Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 jeg har fått svangerskapskløe... det klør på beina, armene, hendene, brystet, fjeset og magen! hva skal jeg gjøre og er det farlig? var til jm i dag og hun sa at det var sv.sk.kløe jeg har fått og at det kan skyldes den grilla kyllingen jeg spiste i går... at man kan få det av krydret mat? er dette farlig? er det noe ekstra jeg må passe på? har i tillegg proteiner i urinen, forhøyet blodtrykk og ødemer... pre eklampsi... skulle liksom få alt denne gangen...
Hikken Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har også denne fantastiske kløen, eneste som lindrer her er havrebad eller oljebad. Tilbringer en del tid i badekaret..! Enten lunkent vann med masse babyolje eller havrebad og så smøre med uparfymerte fete kremer etterpå. Lindrer der og da i hvertfall :-) Her er oppskriften på havrebadet om du ikke har lest den før: Havregrynsbad: Fyll en nylonstrømpe eller en annen tynn sokk med to kopper havregryn (som du har malt fint i foodprossesoren, eller bruk havremel) og bind igjen den åpne enden så ikke alt kommer ut i badevannet. Hold denne under springen mens du fyller i vann i badekaret. Dra den noen ganger gjennom vannet før du setter deg ned i vannet. Vri den opp over vannet, slik at de siste saftige restene kommer med i vannet. Sitt i dette badet i minst 15 minutter. Kast strømpen med innhold etterpå, dette kan ikke brukes om igjen. Funnet her på barnimagen.com http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_g ravide_kroppen/svangerskapskl_e
jente Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Hei,, Jeg vet igen ting om svangerskapskløe, mens svangerskapsforgiftning vet jeg en del om... Jeg har - hatt kvalm, høytblodtrykk som kommer og går, og ødem. mens jeg har ikke hatt protoiner i urinen. Synes vel det var litt rart at ikke jordmor sende deg for å ta blodprøver, da ser dem jo lever verdiene dine osv.. Og med meg har Ullevål tatt dette alvorlig, jeg var senest inne i går, og da hadde jeg bt på 158/90. Men,jeg har aldri hatt protoiner,, Så kanskje hvis du ikke føler deg helt i form, ville jeg ha tatt en telefon til føden, dem kan jo alt om dette.. Jeg ønsker deg god bedring.
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Svangerskapskløe Pruritus Gravidarum forekommer oftere hos førstegangs fødende enn flergangsfødende. Som oftest begynner kløen på magen, men man kan ha det over alt på kroppen. Det er vanligst i tredje trimester, men kan for noen begynne allerede i første trimester. De som venter tvillinger eller flerlinger er mer utsatte. Det varierer faktisk hvor mange gravide som får det rundt omkring i verden. I Chile er det kun ca 2% som får det mens det i Sverige er opptil 14% som får det. Det kjennes som kløe, og det er litt varierende om man får utslett eller ikke. Kløen kan være alt fra mild til kraftig, så kraftig at du ikke får sove om natten. Som oftest er det helt ufarlig, men i noen sjeldne tilfeller blir mors lever påvirket så kraftig at det kan utgjøre en fare for henne og barnet. Utvikler det seg til den mer alvorlige formen kalles det også PUPP (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnangcy) Får du kraftig svangerskapskløe kan det derfor være lurt å få tatt en blodprøve og sjekke leverfunksjonen for å vite hvordan leveren har det. I helt ekstreme tilfeller kan man få svak gulsott. Merker du at du blir gul skal du kontakte legen med en gang, for det kan da utvikle seg til en alvorlig tilstand. Det er heldigvis ytterst sjeldent at dette skjer. Dette går tilbake etter fødselen uten at man behøver å gjøre noe med det. Det eneste man kan gjøre er å lindre kløen. Da er det diverse remedier å prøve: Fuktighetskrem kan hjelpe noen. Hvitvask fåes på apotek. Eurax i flytende form kan hjelpe Akupunktur og homeopati kan også være bra, men du må nok regne med gjentatte behandlinger
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 FANT DETTE GAMLE INNLEGGET HER INNE: OBS SVANGERSKAPSKLØE KAN VÆRE FARLIG!!!!!!!!!!!!! Er skremt og sint! Har galle problemer og forhøyet leververdi og klør som gal! Ble avfeid av lege og fikk med meg 6 (!) ulike legemidler. Turde ikke ta de og da jeg rådførte meg med en annen fødselslege i dag viser det seg at kun TO av de er trygge. Hun skaffet meg også haste time på sykehuset og det var store sjangser for at jeg ble satt igang samme dag (er 37 uker i morra). I tillegg har jeg vært på nettet og funnet ut at ICP som det heter kan føre til fosterdød om ikke ungen blir forløst ved utgang av uke 37!! Legene vet ikke nok om dette og det står til og med en egen side om dette hos jordmorforeningen med masse kilder. De anbefaler folk om å printe ut disse og ta de med til lege. Norge henger laaaangt etter på dette området og i England har de en egen support gruppe for ICP. Klør du så be om å få tatt blodprøve av lever og gallesyre! Legger ved noen linker under her som du evt kan ta med til lege: www.jordmorforeningen.no/nyheter/nyhet06_016.htm www.nrk.no/nyheter/innenriks/56410 61.html http://praksis.sir.no/PN/pn0908.htm www-chw.org/display/Print_page-asp?DocID =23220&ThisPage=undefined (tilhører linjen over) www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD000493/frame.html www.britishlivertrust.org.uk/content/diseases/obstetic_cholestasis.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå