Fugl Phøniks Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er så heldig å ha fått to tette i moden alder. Er nå 37 år og har to barn på henholdsvis 2,5 år og 8 mnd. Som dere ser er alderen min moden - når er man overmoden? ;-) Det jeg lurer på der ute er synspunkter på når det bør være kroken på døren? Kjenner at hjertet vil ha et barn til ( det vil vi begge), men fornuften sier at tre tette ikke er idielt når man altså er moden.. Finne det meninger om dette der ute? Evnt erfaringer? Er risikoen veldig høy for at det skal skje barnet noe om jeg føder som 38 åring konta 40 åring liksom?
Maud Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Overmoden er man vel når man biologisk sett ikke er i stand til å få barn, altså når overgangsalderen inntreffer. Jeg er 39 og har tre, født da jeg var nesten 31, nesten 37 og nesten 39 og føler meg ikke for gammel ;-) Når det gjelder faren for kromosomavvik, så gjør den kurven en knekk når mor er passert 37 og faren er dermed høyere når man er 40 enn 38. Men det finnes jo gode utredningsmuligheter for det, dersom man ønsker å sikre seg et friskt barn. Jeg tror man orker mindre som "moden" enn som ung, men tre tette er vel slitsomt for de fleste. Hvis man er innstilt på det, går det allikevel. Jeg personlig tror det er lettere å angre på de barna man ikke fikk enn dem man fikk. Hadde du vært en av mine venninner og jeg visste at dere taklet slitet i noen år til, ville jeg derfor sagt 'go for it!'
Fugl Phøniks Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2008 Takk for synspunkter :-) Vi synes i utgangspunktet at to tette går helt greit. Hett i blandt og lite søvn, men nå er vi liksom så vant til å satse 150% på familieliv at livet utenfor ikke drar oss ut. Det er vel fordi vi nettop elsker familielivet at vi i det hele tatt vurderer et barn til.. hjertet sier altså ja..men fornuften.. Ang downs vil jeg ikke være i stand til å abortere det vekk. Jeg har jobbet med ungdom med downs - herlige mennesker med like stor verdi som alle andre. Men tre tette inkl downs er en tøff sak - praktisk sett.. Vil jo ikke forsømme de barna vi har i dag heller. Dilemma.. som jeg kanskje ikke får svar på før erfaringen er tatt - eller ikke tatt .-) Ha en fortsatt gor sommer :-)
Maud Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Jeg er enig med deg i det å skulle velge bort et barn med Down syndrom. Da er det kanskje like greit å ikke vite, altså å ikke sjekke... Samtidig er det klart at det å skulle ha tre tette er slitsomt nok i seg selv, men veldig krevende hvis den yngste har Down. Jeg har forresten en tremenning på 45 som har 15 barn, to av de yngste har Down syndrom. Hun mener det går så greit så... Lykke til med beslutningen!
Tokatter_USA Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Det er ikke så veeeeldig stor sjanse for å få et barn med downs når man er 37. I følge en statistikk jeg har her, er sjansen 1 av 224. Når man er 38, er sjansen 1 av 173. Når man er 45, er sjansen 1 av 30. Så risikoen øker betraktelig, men likevel, selv når man er 45 blir likevel 29 av 30 barn født uten downs. Som en som ble mor for første gang som 40-åring, vil jeg bare si at jeg vet ikke hva som stopper deg?! Jeg kan ikke sammenligne med hvordan det er å være mor som yngre, siden jeg ikke har den erfaringen, men jeg har aldri følt at jeg er for trett eller gammel til å være en god mor. Jeg skulle gjerne hatt et barn til - begynte å snakke om det allerede da datteren vår var 3,5 uke gammel, og har ikke helt sluttet å tenke på det ennå, men mannen har satt slåen for døra. Lykke til med bestemmelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå