Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Hvilken type trening er mest effektiv for å forbrenne fett? Må ærlig innrømme at jeg syns styrketrening er myyye kjekkere enn kondisjonstrening, men forbrenner det fett? Noen som har forslag til ting jeg kan trene som er effektivt for å få bort fettet på magen? trener på sats, 2-3 ganger uken...
Monajenten Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Kombinasjonen;-) Man må få opp pulsen for å forbrenne, men det er jo lurt å trene styrke i tillegg, sånn at man får litt muskler:-)
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Man må det. ja... syns det er helt forferdelig å trene kondisjon egentlig - jeg røyker, og når jeg blir anpusten får jeg skikkelig vondt i lungene, hjertet og hodet... og så svimler det helt for meg... og det skal ikke mye til heller =(
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Kind of som Mona sier, men litt mer detaljert saa er gjerne intervalltrening fint hvis du skal brenne fett. Eller du bor holde deg til et ganske moderat tempo igjennom hele treningsokten (ikke starte veldig bra for saa aa puste og pese og ikke ha noe nivaa mot slutten - ikke bruk opp energien helt i starten...) Det er faktisk slik du forbrenner aller mest fett (i det lange lop), selv om en kanskje ikke skulle tro det. ELLERS saa er jo selvfolgelig trening med hoyt nivaa ogsaa bra for aa forbrenne fett (paa det hoyeste nivaaet du klarer, til det sier stopp - men helst bortimot 45 minutter da - paa intervall trening litt mer...) Ellers er loping veldig god trening ogsaa. Naar du trener vekter saa trener du opp muskler, og har derfor en tendens til aa gaa opp i vekt fremfor ned (det er jo ikke daarlig....) Det er jo fordi muskler veier mer enn fett. Aller viktigst er uansett en blanding av forskjellig treningsformer, fordi det baade oker utholdenheten din, og er variasjon for kroppen.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Takk for detaljert svar, Siklis=) så da skal jeg blande litt da? hva er best å gjøre først - kondis eller vekter? Jeg pleier å starte med å pine meg gjennom 12 minutters program på sykkel (har det på ganske lavt nivå da, men sykler etter sånn program som er innstilt på spinningsykkelen) og så gjør jeg alle de øvelsene som treningsveilederen har satt opp for meg... er det greit eller burde jeg ha mer sykkel/løping innimellom eller etterpå treningen? Hvordan er dette med røyking og mat etter trening? har hørt at røyking etter treningen ødelegger hele effekten... Og så blir jeg alltid akutt sulten etter trening... kjipt når det ligger kina-take-away på vei hjem fra treningssenteret...=P burde kanskje begynne å ta med frukt isteden...=P Er ikke så nøye med tallet på vekta, så lenge jeg krymper rundt magen og blir litt strammere=)
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Det er ikke noe fasit paa det, men tingen er at folk som gjerne ikke trener mye (kan ogsaa gjelde folk som trener en god del....) - de har et fettlag som sperrer for musklene, og da vil du ikke faa en fast kroppsform paa samme maate (f.eks fin og stram mage...) med mindre du faar vekk dette fettlaget. Eneste maaten aa faa det vekk er praktisk talt ved en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening. Det er ikke ne fasitsvar paa hva du helst bor gjore av kondisjon eller styrketrening forst. Jeg ville anbefalt deg aa trene omkring 5 ganger i uken (behover ikke aa vaere mer enn en time hver dag....) Tre av disse dagene kan vaere utholdenhetstrening, mens de to resterende kan vaere styrketrening. Du kan evt. ha fire dager med utholdenhet og en dag med styrke, men jeg tror forste alternativ er det eventuelt beste. Alle timene bor vaere paa helst en time - ikke ta kortere okter. Da er det bedre at du heller trener deg opp fra et lavt nivaa, men med like lange treningsokter. Prov aa vaere flink med uttoyning og oppvarming. Sett av ca. 5-10 min med oppvarming og omrking 5-10 minutter med uttoyning - minst. Det er noe folk er saa daarlig til, og bevegelighet er viktig! Jeg synes ikke du bor blande som sagt. Sett av diverse dager der du BARE trener utholdenhet og BARE styrke. Naar du er ferdig med trening er det ingen vits aa begynne med ny trening. Hvis du jogger en dag, saa kan du gjore det til utholdenhetstreningen din, saafremt du har gjort ditt beste. Jeg royker jo selv, og det odelegger nok i stor grad. Jeg vil faktisk paastaa at det er veldig individuelt. Jeg har ikke noe daarlig kondis og foler ikke selv at det odelegger treningsnivaaet mitt paa noen maate. Hadde jeg ikke royket kunne jeg nok hatt hakket bedre kondisjon, men det er nok ikke store forskjellen vi snakker om. Har aldri hort noe om naar du ikke bor royke og ikke ifht. trening. Mat etter trening er det gjerne fint aa spise frukt - kanskje en banan og et eple.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Ok, takk for svar=) Siden jeg er veeeldig dårlig trent vet jeg ikke helt om jeg skal hoppe rett på å trene 5 dager i uken, for da gir jeg vel bare opp...=P trener 45 min av gangen nå, men kan godt gå opp til 60 minutter da, er jo ikke sååå lenge. blir ofte det hvis jeg først trener vekter i en halvtime og så går på en time. oppvarming og uttøying er jeg god på da=)
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Da trener du deg opp. Du behover ikke aa trene saa mange ganger i uken med mindre du tror du klarer det og har viljestyrken til det. Men si at du trener tre ganger i uken paa SATS - saa har du kanskje energi til aa trene to ganger i uken "hjemme"? Det vil si at du f.eks gaar en times tur i HOYT tempo. Det er ogsaa bra for det, og selv om du egentlig ikke behover det siden du ikke trener SAA mye, saa kan du se paa det som restutisjonstrening, hehe.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Ja, DET kan jeg klare. En times tur to dager i uka er ikke noe problem=)
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Saa er det jo selvfolgelig et pluss aa spise bra da, for aa faa best effekt. Selve gaaturen er jo ikke i stor grad med paa aa forbrenne fettet ditt og alt det der, men det forbrenner jo kcal og i det lande lop forbrenner det ogsaa fett - kort og rotete sagt.
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Må bare kverulere litt her Det er en utbredt misforståelse at hvis man skal forbrenne mest mulig fett så skal man trene på moderat puls. Dette stemmer hvis man snakker om %vis fettforbrenning, men det de fleste er opptatte av er jo å forbrenne mest mulig energi, og da må man opp i høy puls over lang tid. Da vil den %vise fettforbrenningen synke, mens forbrenningen av karbohydrater øker, men summa summarum vil man forbrenne flere kcal ved høy intensitet. Jeg vil også råde deg til å trene variert, og helst både utholdenhet og styrke. Det har vært mye fokus på intervalltrening for å øke utholdenheten i det siste, men som på de fleste andre områder; her strides de lærde Kort fortalt - det kommer an på om du stoler på forskere på NTNU eller NIH. Forsøk å være i aktivitet minst 30 min pr dag, og bruk 2-3 ggr pr uke på lengre utholdenhets- og styrkeøkter. Hvis du er veldig utrent nå er det mye bedre å starte forsiktig for å unngå belastningsskader og at du går lei. Til slutt vil jeg anbefale deg å få tilpasset et treningsopplegg fra en treningsveileder. Da blir det tatt hensyn til evt skader du måtte ha, målet ditt for treningen, og du får oppfølging underveis. Ble litt langt dette, men jeg er noe engasjert på området...
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 Av de jeg har snakket med (naa driver ikke jeg med den type trening som jeg snakker om til Sauen, men anyway) - har det igrunn vaert ganske saa enstydig alt sammen. En forbrenner en god del fett hvis en driver med intervaller eller trener paa modrat puls. Som jeg ogsaa nevnte er det jo trening i hoy puls veldig bra for fettforbrenning. Jeg tror og mener allikevel at det er veldig hips om haps - man horer det ene og det andre fra den ene og den andre. Jeg har tro paa en variasjon i treningsmonsteret. Hoy intensitet vs. moderat intensitet.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Takk takk putte=) Har fått veiledning fra treningsveileder, han har laget program tilpasset meg... men glemte å spørre om en del ting=) nå ble jeg bare forvirra her...=P hehe... jaja, jeg får lese nøyere gjennom alt når småen sover!
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 Ikke noe aa bli forvirret over. Hun mener bare at den beste treningsmaaten aa forbrenne fett paa er ved aa drive hoy intensitet fremfor intervaller - jeg sier meg ikke uenig i stor grad (for det er bra...) - men jeg har allikevel stor tro paa intervalltrening og variasjon av trening - gjerne en kombinasjon av trening som jeg sa. Ergo, du kan drive med intervaller som utholdenhet en dag, for saa hoy intensitet en annen. Det meste av trening gaar paa forskjellig oppfatning og meninger - jeg har hort fra mange eksperter akkurat det jeg sier, men ogsaa de strides som med alt annet. Saa det er jo opp til deg hva du velger aa lytte paa.
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #15 Skrevet 15. juli 2008 siklerotte - vi er vel egentlig enige, jeg ville bare understreke forskjellen av %vis fettforbrenning og i gram. Der tror jeg ikke det er så stor uenighet i de forskjellige miljøene, for dette er egentlig lett å fastsette i en testlab. Jeg husker vi drev med dette da jeg studerte, men spør meg ikke om metoden nå... Variasjon og evne til å holde på med en aktivitet over tid er nok det viktigste.
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 Ja, det er det jo uten tvil. Jeg er jo ikke utdannet innen trening eller lignende paa noen maate - saa jeg skal jo ikke uttale meg som jeg er en ekspert. Det jeg kan er selvlaert av egne erfaringer eller det eksperter har fortalt meg.
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #17 Skrevet 15. juli 2008 Jeg er langt fra noen ekspert heller, var ikke meningen å prøve å fremstå sånn :-D Synes det virker som om du har god peil, jeg. Kan jeg spørre om du driver med noen spes idrett på høyere nivå?
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #18 Skrevet 15. juli 2008 Hehe, du kan nok mer enn meg om du er udannet innen noe som har med trening aa gjore da... Jeg driver med en idrett paa hoyt nivaa ja - saa jeg har jo laert meg litt igjennom aarene der. Gjor du det?
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #19 Skrevet 15. juli 2008 Jeg tør ikke helt å utdype for mye, for det idrettsmiljøet jeg var i er ikke så stort, men har holdt på med toppidrett da jeg var yngre. Mye av kunnskapen kommer jo fra egentrening, pluss at jeg har utdannelse fra NIH og er fysioterapeut. Brenner litt for forskning innen fysisk aktivitet, det var nok derfor jeg ble så engasjert nå Vanskelig å koke ned så store tema på et lite innlegg her!
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #20 Skrevet 15. juli 2008 Hehe, greit, skjonner! Naa ble jeg litt nysgjerrig. Hva slags type idrett er det da? I hvilken kategori liksom.... Synes ogsaa det er veldig spennende, saa det er lett aa bli revet med!
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #21 Skrevet 15. juli 2008 Tja... skal vi kalle det estetisk utholdenhetsidrett? Så kan du resonere selv Du da?
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #22 Skrevet 15. juli 2008 Det samme;) Naa ble jeg bare ennaa mer nysgjerrig=D
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 Saft suse! Du holder på fremdeles? Jeg ga meg for en del år siden og savner det veldig! Tror forøvrig vi har kuppet tråden her...
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #24 Skrevet 15. juli 2008 Ja, jeg holder paa fremdeles.... Tror ikke jeg kommer til aa klare aa gi meg med det forste, selv om det tar opp MYE tid, men jeg elsker det! Ser ut som vi har kuppet traaden ja... Hihi! Det faar hun overleve! Driver du ikke med det i det hele tatt, eller har du lagt helt opp?
Putte i blåbærskogen Skrevet 15. juli 2008 #25 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har gitt meg helt, dessverre Ble for vanskelig å kombinere med studier og mann, og nå har jeg en liten en også, så det er uaktuelt å ta det opp igjen. Jeg er noe misunnelig på deg! Må ta opp småtten nå, men du må ha masse lykke til med det jeg tror det er. Det er virkelig livet - nest etter go'klumpen min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå