<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 men, mere fordi jeg ble satt i gang sist... hvordan merker man at "fødselen er i gang" ? hvor langt i mellom riene (som jeg heller ikke vet hvordan er...) skl man være før man oppsøker fødestue? er det annerledes for diabetikere..? nei.. tror jeg må skrive ned masse spørsmål til JM neste gang jeg skal til henne..
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Finnes ingen svar... Vi var på forberedende kurs, leste alt av info jeg hadde fått, leste tom 3 gange fødselboka du får av JM. Merka ikke en shit før vannet gikk her, og 3 timer etter var han ute. (hadde kun murringer den dagen)Førstegangs Og jeg venta på ALLE di typiske symptomene som aldri viste seg. Kom på sykehuset med 4cm åpning og rier med 1min mellom hver gang. Alle er forskjellige
Trollkatt Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Du merker det når riene setter i gang! Men det er mange som kommer til føden for tidlig fordi de tror de har så sterke rier at det ikke er lenge til ungen kommer ut. Riene skal helst være så sterke at du har problemer med å stå oppreist. Men hvis det presser veldig mot rumpa begynner det antagelig å haste, for da er pressriene rett rundt hjørnet. Det er i hvert fall min opplevelse. Er vel fem minutter mellom riene som er det magiske tallet, hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis du er diabetiker, regnes vel fødselen som risikofødsel, gjør det ikke? Da må du kanskje komme inn tidligere. Min første fødsel startet med at vannet gikk (uten noen som helst form for "forvarsel") så begynte riene etter en times tid, og de ble sterkere og sterkere utover dagen og kvelden. Andre gangen skjønte jeg at noe var i emning da jeg kjente det presset veldig nedover i bekkenet, og den natten startet riene. Jeg har dratt inn til føden for tidlig begge gangene, og kommer sikkert til å gjøre det denne gangen og, hehe. Dette er jo veldig individuelt, men for min del bruker jeg ganske lang tid fram mot 3-4 cm åpning (7-8 timer), så går det fortere fram til 10 cm åpning (ca 2-3 timer).
LilleMagen Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 "Du merker når riene er igang" - vet du det synes jeg ikke man skal si. For vi er alle så forskjellige. Jeg merket ikke en damn shit av riene, før jordmor sjekket meg og sa OI DET ER JO RIER DU HAR - OG 5 CM ÅPNING... WHAAAT??? (Jeg låg på sykehuset under observasjon, for hadde så vondt i lungene, så hun skulle bare ta Ctg for en sjekk av babyen, ikke magen og meg)... Da var det bare å kaste seg rundt, og under 2 timer etterpå var jenta mi ute. Jeg merket ikke NOE til riene mine før det var 8 cm åpning... da først kjente jeg noen små murringer nedi blæreområdet. Hehe... Hadde jeg vært hjemme så hadde jeg ikke skjønt noe før på lenge, og det hadde da blitt hjemmefødsel eller sykebilfødsel...
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Hvor langt er du på vei? Med meg var det slik at i starten av snvagerskapet kvidde jeg meg skikkelig til fødselen, men når jeg kom over halvveis, og tiden nærmet seg termin så gledet jeg meg, kvidde meg ikke i det hele tatt. Da var jeg virkelig klar for å få se babyen. Har snakket med flere som hadde det på samme måte. Alle spørsmålene du skreiv ned her må du spørre jm om. Hvor lang tid det skal være mellom riene før du drar til føden avhenger av litt av hvert. Om du er førstegangs eller annengangs feks, da det ofte går raskere med 2. mann. vor langt du bor ifra føden også så klart. Vi bor så langt i fra at vi skulle komme fnår det var ca 10 minutter mellom. At jeg startet med 3 min mellom hver rie var det ingen som fortalte meg kom til å skje Jeg var også virkelig spent på om jeg ville merke når riene startet, og jeg syns det var veldig greit at vannet gikk først. Da var jeg jo sikker. Og når riene kom rett etterpå var jeg heller ikke i tvil. Og jeg tror sånn generellt sett så merker mann riene. Lælas historie er mer spesiell tror jeg.
Trollkatt Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Tror du er temmelig unik hvis du ikke merket at du hadde rier. Hadde det vært vanlig, så hadde det vel ikke vært så mye snakk om smertestillende osv. De fleste merker veldig godt når riene setter i gang, så jeg føler meg ganske trygg på å si det til folk. Er jo noen som ikke har visst at de har vært gravide i det hele tatt, og født i do o.l, men det er jo sensasjonshistorier. Ikke akkurat vanlig å føde uten å ha merket en damn shit
Bic&Bac Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Hvis du har diabetes, skal du ha oppfølging fra sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå