Den skal være smertelindrende, og fungerer den som den skal så vil riesmertene virke mindre intense.

Man kan be om epidural, og jordmor vil vurdere det i forhold til hvor langt du er kommet i fødselsforløpet. Du trenger effekten av riene for å igjen gi åpning, og på ett tidspunkt vil du ikke lenger ha bruk for epidural da du er kommet for langt i forløpet. Jeg tror de sier at mormunenn iallefall skal ha åpnet seg 3-4 cm. Og den virker relativt raskt :)

Det er endel bivirkninger forbundet med epidural, så det er jo greit å lese på forhånd slik at du vet hva som eventuelt kan gå gale.

Lykke til :)

Skrevet

Hei.

Den virket med det samme og skal love deg det var stor forskjell. Kan ikke forklares hvor deilig det var. Hadde dobbelt opp med rier og de var sterke uten noen pauser. Angrer ikke et sekund på at jeg takket ja!

Hadde epidural i 6 timer og den virket hele veien. Da de skrudde den av fortsatte den å virke, så kjente ikke noen smerter nedentil da tulla kom;) Jeg skal gjøre akkurat det samme neste gang!

Skrevet

Min epidural funka ikke i det hele tatt den... Anestesilegen hadde bomma, og jeg kunne ha kaldkvelt den legen i dag om jeg hadde visst hva hun heter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...