Gå til innhold

Fødselsstipend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ferdig med utdannelsen min desember 2007(mastergrad), og fikk mitt første barn i april 2008. Dumme meg hadde ikke undersøkt støtte på forhånd, antok bare at jeg naturligvis hadde rett til støtte siden jeg hadde gjort ferdig en krevende, lang utdannelse og ikke hadde hatt tid til å opparbeide meg rett til foreldrepenger. Men neeeida, fant ut at man måtte ha hatt rett til støtte de siste seks mnd. før fødselen for å ha rett til støtte.

Da lurer jeg på: Om jeg vil ha barn nummer to neste vår, er det da mulig å melde meg som privatist, eller til enkeltemner, denne høsten(uten å ta eksamen), og også neste vår(og da ta permisjon)? Er det noen som har prøvd dette, er det mulig? Føler meg bare så snytt, og har derfor ingen problemer med å få støtte på denne måten om det er mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet noe om dette? :-(

Skrevet

Ja, det går... Du må kun ha hatt krav på lån/stipend fra lånekassen de 6 siste mnd. før termin. Du kan melde deg opp som student, drite i studiene og få fødselsstipend.

Skrevet

Ja, det er fult mulig. Når jeg snakket med lånekassen fortalte damen at dette var faktisk noe de anbefalte, fordi at sånn som det er i dag så faller man mellom to stoler når man akkurat har fullført.

Skrevet

Jeg gjorde nå det... Eller, jeg søkte jo på skole i mars eller når det er man søker, da var jeg allerede gravid, kom inn på sykepleien, var på skolen en dag, ble sykemeldt, og lånet ble omgjort til sykestipend, jeg fødte i begynnelsen av nov., og jeg fikk fødselsstipend i 42 uker.

Skrevet

Men, om jeg da melder meg til et studium, og søker om fullt lån og stipend, blir ikke alt dette omgjort til lån om jeg ikke tar noen eksamener? Altså, tenker at om jeg vil bli gravid i høst, så søker jeg opptak i august, uten å ta eksamen, og så søke om opptak igjen for vårsemesteret - igjen uten å ta eksamen. Hvordan fungerer noe slikt? Hvor mye kan jeg få, og hvor lenge? Og hvordan skal jeg klare å få det til (hvordan søke om permisjon?), hvor mye blir lån?

Håper noen har tid til å svare en som ikke har peiling :-)

Skrevet

Nei, fra tre uker før fødsel og frem til ett år etter fødsel blir penger fra lånekassen utbetalt som stipend. Du kan velge å ta eksamen om du vil eller du kan velge å ta permisjon. Med andre ord, lånekassen stiller absolutt ingen krav til å fullføre noe det året du mottar fødseslstipend. Du får foresten også utbetalt penger fra lånekassen om sommeren om du er under fødseslstipend:)

Skrevet

Takk for info:-) Men dumme meg skjønner fortsatt ikke alt (har lest en del som virker motstridende): Er det nok å ha vært registrert som student med rett til støtte fra lånekassen de siste seks mnd. før fødselen for å få fødselsstipend i 42 uker, eller må man registrere seg som student for neste semester også? Og, hvordan søker man om permisjon?

Altså, om jeg satser på å få et barn i juni eller juli neste år, hvordan må jeg gaa fram for å sikre meg fødselsstipend da? Er det nok f.eks. å melde meg opp som enkeltemnestudent i to emner på 10 studiepoeng hver, og så ikke ta eksamen? Men, siden man må ha vært registrert som student i de siste seks mnd., teller selve mnd. man får barnet med, eller er det slik at om jeg får et barn i juni, så får jeg ingen støtte? Og, hvor lenge kan jeg få støtte? Får man automatisk støtte i 42 uker om man får fødelsstipend, eller må man registrere seg for neste semester for å få i så mange uker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...