Gå til innhold

Velsignelse i Pinsemenighet og "dåpskjole"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg har lurt på en stund, men jeg har ingen å spørre (mest fordi jeg ikke er gravid enda en gang, he he!).

Jeg lurer på om det er lov eller om det blir feil å bruke en dåpskjole under en velsignelse av babyen? Hverken jeg eller samboeren min kan tenke oss å døpe de fremtidige barna våre. Han, fordi han ikke er kristen og jeg fordi jeg er baptist og ikke tror på hverken arvesynd eller barnedåp. Jeg ble selv velsignet som baby, av min bestefar som var forstander i baptistmenigheten sin. Velsignelsen ble holdt hjemme, og så var det bevertning som i en dåp etterpå. Jeg ønsker at våre barn skal velsignes i et gudshus, som pinsemenigheten der jeg ble konfirmert, og ikke bare hjemme.

Da jeg fortalte svigermor om min overbevisning og om hva vi to tenkte, så virket hun noe satt ut... Jeg tror hun ønsker at alle barnebarna hennes skal bruke den samme dåpskjolen, og få navnet sitt brodert på den etterpå. Det er helt greit for meg å bruke den kjolen, men vil det bli feil i en pinsemenighet å bruke kjolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har selv 2 barn, og vi valgte også å velsigne dem istedenfor dåp. Barna ble velsignet i Den Frie Evangeliske Forsamling, Betania, og det var en nydelig seremoni. Vi venter nå nr 3 om få uker, og også dette barnet vil bli velsignet.

Velsignelsen ble holdt i Betania, og holdt selskap i leid lokale etterpå til bevertning.

Under veldignelsen hadde vi ikke dåpskjole, bare vanlig "fin" tøy (ikke baby dress eller noe sånt), bare et vanlig skjønt fint nusselig tøy til babyen.

Jeg tenkte også på dåpskjolen som min mann ble døpt i, men spurte ikke forstanderen om dette var vanlig eller ikke. Da vårt første barn ble velsignet, ble også forstanderens barnebarn velsignet, og han hadde heller ikke dåpskjole.

Jeg føler kanskje denne kjolen følger med til dåpsritualet og at barnet skal svøpes inn i noe hvitt og uskyldsrent, jeg vet ikke.

Jeg kan ihvertfall ikke nå tenke på å "dra" med meg kirkas vaner med meg inn til Betania. I menigheten vår tas barna imot slik di er, kjole eller ei.

Skrevet

Det blir "feil" å bruke dåpskjole i en velsignelse. Da bruker man bare vanlig pentøy eller evnt. barnebunad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...