Gå til innhold

Til syden med baby uten vaksine..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde planer om å reise til Kreta i slutten av august. Da er minstegutten vår 11 uker og trodde det skulle gå greit, men etter at jeg snakket med helsesøster, ser jeg svart på hele turen. Hun ville fraråde å reise med en baby som ikke hadde fått vaksine enda, ikke det at det skulle være så farli på Kreta, men selve flyturen kunne være farlig mtp kikhostesmitte.

Noen med erfaringer??!!

Det å få vaksinen tidligere virket ikke som noe alternativ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid tenkt at å reise med baby var ok..men nå har vår baby vært forkjøla og feber syk to ganger på 4 mnd og er sjeleglad for at vi var her hjemme i trygge omgivelser.Det har jo vært varmt her og fikk problem med å få i han væske.Måtte smertelindre han for å klare det og på to timer ble han nesten dehydrert..kombi av varme,gråt og svette.

Han skifta fullstendig personlighet og hadde vi vært i syden hadde han nok blitt innlagt.

Ha alle slike tanker i bakhodet og ta med alle nødvendige medisiner.Det går mest sannsynlig bra..men blir han syk er det ikkje trygt føler da eg.

Er heller bekymra for en hard vanlig forkjølelse med feber enn vaksine...

Skrevet

Hmm... Er det snakk om den vaksinen de får når de er 3 mnd da eller? Naboen dro til Frankrike med en baby som var 2 uker, tror ikke de tenekte på vaksiner en gang.. Vi drar når babyen er 4 mnd, men da har hun fått den første vaksinen da.

Skrevet

Er vel det som ligger i bakhodet mitt nå, er liten sannsynlighet for det men tenk om.... Må bare vurdere hva som føles greit, men skulle tro at jeg ikke er den første som har reist med baby på 3 mnd...

Det er snakk om den vaksinen de får ved 3 mnd ja..

Skulle det ikke være muli å sette den vaksinen før, eller?

Skrevet

Aner ikke jeg. Hva med å få en lege til å vurdere dette? Du kan jo kanskje spørre fastlegen din eller lege på helsestasjonen? Min erfaring er at leger er mer relaxed på disse tingene enn jordmødre, men om det er en bra ting eller ikke det vet jeg ikke noe om :-)

Har dere bestilt tur? Kan dere dra litt senere i verste fall?

Skrevet

Tenkte å ev høre med en lege ja.. Har ei tante som er helsesøster, ho mente at han kan få vaksina i god tid før vi reiser... Vi bestilte i januar men med avbestillingsforsikring i tilfelle.. Det er sikkert mulig å flytte turen, og det blir nok til det slik det ser ut nå..

Hvor skal dere på tur? :)

Skrevet

Gran Canaria. Spurte fastlegen min om det var ok å reise med en 4 mnd baby med tanke på vaksiner og hun så bare dumt på meg... hehe. Gran Canaria er visst nermest som Sverige i hennes øyne. hehe. Hun husket ikke når de første vaksinene gis hun (dette er en erfaren lege altså), men var veldig relaxed til det hele. Ville ha fått en second opinion fra en lege jeg. Eller en annen jordmor.

Skrevet

Har spurt to andre helsesøstre og begge sa at han kunne få den første vaksinen nå.. Det som er litt rart er at det var ikke Kreta som var problemet, men selve flyturen..

jeg må jo til legen for å få attest til avestillingsforsikringen så da skal jeg ta det opp med henne..

Skrevet

Jeg reiste til Gran Canaria når min gutt var nesten 3 mnd. Iflg min helsesøster var ikke det noe problem, vi tok vaksinen når vi kom tilbake.

Skrevet

Vi dro til syden da baby var 2,5mnd. Jeg ba om å få satt vaksinen før vi dro, bare for sikkerhets skyld, det var ikke noe problem. Baby fikk vaksinen 2mnd gammel. Tar man den tidligere enn det, er ikke virkningen så lang, og man må ta sprøyten en gang til senere (-i tillegg til på 5mnd-kontroll). Det var hvertfall beskjeden vi fikk.

Hverken leger eller helsesøstre jeg snakket med var forresten negative til turen.

Det var forresten ca 24-28grader der vi var, og baby storkoste seg :)

Skrevet

Å det var godt å høre "Staark" :)

Da skal jeg be om å få vaksinen når han er 2 mnd! :)

Håper på at det ikke er altfor varmt når vi skal reise.. Har jo fått prvd litt hjemme nå i fineværet og det har gått kjempefint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...