Gå til innhold

Dere som gir velling, kan dere hjelpe meg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente på 4mnd og 1 uke....vi begynte med grøt for 2 uker siden. gikk relativt greit første dagene,men har etterhvert nektet å spise, kniper bestemt igjen munnen når skjeen nærmer seg....bruker maisgrøt. men hva med velling? er det verdt et forsøk å prøve det??

om jeg skal prøve det, kan noen fortelle meg hva det er laget av,og hvordan man lager det????????????

veldig takknemilig for tilbakemelding!!!!

har forresten prøvd fruktmos,det er veldig populært...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis hun nekter er det bare å ta tiden til hjelp..

gi heller litt frukt, mos en potet med mme, fruktpuree osv.

hvis hun nekter, så ikke tving... ;)

plutselig spiser hun grøt igjen!er bare litt uvant i begynnelsen.

men velling kan du blande med mme på flaske, altså ha grøt i mme og rist, klipp hull eller kjøp avent sine tutter med free flow!

lykke til

Skrevet

takk for råd. veldig glad for svar:):)

jeg tvinger ikke, vil ikke at hun skal få dårlig opplevelse med grøt, ga meg med grøt for et par kvelder siden... men lurer fremdeles på hva velling består av og hvordan man lager det? og evt hvorfor man gir det og ikke grøt???

ja kanskje jeg kan prøve med flaske.....:)

Skrevet

Bland grøten med litt fruktmos....

Også kan du minke litt og litt på fruktmosen etterhvert. Men maisgrøt og risgrøt smaker lim. Poden min fikk grøt fra Sverige for der har de 4 mnd grøt med smak. Og de gikk kjempe fint.

Skrevet

velling blanding, er en type "grøt" hva den består av vet jeg rett og slett ikke. men tipper den består av mye av det babygrøten består av.

det er ikke anbefalt å lage grøt selv, og tenker det samme om velling. hvis det var det du tenkte på?!

mange velger å gi velling før leggetid, som visstnok mange mener har god effekt på at poden ikke våkner gjentatte ganger i løpet av natten og er sulten. desverre trur jeg det er opp til hvert enkelt barn.

velling metter mer enn mm/mme men mindre enn grøt, så jeg ville kanskje gitt det som mellommat

Skrevet

siden ingen vet hva velling består av og hvordan den lages, får vi følge rådet med å blande fruktmos og grøt....setter hvertfall litt smak på den. men skal jeg prøve i morra,eller skal jeg fremdeles vente noen dager før jeg prøver igjen? og bare gi fruktmos så lenge.....

Skrevet

ok, kanskje jeg skrev litt utydelig.

men når folk her inne snakker om velling, er det grøt og mme/mm blandet sammen. hvis de ikke har kjøpt velling i sverige.

noen blander 120 ml med to spiseskjeer grøt, andre bruker mer eller mindre til de får den tykkelsen de selv og barnet ønsker!

Skrevet

ok, jeg som tydeligvis er litt treg av meg. tunglært hehe. men da skjønner jeg. da kan jeg bare bruke den grøten jeg har og blande på flaske bare slik at hun blir vant med smaken til å begynne med. så får man bare ta konsistensen tykkere etterhvert...:):):) der ser du!! da gikk det opp et lys for meg gitt!!! tuuuuuuusen takk:):)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

bakpå grøtpakningen (nestle, uten gluten fra 4 måneder (spansk) står det at når man skal bruke det som velling, tar man å blander i så mange desserskjeer som barnet er gammelt (altså ved 4 måneder, 4 skjeer) i flasken med den melken som barnet er vandt til å drikke og rister godt sammen og er klar til å brukes. Jeg gir ofte det til kvelds hvis vi har glemt å gi grøt og det er plutselig for sent å spise.. noen ganger til frokost hvis vi er på vei ut døren eller noe.

Skrevet

aha,det er da en begynnelse...kanskje jeg skal lure meg til å prøve det i morra et måltid??

thanx:)

Skrevet

Min gutt blir super gira av grøt, ble veldig urolig på natten. Sluttet å gi på kvelden og det hjalp, sluttet å være urolig på natten. MEN så lure meg tenkte at jeg ville prøve vellig på kvelden, er jo ikke så mye grøt i det. Tok to skjeer oppi 180 ml mme, ville være litt forsiktig. Ga han dette rett før leggetid idag, noe som resulterte at han er supergira og helt umulig å få til å sove, måtte bare ta han opp og han er fortsatt gira en time etter jeg ga ham det...

Blir dere babyer gira av grøt eller velling, skulle jo tro det var masse sukker i den, men står jo at den er sukkerfri.

Har hvertfall lært... skal kun få grøt på dagtid heretter.

Skrevet

mamman til lillegutt:

Sies det ikke at det er best å gi grøt 90 min før leggetid, og ikke rett før..?!

Skrevet

Jo jeg ga grøt to timer før leggetid... så det var greit. Fikk mme når han la seg, men ble urolig på nettene.. våknet mye.

Men hørte at man skulle gi velling når han skulle legge seg... men ble altså da supergira, og sovnet 1,5 time etter han skulle ha sovnet.

Skrevet

Hm..da vet jeg ikke.. Lillemor sover 11-12 timer etter grøt, bad og så en flaske mme..

Skrevet

jeg laget velling av 135 med mme, og en liten t-skje med grøtpulver. brukte avent flasker og free-flow tuten (den man snur mot nesen for hvor stor flow man vil ha i den)

Skrevet

Ja kan rett og slett være at han ikke tåler maisgrøten... begynte nemlig med risgrøt, og etter ett par kvelder med det, så sov han to hele netter. (fra 21-06) Men så byttet jeg til mais fordi det virket som lillegutt slet litt med klumpene i risgrøten. Mulig at maisgrøt gjør han urolig i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...