Gå til innhold

stoffskifteproblemer...

Anbefalte innlegg

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Fikk stoffskiftesykdom etter fødselen for ti mnd siden. Først ble det skyhøyt, deretter svært lavt, som det enda er. Prøvene har vist at nivåene har vært på vei mot det normale igjen, men nå virker det som det har stoppet opp, ths kommer ikke høyere enn 10,5.

Jeg er sliten og drittlei, og har lyst å gi opp og begynne på medisiner.

Er lei av ukontrollerbar appetitt, oppblåst kropp, verk i leddene og en intens kamp for ikke å legge på meg. Skal til lege i morgen, vurderer sterkt¨å be om hormoner.

Noen som har vært gjennom det samme, og som kan bidra med erfaringer? Hvor lang tid tok det før kroppen igjen kom i balanse?

Evt ble livet lettere når du startet på medisin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også hypothyrose etter fødsel, tok lang tid før jeg kom meg til lege, trodde bare jeg var sliten av amming og våken netter..

Hadde da tsh på 50! Det var vel ca ti månder etter fødselen.

Trodde at stoffskifte problemer var bare noe gammle og overvektige damer slet med jeg =).

Jeg hadde mistet masse hår, lagt på meg et par kilo og var kjempe trøtt hele tiden..

Ble satt på Levaxin, som er kunstig framstillt stoffskifte hormon, så ikke noe farlig å tillføre kroppen, det er jo bare det du mangler siden din skjoldbrusk kjertel ikke klarer å produsere nok selv..

Den formen for hyrothyrose som dukker opp etter fødsel går som oftest over , men krever behandling.. Så hvorfor har du ikke fått Levaxin da?

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg har ikke fått medisin fordi legen mener at sjansen min for å bli helt frisk er bedre om jeg ikke tar medisin, og at jeg heller presser kroppen til å begynne å produsere nok hormon selv.

Men ths har bare økt 0,5 på halvannn mnd, og leg er så lei s lei.

Ville du anbefalt medisin, ut fra dine erfaringer?

Skrevet

Ja det vil jeg absolutt annbefale! Må begynne med lav dose som økes gradevis hver 6. til 8. uke til tsh er kommet ned på normalverdi..

Så det kan jo ta litt tid før du er der, men jeg merket bedring nesten umiddelbart.. Var så deilig å få litt overskudd igjen, det tok ikke lang tid før jeg merket det.

Er jo kjempe slitsomt å gå slik og bare være konstant kjempe sliten.

Troer ikke alle leger er så informert om dette, det er min erfaring. .

Så JA, jeg anbefaler virkelig å starte med medisin...

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Mange takk for svar, anna!

Noen flere med erfaringer der ute?

Skrevet

Jeg vil bare si at den kommentaren om at kun gamle og overvektige damer sliter med lavt stoffskifte, den var unødig.

Hva med alle de jentene/damene som faktisk får kreft i skjoldbruskkjertelen f.eks. og dermed må fjerne kjertelen og gå på medisiner resten av livet av den grunn?

Moren min fikk denne typen kreft når jeg ikke var fylte 2 år engang, mamma var 30 år når hun ble syk og veide 52kg.

Syns det blir så dumt når en skriver før en faktisk tenker.

Skrevet

Jeg er midt oppi det! Er bare 7 mnd siden jeg fødte da, også hadde jeg problemer med det før. Nå har de liksom funnet "riktig" dose medisiner, og det er visst ikke alle det hjelper for altså! Kroppen min er absolutt ikke i balanse, det blir den nok aldri..=/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...