Gå til innhold

Hvor vanskelig kan det være?? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanskelig kan det for to nokså oppegående mennesker å fly tur retur Firenze egentlig? Ganske vanskelig, skulle det vise seg ;-)

Flyet til Firenze hadde avgang 06.30, så alle ble vekket 03.30 og vi kom oss hjemmefra 20 minutter etterpå. Med en million pakkenelliker, kjørte vi helt til terminalen og var der i god tid, 04.45. Laaaang kø i innsjekking og så plutselig virket ikke systemet og vi bare sto der. Til slutt skjønte vi at flyet kom til å bli forsinket og tenkte det var bra, for da rakk Maudmannen å flytte bilen fra korttidsparkering til langtid. Jeg tok med meg barna og sendte spesialbagasjen (en vogn, en trille og to bilseter, intet mindre,,,) og mannen løp av gårde for å flytte bilen. Da jeg kom til gaten fikk vi beskjed om at det var i siste liten. Ansvarlig mann der eksploderte da han hørte at vi ventet på mannen også og stengte gaten foran nesa på oss. Jeg kjeftet og hadde mest lyst til å gråte og Maudmannen som kom løpende rett etterpå kjeftet enda mer. Til slutt spurte storebror om vi ikke kunne dra på ferie og da samlet vi oss. Vi fikk beskjed om å gå til ankomst og plukke opp bagasjen vår og deretter snakke med flyselskapet for ombooking av billetter. Bagasjen fant vi ikke og det skjønte ingen noe av, for bagasjen skal ut av flyet når passasjerene ikke kommer. Vi fikk heldigvis booket om billettene til litt senere på dagen, men med et annet flyselskap og mellomlanding i Paris i stedet for Amsterdam. Dermed ble det enda mer usikkert hva som skjedde med bagasjen. Vi fikk låne bilsete (vårt eget var jo et eller annet sted i Europa) og dro hjem i noen timer. Lillebror som gledet seg til å fly, ble lettere forvirret... Tilbake til Gardermoen for nytt fly kl. 15. Forsinket fly og tvil om vi rakk flyet videre til Firenze. Ikke hadde vi boardingkort heller, for det klarte de ikke fra Oslo. Nektet å gå gjennom sikkerhetskontroll i Paris uten boardingkort, stormløp gjennom teminal for å rekke det og kom oss på flyet som aller siste etter at vi hadde løpt med hver vår unge under armen og jeg trynet med lillebror. Ankomst Firenze og ingen bagasje ventet på oss. Etter å ha meldt alt savnet, dukket plutselig seks av åtte enheter opp. Vogna til minstesnupp kom først etter fire dager. Vi kjørte på bekmørke veier og etter en dårlig beskrivelse og var fremme 01.30, 22 timer etter at vi sto opp.

Med dette friskt i minne ble alle vekket 03 for retur og vi kom oss greit til flyplassen i Firenze og var der til og med før innsjekking begynte 06.30. Plutselig ser jeg at Maudmannen ikke har ryggsekken som var håndbagasje og spør etter den. Den sto igjen i feriehuset og inneholdt både billetter og pass til alle fem... Leilebil var levert, det var 6 mil å kjøre tilbake. Bilfirmaet åpnet ikke før 08, billettkontor kl. 05.30 (på dette tidspunkt var klokka 05). Igjen ville jeg helst gråte. Vi fikk igjen booket om billetter, denne gang til den nette sum av 10 000. Laaaang frokost på flyplassen, får endelig låne bilen i noen flere timer, laste all bagasjen inn i bilen igjen, kjøre tilbake og inn på flyet kl 15. Mens vi sitter der blir storebror stadig bleikere og han kaster opp i flere poser mens vi mellomlander i Paris. Ved ankomst Oslo hadde vi igjen bare fått seks av åtte enheter bagasje, denne gangen kom vogna til minstesnupp i dag, to dager etterpå. Vi var hjemme 23.30 og brukte dermed bare 20.5 timer på returen...

Hvor vanskelig kan det altså være?? Temmelig vanskelig som dere skjønner. Neste gang flyr vi ikke så tidlig på dagen og helst uten mellomlandinger ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo ut til å være litt av en tur! Tenker det var godt å komme hjem igjen etter slike strabaser. Tror jeg hadde satt meg rett ned og hylt,- iallfall kommet med noen ukvemsord til en mann som ikke får med den viktige håndbagasjen :-)

Heldigvis kom dere jo både frem og tilbake. Godt at selve ferien var flott, når reisen att og fram ble på dette viset!

Dette blir nok en av de turene dere aldri vil glemme :-)

Skrevet

velkommen hjem kjære kjære Maud... dette skremmer en stakkar fra å ønske seg å dra på tur. jeg reiser bare direkte it og dit... mellomlandinger er for tøffiger... fy søren for noen opplevelser. Jeg er glad det var du og ikke jeg som var mamma på den turen, for jeg hadde grått, og blitt både oppgitt, trist redd og sinna. Du er rett og slett en stilig mamma oog ei tøff dame! hurra for deg!

• 3 uker senere...
Skrevet

Åååå helledussen for en tur. Vet ikke hvordan jeg hadde det taklet det der - mannen min hadde ihvertfall fått seg en sinnarunde:-)

Håper ferien imellom flyturene var bra da...

Og direktefly er helt klart å foretrekke - det lærte vi etter en 6 timers mellomlanding i Amsterdam...

Never again.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...