Gå til innhold

Sår rumpe. Hjelpe meg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille prins på 3 uker er så sår i rumpen. Har noen gode råd? Har ikke opplevd dette tidligere, det er helt blodrødt og ser helt hudløst ut. Han hyler med en gang vi tar av bleien stakkars. Har vært sånn en uke.

Har ringt helsesøster og hun sier at vi må vaske, tørke godt og smøre med sinksalve. Alt dette gjør vi selfølgelig. Hyppige bleieskift, lufttørking og alle verdens salver (tom. Inotyol) hjelper ikke.

Skal vel ikke være sånn når de er så små? Hva er det som gjør dette? Vurderer å gå til lege med han hvis det ikke gir seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Potetmel!!!!

Pudre rompa med potetmel. Det trekker til seg fuktighet.

Mye luft tørking er og bra.

Skrevet

Dette har skjedd oss også en gang, alle andre ting som fungerte ellers som zink, inotyol, unugentum osv. hjalp ikke. Kjøpte til slutt krystallfiolet på aptoktet, måtte spør etter det, og det tok det ganske fort. Huden blir jo helt lilla og får man det på plast, fingrer osv. sitter fargen ganske godt, men absolutt gull verdt den gangen. Vurder også å bytte til en anne type bleie, kan hende han ikke tåler bleiemerket.

Skrevet

Før jeg nhadde lest hele innlegget tenkte jeg inotyol.

Lar du han ligge mye uten bleie det kan hjelpe.

Potetmel trekker væsken vekk,så det kan du bruke.

Og det er mange små som ikke tåler enkelte bleiemerker, prøv å bytt.

Ellers burde du nok rådføre deg med lege hvis det ikke hjelper

Skrevet

Legg på tjukt med sinksalve, deretter deler du en pads i to, den legger du rundt endetarmen. Sånn at bæsjen, ikke kommer i direkte kontakt med det som er rødt.

Vask rompa med olivenolje eller annen olje du har i huset. La rompa lufttørke før du smører med sink (å jeg mener myyyye sink).

Dette funka knall bra på snuppa:) Lykke til, håper prinsens rompe snart er så god som ny igjen:)

Skrevet

Bruk kluter med vann istedet for våtservietter, de har noen kjempefine på apoteket, mesoft kompresser.

Så et råd fra ei veninnde av meg som også slet VELDIG med sår stump, hun brukte bare potetmel på stumpen, og hun brukte det til hvert skift, prøvde hun salve ble jenta sår med en gang!

Brukte selv bare vann og potet mel på mine, og de har aldri vært sår

(bortsett fra avogtil når tenna kommer...)

Skrevet

Ja, og vi prøvde også potetmel, men det var nok altfor sårt til at det hadde noen effekt. Potetmel syns jeg fungerer best som forebyggende.

Skrevet

Førstevalg: potetmel

Andrevalg: inotyol

Skrevet

Snuppen vår ble sår med én gang om vi brukte våtservietter!

Vann og gjerne litt olje var supert forebyggende!

Skrevet

Vask med olje i vann.

Bruk asellisalve, krystallfiolett. Klapp tørt. Skift bleie ofte. La barnet lufttørke så mye som mulig.

Skrevet

Takk for mange gode tips. Har nok prøvd de fleste, potetmel og. Bruker ikke våtservietter, bare skyller med vann/ vasker med olje og vann. Og lufter hele tiden.Tror det må være en slags infeksjon. Sopp eller noe? Er det mulig å få der?

Skrevet

Må bare legge til at det er så rart at han er så sår, førstemann hadde ikke antydning til bleieutslett engang. Rart at de kan være så forskjellige disse barna våre:)

Skrevet

Jeg anbefaler krystallfiolett når du som du sier har prøvd "alt". Jenta vår fikk skikkelig bad bleieutslett ifbm diare en gang og da (og også senere) ble krystallfiolett (sammen med at jeg satte/la henne i vasken med vann ved bleieskift (i stedet for å bruke klut) og lut/føntørket henne) redningen. I løpet av 2 døgn eller så var hun nesten helt fin igjen! Tas på etter du har vasket og tørket før du tar på bleie igjen. Jeg dypper en q-tips i det som jeg deretter "ruller" over utslettet. Det heter seg at det virker så lenge det er lillafarge på utslettet, men jeg påførte 1-2 ganger om dagen likevel. Kverker sopp også om det skulle befinne seg der. Husk at det er sykt fargesterkt så forsiktig med søling på håndklær du er redd for feks eller klær. Kjøpes reseptfritt på apoteket.

Skrevet

Jenta mi hadde ikke sår rumpe før hun begynte i barnehagen og de smurte med sinksalve (brukte bare vanlig stellekrem hjemme). Hun fikk sopp av sinksalven. Hun var skikkelig rød, sår og nesten skjellaktig i huden. Vi tok henne til lege og fikk en salve som vi smurte på, da gikk det fort over.

Skrevet

Min vidunderkur: Elisabeth Arden sin 8th hour cream! Har hatt tilløp til sår rompe flere ganger, men ved smøring med denne har rødheten vært borte ved neste bleieskift :) Det hjelper dessuten å smøre forebyggende rundt nesa (både til store og små) når man blir forkjølet også - så slipper man å bli sår og rød :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...