Gjest Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Kanskje du kan hjelpe meg? Begynner å bli desperat her i hjemmet. Har en gutt som er 4 år og 4 mnd, som fremdeles bruker bleie. Problemet er ikke at han ikke kan holde seg, men at han nekter å gå uten bleie, vil ikke sitte på do eller potte. Bleien er tørr om morgenen og han tisser ikke før han har vært oppe en stund. Hva kan jeg gjøre? Løfte om belønning, klistermerke osv fungerer ikke. Kan du eller andre kommer med gode råd og\eller erfaringer?
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Han vet jo det er mer i butikken. He he. Kanskje jeg må forsøke det.
metaMORfose Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Hjelper gjerne jeg! Dette har jeg erfaring med. Lag avtale med ham. Vær bestemt. "Gutten min, nå er det på tide at du og jeg lager en avtale. Du har blitt en stor og flink gutt som mamma er veldig stolt av. Jeg, og pappa er veldig stolt av deg, og nå vet vi at du er klar for å slutte med bleier. Derfor blir det sånn at fra fredag ettermiddag, så er det slutt på bleier. Dersom du velger å tisse i buksa, så blir det veldig ubehagelig, men bleia kommer ikke på for det. Vi vet at du kan, og vi skal hjelpe deg." Noe sånt, du prater som du pleier med dine ord, men budskapet blir dette. Dere viser ham doen, og sier at dette er stedet han skal gjøre fra seg. Han kommer sannsynligvis til å gråte og bære seg, og synes ekstremt synd på seg selv. Men er han en oppegående gutt som ellers ikke har noen problemer, så er det på tide at han får denne dytten av dere. Jeg ville kanskje kjøpt inn en pakke til ham, pakket den inn og lagt den synlig men et sted han ikke kan få tak i den. Og si at når han har gått på do en hel dag, så er pakken hans. Det er jo tydelig at han kan kontrollere dette med tissing/bæsjing selv, så det er på tide at dere presser ham litt. Noen ganger kan man bare ikke vente til barnet finner ut av det selv. Jeg tror gutten deres er klar! Stålsett dere, det blir tøffe tak og sikkert noe ekstra klesvask. Ikke gjør noe nummer utav dette, bare vær observant og tilgjengelig for ham. Vanligvis ville jeg nok foreslått klistremerker osv, men siden du sier at det ikke fungerer, så gå rett på sak. Det skal ikke være noen grunn til at gutten deres ikke skal greie dette! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå