Gå til innhold

Hvordan klarer dere dagen? Utslitt og sytete..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt teit overskrift.. Det jeg lurer på er hvordan dere klarer dere gjennom dagen med tvlillingene? Mine er 4 mnd nå, jeg har en som sover fra 21-06.30 sånn ca og en som våkner i 03-tiden og vil ha mat. Er konstant trøtt, er ikke noe flink lengre på å passe på hva jeg spiser og syns for tiden ikke det er noe kos å gå hjemme. Skal man liksom underholde barna hele tiden? Jeg føler jeg bare legger de på matten sin, en stund på magen og en stund på ryggen med noen leker rundt de og der ligger de... Selv er jeg for sliten og ender med å sitte i sofaen og se på TV. Ikke har ork til å gå ut når mannen min er hjemme og finne på noe for meg selv. Får dårlig samvittighet bare jeg gjør noe for meg selv... enten det er å sove, dra på senteret eller når jeg "klager" om mine problemer.

Jeg leser her inne hvor flott det går med alle sammen, er det bare jeg som føler meg som en liten dritt som ikke orker å leke med tvillingene sine??? Har kanskje en dårlig dag i dag, men har så lyst å få sove å bli glad og bli blid igjen. Liker meg ikke selv slik tingene er nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har sine opp og nedturer - over ulike lange/korte perioder. Du er sliten - og du har lov til det.

Nå er tvillingene dine ganske unge enda og er begrenset hvor mye de kan aktiviseres. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er sliten.

Vet ikke om du har noen som kan hjelpe deg litt? Litt avlastning kan kanskje være tingen - selvom du sier at du får dårlig samvittighet når du gjør noe for deg selv. Det er viktig at du ikke glemmer deg selv, selvom du er blitt mamma til to søte små :)

Det som fungerer for meg er å gjøre noe jeg liker når barna sover. Drive med bilder, scrapbook, sove litt - unne meg selv litt kos i hverdagens kaos:)

Viktigst er at du har det bra - for det merker barna, og da får også de det bra. Ingen tjener på at mor ikke har det fint :)

- Kanskje ikke så mye råd og slikt her, men du er nok ikke alene. Alle har sine dager hvor alt bare er litt ork, men det er litt av sånn det er å leve :)

Skrevet

Hei!

Du er ikke alene om å føle det slik. Jeg hadde det akkurat slik når mine to var nyfødt til 6-8 mnd. Var konstant sliten, orket ingenting. Måtte tvinge meg til å gå ut om dagene for barna sin del. Satt å så på når barne lekte. De lo og koste seg. Jeg derimot var lei meg -for hva vet jeg ikke. Der satt jeg med to små nurk og alt skulle bare være en fryd, men slik følte jeg det ikke. Troe jeg rett og slett var så sliten at humøret mitt var konstant en berg og dalbane. Barna er veldig rolige. Det har de bestandig vært, men jeg føler at jeg aldri får tid til å ta meg igjenn helt. Er konstant trøtt og sliten. Legger meg 22 hver kveld og får sove til 7, så jeg får egentlig bra med søvn. Tror mange har det slik det første året med tvillinger. Det går jo i ett hele tida. Men, jeg lover deg at ting forandrer seg når barna blir året. Våre er nå 1 år, og det går mye bedre nå. De begynner i bhg til høsten og da blir det sikkert en helt annen hverdag både for foreldre og barn.

Lykke til videre med dine to små. Ta vare på hver dag, tida går så altfor fort.

Skrevet

sov når de sover, tror det er viktig når vi er så i underskudd.

jeg sovnet nesten stående her på lørdag, da gikk jeg og la meg, mannen min bar inn til amming, la de til puppen og jeg snorket videre, så kom han og hentet for raping igjen. sov i hele 4 timer, godt var det, men jeg var faktisk like trøtt. sover med mine når de sover et par ganger om dagen. de har en god soveøkt om formiddagen, og en om ettermiddagen, og da sover som regel jeg og, iallefall om formiddagen.

Mine sover ikke gjennom natten, og jeg orker ikke dobbeltamme på natt om de ikke er våkne samtidig, jeg fullammer de, de våkner 2-3 ganger om natten for mat. før våknet de hver time, men nå begynner det å gå seg til litt etter litt, men lengre og lengre soveøkter mellom hver mating, så jeg vet det blir bedre.

mine to er 10 uker nå. Og vi sliter litt med rutiner, vi har vært litt slappe, men vi er så slitne at vi snurrer rundt oss selv, vet at vi må få inn rutiner. vi har iallefall samme rutinen hver dag bare ikke til samme tid alltid. Mine to elsklinger er rolige og veldig fornøyde så lenge de er mette, tørre bleier, ingen gass i magen og har fått oppmerksomhet.

De får MASSE kos og MASSE oppmerksomhet, og kjærlighet i overflod. jeg har ingen dårlig sammvittighet når de ligger og pludrer i lekegrinda for seg selv, da koser jeg meg med mitt for jeg vet de har det bra.

Godt for dem å ha litt ro, godt for meg å ha litt tid fo meg selv. Så ikke ha dårlig sammvittighet for at de er alene mens du slapper av, er de rolige og pludrer så er de også fornøyde. Har funnet ut at de kan si kraftig ifra når de vil ha mamma,hehe. her går det i ett hele døgnet, og når natten kommer er jeg helt kaputt. så jeg trenger de smålurene jeg får. (legger de ofte sammen med meg vedsiden av hodet mitt, de ligger i midten av senga og jeg kryper ned sånn at de ser rett i ansiktet mitt, da er de rolige, og får nærhet og kjenner mamma selv om vi alle sover. det er ganske så koselig synes jeg)

har fått hjelp i hjemmet, søkte på homestart som kommer i 1 gang i uka, frem til august. Veldig godt, for da vet jeg at jeg kan få gjort litt i de timene de er her, enten det er å ta seg en god dusj, sove eller vaske litt i leiligheten. sjekk om de har homestart hos deg, og søk på det om de har i kommunen/bydelen din.

har også en som kommer noen timer i uka og rydder.

har du ikke hjemmehjelp så skaff deg en.Det er absolutt verd pengene!! og du kaster ikke bort dyrebar sove/slappe av tid på å rydde.

Lykke til:):)

Skrevet

Uff, får helt vondt når jeg leser slike innlegg! Grunnen til dette er nok søvnmangel - finnes ikke noe mer slitsomt! Kan det være mulig at du også har et lite snev av fødselsdepresjon? Har du snakket med hs om det?

Drit i hva vi andre sier - og hvordan vi har det - vi som ikke "klager" får antakeligvis nok søvn, og det er alfa omega....

Jeg underholder sletts ikke hele dagen, det har jeg ikke sjans til. Jeg har en storebror til disse jentene, og han trenger sitt. Pluss husarbeid etc - så her også blir det tid til lite kos. MEN - jeg får nok søvn, og da har jeg overskudd til mye mer.

Krysser fingrene for at ting snart blir bedre for deg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg støtter rådet om hjemmehjelp - vi har vaskehjelp, og det er utrooolig herlig!

Mine tvillinger er 9 uker nå, og jeg har overlevd rimelig bra så langt, men det er helt klart fordi mannen min er hjemme sammen med meg ennå. Om fire uker skal han tilbake i jobb, og da er det vel stor sannsynlighet for at jeg melder meg på med noen klager her inne...

Jeg føler også på dårlig samvittighet for å snakke og leke for lite med de to små. Og bedre blir det vel neppe når jeg skal være hjemme alene på dagtid med dem. Det blir nok til å ta noen trilleturer, for da sover de godt.

Ellers er vårt overlevelsestriks denne sommeren å være på ferie... Med toåringen og de to små har vi for få armer og bein, så vi er sammen med svigers i fire uker. Og det er så ufattelig godt å ha ekstra armer til å bære og bysse, lage mat og alt sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...