Gå til innhold

kontroller til lege/JM

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke prøver tar de når dere er på kontroller? Hos meg måler de BT, vekt, fosterlyd og SF-mål, samt urinprøve. Husker at de på legekontoret sa til meg at de var noen kontroller en måtte ta hos lege, og dette har jeg glemt å spørre JM om. Er det andre prøver dere tar i løpet av svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går til en gynokolog som har jobbet som fødselslege på Ullevål i 10 år..

Hun har vært gang jeg har vært der tatt ultralyd av meg, hun ser at hjertet slår som det skal og hun har ikke tatt forsterlyden på meg.

Men, det har blitt gjort på UL når jeg har tatt ctg og ultralyd der..

Men, du har vel rett det er vel en gang eller to man skal til lege når man går til jordmor..

Jeg har ikke gått til jordmor, annet enn når jeg har vært på UL..

Og hos gynokologen min blir blodtrykk målt hvergang, og vekten har jeg fulgt med hjemme,,,

Hvis jeg har følt meg slapp har hb blitt målt og blodtrykket blir målt hvergang,,

Skrevet

Jeg leverer urinprøve og tar blodtrykk hver gang både hos lege og jordmor.

Jordmor: SF - mål, fosterlyd.

Lege: vekt, blodprøver, sjekker for hevelse på kroppen samt lytter på min pust med stetoskop.

Min lege sa man tok 3 blodprøver i løpet av et svangerskap (om alt var som det skulle) 1 første gang, 1 før uke 30 og 1 helt på slutten..

Skrevet

Jeg har hatt alle mine kontroller hos legen min (utenom UL selvfølgelig) og hver gang blir dette sjekket:

-HB (stikk i fingern)

-vekt

-SF-mål

-fosterlyd

-urinprøve

-ødemer

-blodtrykk

-og leie på babyen de siste mnd :-)

Skrevet

prinsesse i magen:

vet du hvilke blodprøver de tar da?

Skrevet

Eh, 1. gang tok de vel "alt".. Da var det veldig mange kryss på den listen hans. Det er hvertfall veldig viktig å finne ut hvilken blodtype man er..

2. gang var det bare 5-6 kryss på listen hans, vet hvertfall de sjekker jern-innholdet, resten vet jeg ikke.. Spurte ikke så mye siden resultatene var topp.. Men, VET at det var svært nødvendig å ta prøvene ettersom jeg ikke er så glad i å ta blodprøver og han sa jeg MÅTTE.. Går jo fint hver gang ;)

Den siste har jeg ikke tatt enda...

Har du ikke tatt noen?!?

Skrevet

jo tok prøver i uke 8 da jeg var hos legen og da sa de det såg bra ut. Men etter det har jeg kun vært til JM. Får ta en tlf i morgen til legekontoret:-)

Skrevet

Det er nok lurt.. For de skal, som sagt, sjekke jern-nivået ditt.. Er mange som må ta tilskudd når de er gravide..

Håper alt er som det skal ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...