Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Alle dere som har teppe over vogna, hvorfor i all verden har dere det? Det er jo livsfarlig! Jeg fikk beskjed på sykehuset om at jeg ikke måtte finne på å gjøre det. Helseteppe er også farlig, for det blir ikke nok sirkulasjon for babyen. Daglig ser jeg en haug av personer som bruker teppe over vogna og synes det er merkelig at ikke alle sykehus informerer om det.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Hvorfor? For at den lille skal slippe å få sterkt sollys rett i ansiktet....ikke så bra det heller........ Hvordan skal man ellers unngå det?!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har aldri gjort det selv, og er jo forsåvidt enig. Men er det ikke nok av disse vogn og teppe innleggene nå? Skulle tru alle har fått dette med seg nå..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Ja, det er jo bedre å drepe barnet enn at det skal få sol på seg... Hørt om parasoll til å feste på vogna?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 jeg unngikk det med å trille vogna etter meg så den ikke fikk sol i ansiktet. Men jeg har selv sett ei på kjøpesenter med stort fleecepledd foran..og der var ikke sol..mulig fordi ungen skulle ha det mørkt når han sov? Men der var den helt dekt over med pleddet..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Både helsesøster og de på barsel fortalte meg dette. Og min sunne fornuft.. Mon tro om det kommer av tradisjon eller bare at folk er dårlig opplyste? Selv med "bare" et helseteppe foran,blir det INGEN sirkulasjon nedi vogna.. Det er veldig varmt og klamt nedi en bagvogn uansett,og det blir enda verre med dette helseteppet/teppet foran.. Og det verste er at de som gjør dette går ut med nebb og klør og forsvarer det.. Hvorfor kan de ikke bare si "ja,det var kanskje ikke så smart. Tror jeg kjøper en parasoll som skygger for solen" eller noe i den duren.. Det er jo helt utrolig,at folk ikke har såpass fornuft at de skjønner det selv..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Har du hørt at det går an å kjøpe en av de små nette parasollene man kan feste på vogna? Eller hva med å snu vogna fra sola? Greit nok at det kanskje er litt tungvindt... Men SOL er vel ikke akkurat det største problemet i Norge i disse dager. I alle fall ikke i Oslo
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Vi legger over helseteppe på halve fronten, bare foran der det kommer sol. Er det farlig også??
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Er veldig enig med HI, men har sluttet å bry meg, trodde jeg. Virker mot sin fornuft å dekke over åpningen der lfrisk luft kommer ned til babyen.... Frisk luft er farlig?????? Blir sikkert folk av disse babyen også...men det ser uuuutrolig patetisk og hysterisk ut å dekke til kilden hvor frisk luft kommer.
2SmåTroll Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 Dere som vet så mye om sirkulasjon i vognen. Hvordan er det med mygg nettet? Det er jo ganske tett i maskene.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #11 Skrevet 14. juli 2008 Bruker ikke myggnett heller,har investert i en insektsskremmer som man setter fast på vogna... Jeg liker at barnet mitt får puste..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #12 Skrevet 14. juli 2008 helt enig - ser dette til stadig og jeg skal i allefall ikke gjøre dette! tenk selv at du ligger inni en liten kasse med et teppe over.. tenker du hadde fått vondt for å puste da. Myggnetting er jo annerledes, hvis man har myggnetting foran vinduene på soverommet så kjenner man fortsatt at det kommer luft inn. Har kjøpt vogn som jeg kan snu rattet på jeg - genialt!
2SmåTroll Skrevet 14. juli 2008 #13 Skrevet 14. juli 2008 men det vil du vel også gjøre med helse teppe? Det blåser jo så det blir åpning på sidene, samt at det er huller i det. Du vil jo kjenne det kommer luft da.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #14 Skrevet 14. juli 2008 Jeg kjøpte vogn med vendbart styre, så har ikke måttet tenke på det med sol.. Men har en gang brukt det pga vind, blåste sånn at babyen ikke fikk puste...snudde jeg hadde det vært sol rett i trynet.
Gjest -<<- Skrevet 14. juli 2008 #15 Skrevet 14. juli 2008 Ikke at jeg er noen kjempefan av teppe foran vogna, men hvor mange barn har dødd av kvelning i barnevognen sin i Norge de senere årene?
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #16 Skrevet 14. juli 2008 kan en ikke bruke sånn sort myggnetting eller lignende? eller er det heeelt på jordet?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #17 Skrevet 14. juli 2008 Denne har vel gått ut på dato for en lang stund siden.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #18 Skrevet 14. juli 2008 Ja, den lukter mugg lang vei. Kast den i søpla!!!! ferdig.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #19 Skrevet 14. juli 2008 Dere svarer og holder tråden oppe da:-)
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #20 Skrevet 14. juli 2008 Pila, dessverre blir ikke babyer rutinemessig obdusert, så hvis det har skjedd (at babyer har dødd av kvelning/overoppheting pga teppe foran åpning) så har dette gått under den o'store termen "krybbedød". Dette er kjempesynd, for det er utallige barn som blir drept av risting, slag osv som aldri blir oppdaget. Vet at det er mange leger som ønsker rutinemessig obduksjon av barn under 1 år. (var visst noe i media for en liten stund tilbake) Forøvrig sier LUB at hvis man "må" skygge for sola, så skal bare 1/3 av åpningen være dekket av teppe. Helseteppe puster ikke på samme måte som myggnetting fordi det er så tett. Dere som tror det puster så godt kan jo prøve selv? Det hjelper ikke å blåse på teppet, for da blir det effektiv "vind" som har mye større fart enn vanlig vind. enhver som har litt husk fra biologi og fysikktimene vil vite at teppe foran åpning på vogna er særdeles usmart. Men jeg må si at jeg reagerer mest på de som har fleecepledd foran åpning inne på kjøpesenter. Dessverre er dette "mote" og så lenge noen gjør det, så vil andre tro at det er sånn som er rett. Hadde jeg vært litt fandenivoldsk så ville jeg dratt av samtlige pledd jeg så.
Cat.68 Skrevet 14. juli 2008 #21 Skrevet 14. juli 2008 Dette har vært diskutert gang på gang på gang, og omtrent like mange ganger har jeg lagt ut mailen jeg fikk fra foreningen pluteselig spedbarnsdød ang dette med helseteppe og myggnetting. For noen år siden raste det en debatt her inne ang dette hvor noen påstod at myggnetting var farlig og at foreningen for plutselig spedbarnsdød hadde sagt det. Her er mailen. HEi! Jeg har via min kollega fått høre om myggnetting debatten som har pågått på dinbaby.com.. Jeg var selv inne på siden i dag, og så debatten.Det er trist at det blir satt ut påstander som ikke stemmer, og som også henviser til kilder som aldre har sagt og uttalt det som hevdes. Vi har ikke noen undersøkelser eller studier som sier noe om dette, og det er også ulogisk at det skal ha en slik sammenheng. Vi er av den oppfatning at det er barnets totale sovemiljø som er viktig for å minske riiskoen for plustelig spedbarnsdød. Det må være luftig og ikke for varmt/klamt der hvor barnet skal sove, og ryggleie er fortsatt veldig viktig forebyggende faktor. Et myggnetting utgjør ikke en slik fare - vi har ingen indikasjoner på dette dersom vi følger med barnet ift temperatur, slik vi bør med små barn. Et helseteppe foran vognas åpning gir større risiko for at det blir varmt og tett og bør brukes med varsomhet innendørs, eller ute på varme dager. Jeg tenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blir for varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt! Håper dette var en bekreftelse for hva vårt standpunkt er! Vennlig hilsenTrine Giving Kalstad Fagsjef Landsforeningen uventet barnedød(tidl. Landsforeningen til støtte ved krybbedød)Arbinsgt. 7, 0253 Oslotlf. 22 54 52 00, fax 22 54 52 [email protected]
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #23 Skrevet 14. juli 2008 hva med mørk innskts netting da?????????? det brukte jeg og det var ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #24 Skrevet 14. juli 2008 Jepp, mørk netting sørger for skygge og luft!
<3 mine søte små<3 Skrevet 14. juli 2008 #25 Skrevet 14. juli 2008 Bruk sunn fornuft?? se vær og vind.. er det mye sol... kan en kansje bruke teppe bare der solen rekker til? skal en ha teppe/pledd utpå vogna, så kan en ha litt mindre på barnet.. ( siden det ikke kommer like mye luft inn...) dessuten så tror jeg neppe at de som har teppe utpå vogna.. ikke sjekker til barnet sitt.. for å se om barnet er varmt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå